حجت‌الاسلام آقا تهرانی در نشست خبری:

آزادی بیان در مساله امر به معروف تا حدی که اسلام می‌گوید باشد

رئیس کمیسیون مشترک امر به معروف و نهی از منکر گفت: ورود عملیاتی به امر به معروف مساله متفاوتی است، هر چند تذکر لسانی وظیفه‌ی همه است، دولت وظیفه دارد که تذکر عملی بدهد و این وظیفه به نوعی وظیفه‌ی حاکمیت است و آزادی بیان در مساله امر به معروف تا حدی که اسلام می‌گوید را به مردم خواهیم داد.
کد خبر: ۲۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲ - 27August 2014

آزادی بیان در مساله امر به معروف تا حدی که اسلام می‌گوید باشد

به گزارش دفاع پرس، در ابتدای نشست خبری که امروز برای تشریح این طرح در مجلس برگزار شد، میرهادی قره سید سخنگوی کمیسیون مشترک طرح امر به معروف گفت: با توجه به مطالبات جامعهی اسلامی و اصل 8 قانون اساسی و مرور جریانات گذشته ومطالبات بر حق مردم مطالبهای از مجلس بود که این اصل معطل نماند و قانونمند شود.
 
او ادامه داد: کمیسیون مشترکی در مجلس تشکیل شد که از ترکیب اعضای کمیسیون فرهنگی و قضایی متشکل شده بود، این کمیسیون مشترک طرح حمایت از آمرین به معروف وناهیان از منکر را به صورت قانونی و اصولی بررسی کرد و نکته امیدوار کننده نیز این بود که نگرانی مردم در خصوص خلاء قانونی از بین رفت و به صورت کارشناسی توانستیم قانونی را ارائه دهیم.
 

قره سید همچنین تصریح کرد: امربه معروف ونهی از منکر ظرفیتی است که افراد هم میتوانند دولت را امر به معروف کنند و این طور نیست که فقط مردم بتوانند مردم را امر بهمعروف کنند.
 
در ادامه  این نشست خبری "مرتضی آقاتهرانی"  رئیس کمیسیون مشترک امر به معروف و نهی از منکر افزود: درباره امربه معروف و نهی از منکر از سابق کار شده بود اما مشکلاتی داشت که حل نمیشد.
 
وی گفت: کمیسیون فرهنگی از حدود 8 ماه پیش شروع به بررسی این طرح کرد چرا که برخی از دوستان بحثهای یک فوریتی و دو فوریتی در مجلس مطرح کردند که آمرین به معروف گاهی مورد ضرب و شتم قرار میگرفتند،به همین دلیل پای کمیسیون فرهنگی به میان آمد و کمیسیون قضایی نیز با عنوان کمیسیون مرتبط درگیر شد و در نتیجه مجلس به فکر افتاد که کمیسیون مشترکی به راه بیاندازند.
 
او اضافه کرد: تحقیقاتی در مرکز پژوهشهای قم و تهران نیز انجام شد و هر یک از علما نظری داشتند که سعی کردیم در این طرح همه نظرات به جمع بندی برسد و در حال حاضر 25 ماده این طرح تمام شده و کار کمیسیون مشترک تقریبا تمام است و امروز 4 نفر از اعضای کمیسیون مشترک انتخاب شدند که طرح را بررسی کنند تا تعارضی نداشته باشد و آن را به دایره قوانین بفرستند تا به صحن مجلس بیاید.
 
آقا تهرانی، برخی مواد این طرح را نیز تشریح کرد و گفت: در بند اول به معانی اصلاحات پرداختهایم، مسالهی بعدی این است که قانون ناظر به چه مواردی است، در مرحله بعد مراتب امر به معروف و نهی از منکر توضیح داده شده و امر به معروف عملی معمولا به دولت برمیگردد و نظام باید راجع به آن حساس باشد و مردم باید تذکر قلبی و زبانی را بیشتر انجام دهند.
 
به گفته آقا تهرانی، در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمیتوان معترض مسکن،شغل و جان و مال افراد شد و باید از افتراء و توهین پرهیز کرد، به علاوه هر شخص که مجرمانه برخورد کند قانون مجازات اسلامی در موردش اجرا میشود، تا به حال مواردی بود که زمانی که ناهیان از منکر و آمران به معروف وظیفهی خود را انجام میدادند با آنها برخورد میشد، بنابراین این مساله قابل قبول نیست.
 
رئیس کمیسیون مشترک طرح امر به معروف افزود: در بندهای دیگر این طرح راجع به تجمعات و گروههایی که حق دارند امر به معروف کنند ، مصادیق امر به معروف در حوزه مردمی و دولتی، وزارتخانهها و مصادیق آن ، دعوت به خیر و این که هیچ کس حقیقی یا حقوقی حق برخورد با آمر به معروف را ندارد تکالیفی مطرح شده است.
 
او همچنین گفت: بخش بعدی این طرح مربوط به این است که آیا امر به معروف و نهی از منکر تشکل داشته باشند یا نه؟ در مورد ستادهای مردمی ، ستادهای شهرستانی و این که اعضای این ستاد چه کسانی خواهد بود نیز بحث شده است.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: طرح امر به معروف 25 ماده قوی دارد و تلاش کردیم بهترین باشند هر چند خالی از نقص نخواهد بود و قطعا در مجلس چکش کاری خواهد شد. ما سعی کردیم در این طرح بار مالی به دولت تحمیل نکنیم بنابراین اگر در هر اداره یا دستگاهی موردی مربوط به امر معروف بوده آن را جهت دادهایم و تلاش کردیم قانون مند باشند و بهتر بتواند کار کند.
 
آقاتهرانی با تاکید مجدد بر این که هیچ کس نمیتواند مانع از امر به معروف شود دربارهی برخی از گروههایی که قصد امر به معروف دارند توضیح داد: ورود عملیاتی به امر به معروف مساله متفاوتی است، هر چند تذکر لسانی وظیفهی همه است، دولت وظیفه دارد که تذکر عملی بدهد و این وظیفه به نوعی وظیفهی حاکمیت است و آزادی بیان در مساله امر به معروف تا حدی که اسلام میگوید را به مردم خواهیم داد.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار