در نشست «نقد کتاب زندگی‌نامه شهید مصطفی خمینی» مطرح شد؛

راعی‌گلوجه: باید قدم‌های جدی برای معرفی شخصیت مصطفی و احمد خمینی برداشته شود/ رجایی: سفارشی کار کردن مانع شناخت درست شخصیت‌های انقلابی نظیر مصطفی خمینی می‌شود

در آستانه شهادت سید مصطفی خمینی، نشست نقد و بررسی کتاب «زندگی‌نامه و مبارزات آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ - 18October 2017
راعی‌گلوجه: باید قدم‌های جدی برای معرفی شخصیت مصطفی و احمد خمینی برداشته شود/ رجایی: سفارشی کار کردن مانع شناخت درست شخصیت‌های انقلابی نظیر مصطفی خمینی می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی کتاب «زندگی‌نامه و مبارزات آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» با حضور «سجاد راعی‌گلوجه» مولف کتاب، «محمدحسن رجبی» مورخ و «غلامعلی رجایی» استاد تاریخ معاصر، صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مهر ماه) در مرکز آرشیو ملی ایران» برگزار شد.

سجاد راعی‌گلوجه در ابتدای این نشست با توضیح درباره کتاب‌ «زندگی‌نامه و مبارزات سیدمصطفی خمینی» اظهار داشت: زمانی که تصمیم به نوشتن کتاب گرفتم به شدت احساس نیاز می‌شد تا درباره شهید مصطفی خمینی کار شود. قرار بود همراه کتاب، اسنادی به ضمیمه منتشر شود که امکان انتشار آن بوجود نیامد. متاسفانه دلیل عدم انتشار آن از طرف ناشر ارائه نشد. همچنین در چاپ دوم نیز با من هماهنگی نشد تا اشکالات احتمالی آن برطرف شود‌. همه اطلاعات کتاب مربوط به قبل از سال ۸۴ است که در صورت امکان انتشار مجدد، کاستی‌های جدید جبران خواهد شد. شخصیت فرزندان امام خمینی (ره) تحت شعاع شخصیت ایشان قرار گرفته و باید کار بیشتری در معرفی سید مصطفی خمینی و سیداحمد خمینی صورت گیرد.

وی ادامه داد: می‌شود بر اساس اسناد موجود، مصاحبه‌های تفصیلی دیگری گرفت. همچنین باید این کتاب با ویراست جدید منتشر شود. با توجه به اینکه زمان تالیف کتاب، مصاحبه‌های متعددی منتشر شده بود، امکان مصاحبه مجددا هم وجود نداشت. مشکل دیگر این است که دسترسی به اطلاعات در کشور ما حتی اطلاعاتی که فاش هستند، مشکل است و به یک سازمان و نهاد خاص محدود نمی‌شود. هیچ محقق تاریخی نمی‌تواند ادعا کند اثر بی‌بدیلی را تالیف کرده است و من هم چنین ادعایی ندارم.  رویکرد من در این کتاب تاریخ سیاسی بود و نه تاریخ اجتماعی و فرهنگی و سعی کردم از این منظر سید مصطفی خمینی را مطالعه و معرفی کنم.

غلامعلی رجایی در ادامه این جلسه گفت: شخصیت مصطفی خمینی را باید از زوایای مختلفی مطالعه کرد. متاسفانه کار سفارشی در مورد شخصیت‌های بزرگ، مشکلاتی پیش می‌آورد که نمی‌توان شخصیت مورد نظر را به درستی شناخت. در نقد اجمالی کتاب زندگی‌نامه سید مصطفی خمینی باید اشاره کنم که اگر کتاب حاوی مصاحبه‌هایی مفصل بود می‌توان انتظار داشت ضعف‌های آن برطرف شود.

وی در ادامه گفت: البته نویسنده از منابع منتشر شده موجود استفاده خوبی کرده است. در این کتاب حاج احمد خمینی و خانواده سیدمصطفی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. نقطه ضعف دیگر کتاب این است که سید مصطفی همسنگ امام تصویر شده است که اشکال بزرگی است. از خدمات علمی و ارزش‌های اخلاقی سیدمصطفی به طور کامل اطلاعاتی به خواننده نمی‌دهد. در دسترس نبودن اسناد نیز مشکل دیگری است که نویسنده با آن روبه‌رو بوده است. معمولا باید همراه کتاب تصاویری منتشر می‌شود تا مستند بودن کتاب را تاکید کند و باید از عکس استفاده بیشتری می‌شد.

وی در مورد شهادت مصطفی خمینی بیان داشت:  یکی از بحث‌های مربوط به سیدمصطفی خمینی بحث شهادت ایشان است که باید نویسنده نسبت به آن موضع روشنی داشته باشد. نویسنده اسیر نقل شده است. در حالی که نویسنده از چارچوب نقل باید خارج شود و ضمن حفظ منابع، گاهی بر اساس منابع موجود نظرات خودش را هم وارد کتاب کند. اگر در مقابل بعضی از این نقل‌ها موضع گیری نکند موید مطلب خواهد شد.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها