دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

دوران پساداعش در سوریه

شرایط موجود در سوریه به خوبی نشان می‌دهد که بحران ژئوپلیتیک در سوریه با پایان حضور داعش در این کشور به پایان نخواهد رسید.
کد خبر: ۲۶۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱ - 23October 2017
دوران پساداعش در سوریهبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، داعش پس از شکست‌های کمرشکن در عراق، هم‌اکنون در آستانه فروپاشی کامل در خاک سوریه قرار دارد. «ابوکمال» آخرین شهر تحت اشغال سوریه در مرز این کشور با عراق، هم‌اکنون توسط نیروهای ارتش عربی سوریه و مقاومت اسلامی (حزب‌الله لبنان و لشکر فاطمیون افغانستان) در شرف محاصره است. «رقه» پایتخت خودخوانده داعش نیز به‌طور کامل بدست شبه‌نظامیان کرد متحد آمریکا (موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه) افتاده است.

با وجود معدود نقاط باقی‌مانده تحت اشغال داعش در استان دیاله و برخی نواحی شمال عراق، باید روزهای اخیر را دوران پایان داعش در عراق و سوریه نامید. با این حال، پایان داعش هرگز پایان پروژه تروریسم و افراطی‌گری در این دو کشور، مخصوصا سوریه، نخواهد بود.

هم‌اکنون بخش قابل توجهی از مناطق شمال غرب سوریه (شامل تمام استان ادلب، بخش‌هایی از شمال و تمام ناحیه غربی استان حلب و نواحی واقع در شمال و شرق استان لاذقیه) تحت اشغال تروریست‌های ارتش آزاد و گروهک‌های تکفیری هم‌پیمان جبهه النصره در ائتلاف موسوم به «هیأت تحریرالشام» است. گروه اول مورد حمایت ترکیه و گروه دوم مورد حمایت رژیم سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد.
 
بخش دیگری از مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در ناحیه جنوبی سوریه واقع است. این ناحیه از مناطق همجوار با جولان اشغالی در استان قنیطره آغاز و به شرق استان درعا ختم می‌شود. تروریست‌های مستقر در این منطقه عموما از دو گروهی هستند که در بالا ذکر شد و داعش تنها حضور اندکی در این ناحیه دارد که چندان قابل توجه نیست. نیروهای تروریست حاضر در این ناحیه تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا، اردن و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

گزینه سوم برای ادامه درگیری‌ها در سوریه، شبه‌نظامیان کرد وابسته به «حزب اتحاد دموکراتیک» به رهبری «صالح مسلم» از نزدیک‌ترین رهبران منطقه‌ای به آمریکا هستند که نواری وسیع از استان حسکه تا غرب استان حلب در شمال سوریه را تحت کنترل خود دارند. علی‌رغم تقابل شدید با ترکیه، این نیروها نیز از حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

با نگاه به این موقعیت، به خوبی می‌توان فهمید که با وجود پیروزی‌های گسترده محور مقاومت در نبرد با تروریست‌های تکفیری، نیروهای مخالف محور مقاومت همچنان گزینه‌های قابل توجهی برای مقابله با این محور در اختیار دارند. به همین دلیل می‌توان پایان کار داعش در سوریه را یک جهش بزرگ رو به جلو در نبرد با تروریسم در سوریه دانست؛ اما محور مقاومت هنوز هم باید گام‌های زیادی را تا رسیدن به پیروزی نهایی بر تروریسم بردارد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها