العبادی در گفت‌وگو با تیلرسون:

بسیج مردمی امید عراق و منطقه است

نخست وزیر عراق گفت: حشد الشعبی رزمندگان عراقی هستند که با تروریسم جنگیدند و از کشورشان دفاع کردند و فداکاری‌هایی کردند که در پیروزی بر داعش سهیم بود.
کد خبر: ۲۶۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ - 24October 2017
بسیج مردمی امید عراق و منطقه است
به گزارش گروه بین‌ الملل دفاع پرس به نقل از «اسکای‌نیوز»، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه در سفری اعلام‌ نشده وارد بغداد شد و با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

تیلرسون در دیدار با العبادی گفت: «به خاطر عراقی متحد در سایه قانون اساسی، معتقدم که ما می‌توانیم بر تمامی اختلافات‌مان فائق بیاییم، به تمامی حقوق احترام بگذاریم و تمامی طرف‌ها یعنی دوستان‌مان در بغداد و اربیل را تشویق به ورود به مذاکره کنیم، خصوصا به این دلیل که ما درباره آینده عراق کمی نگران و همچنین ناراحت هستیم.»

از سوی دیگر، العبادی بر ضرورت وجود سلطه دولت فدرال در مناطق مورد منازعه، فرودگاه‌ها و مرزها تأکید و تصریح کرد که دولت عراق خواهان جنگ علیه هیچ عراقی نیست و ورود نیروهای امنیتی به کرکوک در راستای اجرای قانون اساسی عراق بود.

به گزارش «السومریه‌نیوز»، العبادی همچنین در این دیدار در اشاره به مواضع اخیر تیلرسون درباره بسیج مردمی تأکید کرد: «حشد الشعبی یک سازمان رسمی است. قانون اساسی اجازه وجود گروه‌های نظامی خارج از چارچوب قانونی کشور را نمی‌دهد.»

العبادی گفت: «حشد الشعبی رزمندگان عراقی هستند که با تروریسم جنگیدند و از کشورشان دفاع کردند و فداکاری‌هایی کردند که در پیروزی بر داعش سهیم بود.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: «ما بایستی نیروهای حشد الشعبی را تشویق کنیم زیرا که آنها امید عراق و منطقه هستند.»

العبادی همچنین این اتهام که نیروهای حشد الشعبی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هستند را رد کرد.

این دومین دیدار رکس تیلرسون با حیدر العبادی در 2 روز اخیر بود. آن‌ها روز یکشنبه نیز در نشستی سه‌گانه با پادشاه عربستان در ریاض حضور داشتند. تیلرسون پس از این نشست با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود، گفته بود که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بعد از پایان جنگ علیه داعش در عراق، به وطن‌شان بازگردند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند تیلرسون به دنبال فعال کردن دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه است زیرا در سال‌های گذشته نفوذ آمریکا در این منطقه به شدت تضعیف شد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها