سرابی مطرح کرد؛

اعلام محور‌های نشست آتی شورای عالی قرآن/ زمان نشست به تعویق افتاد

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «ترتیل‌‌خوانی،‌ دعاخوانی و اذان» با توجه به تداخل با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سال آینده بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۶۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ - 20October 2017
اعلام محور‌های نشست آتی شورای عالی قرآن/ زمان نشست به تعویق افتاد
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «سیدعلی سرابی» قائم مقام شورای عالی قرآن، از برگزاری نشست تخصصی ترتیل‌خوانی، دعاخوانی و اذان در سال آینده خبر داد و گفت: کمیته‌های تخصصی برای چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با سه محور ترتیل‌خوانی، دعاخوانی و اذان به‌زودی تشکیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای بحث پیرامون مسائل علمی و استخراج موضوعات تخصصی در این نشست و تبیین مباحث علمی آن هستیم.

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه ترتیل‌خوانی رشته‌ای از تلاوت و قرائت قرآن است که ابعاد، نوع اداء و صوت و لحن را شامل می‌شود، عنوان کرد: البته ترتیل قرآن، ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی با قرائت تحقیق دارد که این موارد نیز در نشست تخصصی سال‌جاری ما مورد بحث و تبادل‌نظر میان اساتید واقع شد به نقاط خوبی رسیدیم.

وی با اشاره به علت پرداختن مجدد به مسئله ترتیل در نشست سال آینده، ادامه داد: ما برای تکمیل روش برتر در ترتیل‌خوانی نیازمند به این بودیم که نشست دیگری به این موضوع اختصاص داده شود تا ابعاد فنی و علمی ترتیل‌خوانی و شاخص‌های یک ترتیل استادانه کاملاً مشخص شود. به همین منظور کارگروهی در شورای عالی قرآن تشکیل خواهد شد که هم دستاوردهای نشستِ قبل را جمع‌آوری کرده و علاوه بر آن مباحث مورد نظر برای نشست آتی را بررسی کند.

سرابی تصریح کرد: نشست تخصصی شورای عالی قرآن معمولاً هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود؛ اما سال آینده با توجه به تداخل با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان قرار شد این نشست در سال آینده بعد از ماه مبارک رمضان و در تابستان برگزار شود که اکثر اساتید قرآنی بنام کشور،‌ همچنین اساتیدی از کشورهایی مثل مصر، سوریه و دیگر کشور‌ها نیز در این نشست حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه مباحث قابل بحث در نشست‌های تخصصی و کارشناسی بسیار است، گفت: با توجه به محدودیت زمانی که وجود دارد نمی‌توان در یک نشست تخصصی به همه مسائل بپردازیم. بنابراین بر اساس آنچه که تاکنون مشخص شده، قرار است علاوه بر موضوع ترتیل به موضوعات دعاخوانی و اذان هم در نشست سال آینده بپردازیم.

قائم مقام شورای عالی قرآن بیان داشت: دعاخوانی و اذان از جمله محورهایی است که برای نخستین بار در نشست تخصصی شورای عالی قرآن در سال آینده بررسی خواهد شد که ما در این مقوله، شاخص‌های طلایی و برتر دعاخوانی و اذان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با دعا و اذان با یکسری از سبک‌های سنتی ایرانی و سبک‌های غیرایرانی و عربی مواجه هستیم؛ لذا رسیدن به یک سبک متعالی که هم از لحاظ گویش و هم از لحاظ لحن و ذائقه شنیداری برای مردم ما مأنوس و جالب‌توجه باشد و هم از ابعاد حُسن ادای صحیح عربی، شاخص‌های لازم را داشته باشد، دعاخوانی و اذان موضوع نشست ما خواهد بود که از سوی اساتید و کارشناسان فن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار