ناتوانی جنگنده‌های اف-16 رژیم صهیونیستی در نبرد تمام‌عیار با پهپادهای مهاجم

اندیشکده صهیونیستی در تحلیلی به توسعه توان پهپادی دشمنان رژیم اسرائیل چون حزب‌الله و حماس اشاره و میدان نبرد آینده را بغرنج توصیف کرد.
کد خبر: ۲۶۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱ - 22October 2017
ناتوانی جنگنده‌های اف-16 رژیم صهیونیستی در نبرد تمام‌عیار با پهپادهای مهاجمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، اندیشکده صهیونیستی «بگین سادات» در گزارشی با اشاره به افزایش توان پهپادی دشمنان اسرائیل از جمله ایران، حزب‌الله، حماس و دیگران نوشت: حزب الله، حماس و دیگر بازیگران غیردولتی هرکدام برنامه‌های پهپادی خود را دارند و در مراحل و سطوح مختلف هرکدام تهدید متفاوتی را نشان می‌دهند.

بگین سادات ادامه داد: امروزه اسرائیل فناوری برتر جهانی پهپاد را دارد؛ اما دشمنان اسرائیل نیز فعالانه در این مسیر گام برمی‌دارند و تعداد پهپاد‌های آن‌ها در حال افزایش است.

«تل عنبار»، رئیس مرکز تحقیقات فضایی موسسه مطالعات راهبردی هرتزلیا، با اشاره به ظهور دو تهدید درحال توسعه گفت: «در سوریه داعش از هواپیماهای بدون سرنشین تجاری استفاده کرده تا مواد منفجره را روی اهداف بریزد اما حتی از این هواپیماهای بدون سرنشین نیز می‌توان در نقش یک سلاح استفاده کرد.»

عنبار بیان کرد: «اگر هواپیماهای بدون سرنشین تجاری وارد منطقه حفاظت شده شوند، می‌توانند تردد هوایی را مختل کنند. اگر شما در حال اداره فرودگاه بین‌المللی بن گوریون هستید و ناگهان متوجه شوید  دو یا سه فروند کوادکوپتر فرود می‌آیند، اجازه پرواز یا فرود در آنجا را نخواهید داد.»

عنبار ادامه داد: دومین سری تهدید‌ها، پهپادهای بالدار، هواپیمای بدون سرنشین بزرگتری هستند که در زرادخانه حماس و حزب الله موجود است. حماس برنامه تولید این نوع پهپادها را در غزه دارد و در حالی‌که  این پهپادها نسبتا ساده هستند، اما حماس با قرار دادن سلاح در زیر بال‌های این پهپادها در حال آزمایش آن‌هاست.

وی با اشاره به حزب‌الله لبنان افزود: حزب الله صنعت ساخت هواپیماهای بدون سرنشین  پیشرفته نظامی را از  ایران وارد می‌کند که هزینه‌های قابل توجهی  را برای توسعه در بردارد. پهپادهای حزب الله شامل موشک‌های هدایت شده می‌شوند که قادرند از چند کیلومتری هدف را نشانه گیرند.

این کارشناس اسرائیلی اضافه کرد: «آن‌ها در اصل بر فراز لبنان پرواز کرده و به اهدافی در اسرائیل شلیک می‌کنند. حماس نیز در حال دستیابی به این توانایی است. هواپیماهای بدون سرنشین حماس دارای راکت هستند؛ اما از نوع هدایت‌شونده نیستند و لازم هم نیست که یک مهندس فوق‌العاده برای بهبود این قابلیت‌ها در خدمت داشته باشید.»

«حیم هاویو» رئیس سامانه‌ جنگ الکترونیک در شرکت البیت نیز گفت: «می‌توانیم بگوییم قابلیت‌هایی که در ابتدا برای سازمان‌های بزرگ و ارتش اختصاص داده شده در حال حاضر در خدمت گروه‌های کوچکتر مانند حماس، داعش و دیگران قرار دارد. این گروه‌ها از هواپیماهای بدون سرنشین با کارایی بالا برای جمع آوری اطلاعات و حمله به افراد و خودروها استفاده می‌کنند. »

هاویو  در تحلیل خود گفت: «میدان جنگ آینده به طور فزاینده پیچیده می‌شود. این میدان پر از هواپیمای بدون سرنشین مستقل خواهد شد که برخی از آن‌ها همچون دسته پرندگان توانایی پرواز دارند.»

تل عنبار نیز با هشداری در این باره گفت: در یک درگیری تمام‌عیار و زمانی که آسمان اسرائیل با موشک‌های دشمن و موشک‌های رهگیر شلوغ شوند در چنین شرایطی آزادی عمل مانور دادن و توانایی اعزام جنگنده «اف-16» به آسمان برای سرنگونی پهپادها مثل همیشه نخواهد بود.»

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها