به همت انجمن «راویان فتح رضوی» صورت گرفت؛

بازخوانی عملیات «عاشورا» در مشهدالرضا

به مناسبت فرارسیدن سالگرد عملیات «عاشورا» چهارمین جلسه حفظ و انسجام راویان دفاع مقدس با هدف بازخوانی این عملیات و بیان خاطرات عملیات «عاشورا» در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ - 19October 2017
بازخوانی عملیات «عاشورا» در مشهد الرضا برگزار شدبه گزارش دفاع پرس از مشهد، چهارمین جلسه حفظ و انسجام راویان دفاع مقدس در سال جاری با هدف بازخوانی عملیات عاشورا و بیان خاطرات این عملیات به همت انجمن راویان فتح رضوی، با حضور 140 نفر از راویان دفاع مقدس در مسجد ایزدی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسین حیدری از فرماندهان اطلاعات و عملیات به تشریح عملیات عاشورا و نقش یگان­‌های خراسان در این عملیات پرداخت. در ادامه رضا ثقفی از نیروهای اطلاعات و عملیات در سخنانی از چگونگی شناسایی منطقه فصیل واقع در میمک و حضور شهیدان گل محمد غزنوی و حسین املشی مطالبی را بیان کرد.

راوی سوم این جلسه هادی نعمتی بود. وی که در عملیات عاشورا فرماندهی گردان یاسین تیپ 21 امام رضا(ع) را بر عهده داشت به نقش گردان­های تحت امر تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات عاشورا اشاره کرد و از حضور گردان یاسین در عملیات عاشورا و الحاق این گردان با گردان کوثر به فرماندهی شهید محمد حسین بصیر سخنانی را بیان کرد. وی در پایان از چگونگی شهادت شهید حجت‌الله زرینی از مسئولین محور در عملیات عاشورا سخن گفت.

فریدون حسن­‌زاده از نیروهای اطلاعات عملیات راوی چهارم این نشست بود. وی که مسئولیت شناسایی محور تلخاب را در عملیات عاشورا عهده‌دار بوده است در خاطره‌ای به یکی از امدادهای غیبی در این عملیات اشاره کرد و افزود: گروه ما که برای شناسایی این محور رفته بود متشکل از 3 نفر از نیروهای اطلاعات و عملیات و دو نفر از نیروهای تخریب بود.

وی ادامه داد: مسیری را که به عنوان راهکار، شناسایی کرده بودیم هفت یا هشت مرتبه رفتیم و برگشتیم به نحوی که می­توانستیم مسیر را چشم بسته طی کنیم.

حسن­ زاده گفت: در شب عملیات گردان رعد را با استعداد 350 نفر به ما سپردند تا آنها را تا منطقه­ای که قرار بود وارد عمل بشوند هدایت کنیم. ما به همراه نیروها به راه افتادیم اما هر چه مسیر را طی کردیم به نقطه‌ای که در شناسایی‌ها برای اجرای عملیات توسط گردان رعد انتخاب شده بود نرسیدیم. هر چه جلوتر می ­رفتیم فایده‌ای نداشت و حتی عوارض طبیعی را که در شناسایی­‌ها به عنوان نشانه در نظر گرفته بودیم نتوانست ما را در رسیدن به هدف کمک کند. به دلیل اینکه به منطقه مورد نظر نرسیدیم فرماندهان دستور دادند که برگردیم.

این یادگار دفاع مقدس اظهار داشت: مسیری را که آن شب در چند ساعت طی کرده بودیم در برگشت، در پانزده دقیقه طی کردیم و به تلخ ­اب رسیدیم. فردای آن روز گردانی پایین تلخ ­آب وارد عمل شده بود یکی از نیروهای عراقی را به اسارت درآورده بودند که در اعترافاتش گفته بود که ما شب گذشته در منطقه ­ای که قرار بود گردان رعد وارد عمل شود منتظر شما بودیم حتی صدای شما را هم می ­شنیدیم اما هر چه منتظر ماندیم به این نقطه نرسیدید. آن جا بود که متوجه شدم پیدا نکردن منطقه چیزی جز خواست خدا نبود که باعث شد تا جلوی قتل و عام نیروها گرفته شد.

سرهنگ مهدی خویشاوندی معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا(ع) که در زمان انجام عملیات عاشورا از واحد اطلاعات و عملیات به گردان کوثر مامور شده بود در ابتدای سخنانش به معرفی شهید حجت‌الله زرینی پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به چگونگی تصرف ارتفاع گرگنی توسط گردان کوثر به فرماندهی شهید محمدحسین بصیر، بودن داشتن تلفات اشاره کرد.

در پایان این مراسم با حضور سردار نجاتی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از کتاب «مجاهدان بدون مرز» که زندگی 14 شهید افغانستانی دفاع مقدس و 6 شهید مدافع حرم افغانستانی توسط جمعی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه ­های مشهد زیر نظر «حسین حیدری» گردآوری شده است رونمایی شد.

مقدمه این کتاب به قلم «عباس تیموری» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس نوشته شده است. کتاب «مجاهدان بدون مرز» با حمایت انجمن راویان فتح رضوی و سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا (ع) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار