مهدی چمران:

شهید چمران شاگرد مکتب اسلام بود

مهدی چمران گفت: شهید «مصطفی چمران» در مباحث تربیتی شاگرد کوچک مکتب اسلام بود.
کد خبر: ۲۶۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ - 18October 2017
شهید چمران شاگرد مکتب اسلام بود
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «مهدی چمران» در همایش ملی «تربیت در تراز شهید چمران» که صبح امروز (چهارشنبه 26 مهر) در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، درباره روش علمی تربیت شهید چمران اظهار داشت: تربیت دارای اصول و موازینی است که به صورت عام در همه بخش‌ها وجود دارد اما شهید چمران در مباحث تربیتی شاگرد کوچک مکتب اسلام بود.
 
وی افزود: ما در مکتب اسلام فراتر از تاکتیک‌های معمولی مباحث تربیتی را اجرا می‌کنیم؛ به عنوان مثال وقتی قرار است در میدان جنگ حضور یابیم، درست است که آموزش‌هایی را باید فراگرفت ولی ما نیاز به آموزش‌های بزرگتری داریم تا با اتکا به آن‌ها همانند دوران دفاع مقدس در جنگ پیروز شویم. پیروزی‌های اکنون نیز بر اساس همان آموزه‌هاست.
 
چمران گفت: این آموزش‌ها که برگرفته از مکتب اسلام است، تفاوت بسیاری با دیگر آموزش‌هایی که ارائه می‌شود دارد؛ به عبارت دیگر آموزش‌های عام در دیگر کشورها هم ارائه می‌شود که به مراتب بهتر از ما است؛ به عنوان مثال قبل از انقلاب اسلامی نیروهای تیپ نوهد ارتش برای طی کردن آموزش‌های بهتر به انگلیس، فرانسه، آمریکا و حتی اسرائیل اعزام می‌شدند این در حالی است که آنها اعتقاد و ایدئولوژی مکتب اسلام را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: و مهم‌تر از این‌ها برای ما خدا محوری است، یعنی اینکه برای چه زندگی می‌کنیم موضوعی است که در مکتب و آموزش‌های اسلام به آن توجه ویژه می‌شود.
 
چمران در ادامه گفت: یکی از ابتکارات شهید چمران در دوران دفاع مقدس و در زمینه آموزش نیروهای رزمنده این بود که برای جلوگیری از کاهش تلفات رزمنده‌ها بر اثر بمباران هواپیماهای عراق، نیروها را در مدارس پراکنده می‌کرد و آموزش‌ها را در این مراکز ارائه می‌داد.
 
وی درباره الگوسازی شهید چمران هم عنوان داشت: فردی که مربی است باید الگو باشد و برای الگو بودن نیز می‌بایست همه خصوصیات مطلوب را داشته باشد. براین اساس باید گفت که شهید چمران می‌تواند الگویی برای هر قشری از جامعه مانند ورزشکاران، رزمندگان، فرماندهان، هنرمندان و غیره باشد.
 
چمران بیان کرد: شهید چمران دانشمندی بود که هم رزمنده بود و هم از دانش ریاضی و فیزیک بهره می‌برد، به عنوان مثال از ابتکارات وی می‌توان به ساخت زیردریایی، خودرو شنی‌دار، موشک زیرآبی و پل مدل خیبری اشاره کرد؛ در واقع می‌توان گفت او مدیری جهادی و سیاست‌مداری انقلابی بود. سیاست‌مداری او را در اوایل انقلاب می‌توان دید؛ زمانی که وزیر دفاع دولت موقت می‌خواست هواپیماهای F14 را که خریداری شده بودند را به پاکستان و آن هم به ثمن بخس بفروشد، شهید چمران مخالفت کرد، لذا از امام خواست تا جلوی این کار را بگیرند که با دستور امام جلوی فروش هواپیماها گرفته شد.
 
وی تصریح کرد: شهید چمران زمانی که به شهادت رسیدند، 35 هزار تومان در حساب بانکی خود داشتند و این هم حقوقی بود که از بابت نمایندگی در مجلس دریافت کرده بودند؛ ایشان کسی بودند که حقوق نجومی نمی‌گرفتند و سعی هم نمی‌کردند حقوق بیشتری بگیرند؛ این حقوق شهید چمران هنوز در بانک باقی است و چک آن را برای عبرت دیگران نگه داشته‌ام تا همگان بدانند شهدا چگونه زندگی کردند.
 
چمران خاطرنشان کرد: شهید چمران و نیروهایش اولین باری که تانک‌های اسرائیلی را بر فراز «تل مقصود» جنوب لبنان منهدم کردند، 45 نفر بودند که سنگین‌ترین سلاح‌شان آر پی جی بود؛ این اقدام شهید چمران اسراییلی‌ها را مجبور به فرار کرد و این تاکنون مکتوم مانده است، چون هیچ کدام نمی‌خواستند آن را بیان کنند و تا خروج اسراییل از جنوب لبنان تانک‌های سوخته آن‌ها در منطقه وجود داشت و حتی سید احمد خمینی با آن تانک‌های سوخته عکس گرفت.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار