افشای اسراری از نبرد اخیر کرکوک

فرمانده ستاد عملیات جنوب کرکوک در نشست خبری در سلیمانیه اسراری را از نبرد اخیر کرکوک فاش کرد.
کد خبر: ۲۶۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ - 21October 2017
افشای اسراری از نبرد اخیر کرکوکبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ احزاب، جریان‌های سیاسی، شخصیت‌ها و حتی مردم عادی به‌صراحت از لزوم استعفای رئیس اقلیم کردستان و انحلال حکومت محلی با هدف تشکیل حکومت نجات ملی سخن می‌گویند، در این شرایط، حزب دموکرات کردستان عراق با فرافکنی شکست اخیر در جبهه سیاسی و نظامی در پی اتهام‌زنی به جریان‌های داخلی و عراقی است.
 
این حزب که پیش از برگزاری رفراندوم بارها از حمایت بسیاری از کشورهای جهان با برگزاری رفراندوم سخن گفته بود اینک و با آشکار شدن واقعیت شکست دیپلماسی و لابیگری خود در کشورهای غربی به تجمعات اندک کردهای خارج‌نشین دل بسته است تا به‌گفته آنها سران کشورهای غربی و مجامع بین المللی را ناچار به حمایت از کردها کنند، همزمان با این تحولات، این اعتقاد وجود دارد که حمایت‌های غرب به‌ویژه آمریکا از اکراد عراقی با هدف مشارکت در نبرد علیه داعش بوده و این کشورها در اختلافات داخلی عراق تنها بر مذاکره و گفتگوی اربیل ــ بغداد تأکید دارند.

گزارشی از اقلیم کردستان عراق را در ادامه مشاهده می‌کنید:

دومین پیام بارزانی و درخواستی عجیب

در حالی که افکار عمومی کردستان عراق در انتظار خبر استعفای مسعود بارزانی هستند وی در دومین پیام خود مدعی شده است که کردها مظلوم واقع شده‌اند. رئیس اقلیم کردستان که زمانی در تبلیغات رفراندومی با اتکا به مشاوران ضعیف و عدم واقع‌بینی از شرایط منطقه و جهان ادعا می‌کرد که برگزاری رفراندوم و تجزیه عراق اتفاقی را به‌دنبال نخواهد داشت و کشورهای مختلف به‌ناچار سیاست امر واقع را در رابطه با اقلیم کردستان قبول خواهند کرد اکنون خود با واقعیات جدیدی روبه‌رو شده است. بارزانی که به واقعیت عدم تحقق اهداف تجزیه‌طلبانه خود در عراق واقف است و از طرفی این نکته هم برای وی روشن شده است که شرایط قبل از ظهور داعش هم برای وی تکرار نخواهد شد از اکراد ساکن اروپا و آمریکا درخواست کرده است دست به تظاهرات بزنند و سران این کشورها را ناچار به واکنش در برابر وضعیت کردستان عراق کنند.

درخواست روزنامه‌نگار معروف اقلیم کردستان از بارزانی

درخواست‌ها با هدف استعفای مسعود بارزانی از سمت ریاست اقلیم کردستان شدت یافته است. یک روزنامه‌نگار معروف کرد هم در نامه‌ای به مسعود بارزانی از وی درخواست کرده است از سمت خود کناره‌گیری کند و حکومت نجات ملی در اقلیم کردستان تشکیل شود. کمال رئوف فعال رسانه‌ای و مدیر مجموعه رسانه‌های شار در نامه خود به مسعود بارزانی نوشته است: اکنون زمان آن فرا رسیده است به‌عنوان فرمانده نیروهای مسلح اقلیم کردستان و رهبر بزرگترین حزب سیاسی که تصمیم‌گیرنده اصلی اقلیم کردستان هستید، از مردم کرد محافظت کنید.
 
وی تأکید کرده است که تحولات منطقه، تغییرات سیستم حکمرانی اقلیم کردستان را می‌طلبد. کمال رئوف از بارزانی درخواست کرده است حکومت فعلی اقلیم کردستان را منحل کند و حکومت نجات ملی تشکیل شود. رئوف درخواست استعفای فوری بارزانی را خواستار شده است به‌شرط آنکه دیگر جریان‌ها، کشورهای منطقه و جهان در پی این استعفا، تنش‌های موجود را متوقف کنند و حکومت نجات ملی، امورات اقلیم کردستان را در دست گیرد.

تمکین حکومت اقلیم کردستان: تروریست‌های دستگیرشده به حکومت مرکزی تحویل داده خواهند شد

حکومت اقلیم کردستان تصمیم به تحویل شماری از اعضای داعش گرفته است که پیشتر به هر نحوی به اسارت نیروهای پیشمرگ درآمده‌اند. در نشست اخیر دولت محلی اقلیم کردستان تصمیم گرفته شده است هزار و 300 نفر از داعشی‌های اسیرشده تحویل نهادهای مرتبط در حکومت مرکزی شوند. از سوی دیگر بغداد درخواست کرده است اقلیم کردستان شماری از اعراب اهل‌سنت را که در دادگاه‌های این کشور محکوم شده و در اربیل پناه گرفته‌اند تحویل دهد. گفته می‌شود در نبرد آزادسازی تلعفر 5 هزار نفر از اعضای داعش خود را تسلیم نیروهای پیشمرگ کرده‌اند.

درخواست اتحادیه میهنی از دیگر جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان: با بغداد گفتگو کنید

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان با استقبال از پیام و درخواست مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی تأکید کرده است که جریان‌های سیاسی کرد از طریق حکومت اقلیم راه مذاکره و گفتگو را با بغداد در پیش گیرند. سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان گفته است این حزب در چارچوب قانون اساسی عراق و شراکت ملی از ابتکار آیت الله سیستانی استقبال می‌کند. وی گفته است که کردها در تشکیل سیستم جدید سیاسی عراق نقش مهمی داشته و بدین سبب لازم است طرفین خود را از هر گونه تنش بیشتر دور نگه دارند.

فرمانده ستاد عملیات جنوب کرکوک از جزئیات نبرد اخیر می‌گوید: توافق نبوده، توان مقابله نداشتیم

فرمانده ستاد عملیات جنوب کرکوک در نشست خبری در سلیمانیه اسراری را از نبرد اخیر کرکوک فاش کرد. در حالی که مسعود بارزانی در پیام خود جریان‌هایی از اتحادیه میهنی کردستان را متهم به خیانت و دستور عقب‌نشینی از کرکوک متهم کرده است وستا رسول فرمانده ستاد عملیات جنوب کرکوک اعتراف کرده است که توان نظامی نیروهای پیشمرگ کمتر از نیروهای عراقی بوده و پس از درگیری و تلفات نیروهای پیشمرگ تصمیم به عقب‌نشینی گرفته شده است. این فرمانده ارشد نیروهای پیشمرگ گفت در صورت ادامه درگیری، تلفات نیروهای پیشمرگ به صدها تن می‌رسید. وی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از شمار و تجهیزات نیروهای عراقی به‌صراحت به مقامات ارشد اقلیم اعلام کردیم که توان یک ساعت مقابله با چنین نیرویی را نداشته و انتظار خلق حماسه از ما نداشته باشید. وستا رسول اطمینان داده است نیروهای پیشمرگ پس از شکست نظامی مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند نه با توافق و آنچه بارزانی‌ها از آن به‌عنوان خیانت یاد می‌کنند.

درخواست جنبش تغییر برای انحلال ریاست و حکومت اقلیم کردستان

فعال سیاسی و عضو ارشد جنبش تغییر گفته است مردم و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان متحمل شکست نشده‌اند بلکه آن که شکست خورده است شورای عالی سیاسی اقلیم و آنهایی هستند که با هدف ابقای خود در پست‌ها و منصب‌ها مردم را به چنین شکستی کشانده‌اند. هه وال ابوبکر در نوشتاری که در صفحه اختصاصی خود در فیس‌بوک منتشر شده است راه‌حل برون‌رفت از مشکلات کنونی اقلیم کردستان را نشست پارلمان قبل از کودتای قابل پیش‌بینی شورای عالی سیاسی یا همان شورای رفراندوم نام برده است. ابوبکر تأکید کرده است که هیئت رئیسه پارلمان همان هیئت رئیسه قانونی خواهد بود نه کسان دیگری که از سوی احزاب منصوب خواهند شد. در ادامه نوشتار این عضو ارشد جنبش تغییر درخواست انحلال ریاست و حکومت اقلیم کردستان و تشکیل حکومت نجات ملی مطرح شده است.

تسلیح شهروندان عادی اربیل

رسانه‌های اقلیم کردستان خبر داده‌اند که با هدف حمایت از نیروهای پیشمرگ و دفاع از شهر اربیل، حزب دموکرات کردستان عراق اقدام به تسلیح شهروندان عادی کرده است. یک منبع که نخواسته است نام وی فاش شود به سایت xelk گفته است که تسلیح مردم عادی با هدف حمایت از نیروهای پیشمرگ و جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی به‌سوی اربیل بوده است، این در حالیست که نیروهای عراقی اعلام کرده‌اند هدف آنها از نبردهای دیروز در منطقه پردی در 55کیلومتری اربیل، کنترل آخرین منطقه از استان کرکوک بوده است که از سال 2014 توسط نیروهای پیشمرگ کنترل شده بود.

عضو کرد پارلمان عراق: حکومت مرکزی حقوق کارمندان دولتی و نیروهای پیشمرگ اقلیم را تخصیص خواهد داد

آلا طالبانی عضو کرد پارلمان عراق اعلام کرده است حکومت مرکزی آماده تخصیص حقوق کارمندان دولتی و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان است و در صورت عدم تمکین اربیل، بغداد به‌صورت مستقیم با استان‌ها تعامل خواهد کرد. وی گفته است در جلسه‌ای که با مسئولینی از ائتلاف ملی عراق صورت گرفته است تأکید شده است پس از کنترل میادین نفتی کرکوک، حکومت مرکزی درصدد تخصیص حقوق نیروهای پیشمرگ و کارمندان دولتی است و در صورت عدم هماهنگی اربیل، بغداد به‌صورت مستقیم با مسئولین محلی استان سلیمانیه تعامل خواهد کرد.

آخرین خبرها از استاندار فراری کرکوک

بر اساس تصویری که از استاندار فراری کرکوک منتشر شده است نجم‌الدین کریم میان شماری از نیروهای وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق در حدفاصل کرکوک ــ اربیل مشاهده شده است. وی در پی تحولات اخیر کرکوک به این حزب پیوسته است. از سوی دیگر ریبوار طالبانی سرپرست شورای استانی کرکوک هم که به‌شیوه نجم‌الدین کریم نقش زیادی را در افزایش تنش‌های این شهر و برافراشته کردن پرچم کردستان و برگزاری رفراندوم در این شهر مورد منازعه داشته است دیروز در اربیل آفتابی شد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار