بخش دوم/ گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با امیر سیاری؛

دریای خزر نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود/ به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم/ پیشرفت‌های نداجا در حوزه‌های موشکی و اژدر

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت استراتژیک دریای خزر گفت: دریای خزر طبق خواست تمامی کشورهای همجوار به عنوان دریای صلح و دوستی مطرح شده و نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود.
کد خبر: ۲۶۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴ - 25October 2017

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی دریایی از دیرباز تاکنون همواره به عنوان یکی از ارکان قدرت کشورهای جهان مطرح بوده است تا جایی که کشورهای مختلف برای سلطه بر دیگر کشورها و استفاده از منابع وسیعی که در پهنه دریاها وجود دارد همواره بر سیادت دریایی خود نسبت به دیگران تاکید داشته و در این رابطه نیز خود را تقویت و مجهز کرده‌اند.
 
ایران پیش از انقلاب بواسطه حکومت‌های خودمختار و تاثیر دولت‌های فرامنطقه‌ای همواره از این منابع عظیم خدادادی و توسعه دریامحور جامانده بود، تا اینکه از سال 88 به فرمان مقام معظم رهبری نیروی دریایی ارتش، به نیرویی ‏راهبردی تبدیل شد و حوزه ماموریت آن از آب‌های سرزمینی به آب‌های بین‌المللی و آزاد جهان ‏گسترش یافت.
 
نیروی دریایی از سال 88 تاکنون با اعزام بیش از 50 ناوگروه عملیاتی ضمن تامین امنیت خطوط مواصلاتی در شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب، خلیج عدن، دریای سرخ در حوزه دیپلماسی دفاعی و انتقال فرهنگ و همچنین توسعه دریامحور کشور نیز فعالیت‌های قابل توجهی از خود نشان داده است.

نداجا در حوزه طراحی، ساخت و تولید انواع سطحی‌ها، زیرسطحی‌ها و اثرسطحی‌ها و همچنین انواع سامانه‌های آفندی و پدافندی نیز تاکنون موفق عمل کرده است، پیشرفت‌ها و حضور مقتدرانه در عرصه آب‌های آزاد و تامین خطوط مواصلاتی کشور و همچنین ساخت انواع شناورها و تجهیزات سبک و سنگین و سامانه‌های راداری و موشکی ما را بر آن داشت تا خدمت امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش برسیم و گفت‌وگویی یک ساعته را با وی داشته باشیم که در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
ناوشکن جدید در راه است/ دریای خزر نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود/ به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم/ پیشرفت‌های نداجا در حوزه‌های موشکی و اژدر 
 
اسکورت  4200 فروند کشتی در آب‌های بین‌المللی

دفاع پرس: از کمک‌هایی که به کشتی‌های خارجی کردید برایمان بگویید؟ آیا آماری در این رابطه دارید؟

امیر سیاری: مقام معظم رهبری فرمودند نیروی دریایی مظهر اقتدار ملت ایران در عرصه دریا است و ما موظفیم تا اقتدار، فرهنگ، هوشمندی، علم، دانش و هویت مردم را در عرصه دریا نشان دهیم.

تاکنون 4200 فروند کشتی را در خلیج عدن و آب‌های آزاد اسکورت کردیم و به 25 کشتی از کشورهای مختلف که درخواست کمک داشتند را کمک کردیم.

دریای خزر وارد مسابقات تسلیحاتی نمی‌شود

دفاع پرس: شاید در یک دهه گذشته در تقسیم بندی دریای شمال و منابع آن با روس‌ها چالش‌هایی را داشتیم، تقریبا چندین سال است که از سوی شما از دریای خزر به عنوان محل صلح و دوستی یاد می‌شود، لطفا بفرمایید وضعیت فعلی ما در حوزه تقسیم بندی منافع و استخراج منابع در این دریا چگونه است؟

امیر سیاری: دریای خزر اهمیت زیادی دارد و منابع زیادی نیز در دل خود جای داده است و برای کشورهای همجوار یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود اما چون این دریا بسته است قوانین و مقررات حاکم بر دریا توسط کشورهای همسایه بر آن اعمال شود. قبل از فروپاشی شوروی، ایران و شوروی در این منطقه بودند اما بعد از فروپاشی بلوک شرق 3 کشور جدید در جوار این دریا شناسایی شدند و تعداد کشورهای همجوار به 5 رسید که روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ایران از جمله این کشورها هستند، بنابراین قوانین و مقررات این دریا همچنان توسط کشورهای مذکور در دست تنظیم است و جلسات متعددی در رده‌های مختلف کارشناسی تا رده رئیس جمهور برگزار شده است اما وقتی که نظر ایران و همه کشورها بر این است که این دریا دریای صلح و دوستی باشد یعنی تصمیم بر این است تا وارد مسابقات تسلیحاتی نشویم و برای بهره برداری از این دریا هر کشوری بنا به قوانین در نظر گرفته شده از منابع استفاده می‌کند اما قطعا امنیت باید در این دریا وجود داشته باشد تا ذیل امنیت بتوان بهره برداری لازم را انجام داد و برقراری امنیت همواره در دستور کار ما است.

امروز 20 درصدی که در اختیار ما است کاملا تحت کنترل است و دائما رصد، پایش و نگهبانی می‌شود و به عنوان مرزهای دریایی از آن حفاظت می‌کنیم. بحمدالله ارتباط و تعامل خوبی با کشورهای این منطقه برقرار است و ناوگروه‌هایی از طرفین به کشورهای منطقه سفر می‌کنند و به دنبال آن هستیم تا همه به کمک هم بتوانیم امنیت لازم را در منطقه برقرار کنیم.

ناوشکن جدید در راه است/ دریای خزر نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود/ به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم/ پیشرفت‌های نداجا در حوزه‌های موشکی و اژدر 
 
برگزاری رزمایش امداد و نجات با کشور پاکستان

دفاع پرس: آیا در سال جاری با کشورهای دوست و همسایه رزمایش برگزار می‌کنید؟

ما در خلیج فارس با کشورهای دوست و هم‌پیمان تعامل مستمر داریم و برای برقراری امنیت در منطقه به کشورهای دوست و همسایه دست همکاری می‌دهیم و همواره گفته‌ایم در منطقه حضور فعال داریم و اجازه نمی‌دهیم تا دیگران بخواهند امنیت را برای ما برقرار کنند.

چندین سال است که در حوزه امداد و نجات رزمایش‌هایی را با کشور عمان برگزار می‌کنیم و همچنین برگزاری رزمایش با پاکستان را در دستور کار داریم و با کشورهایی که در رفت و آمد هستیم تمرینات یک روزه‌ای را انجام می‌دهیم و برای هماهنگی و توسعه بازدیدها انجام می‌شود.

نیروی دریایی در سواحل مکران پیشرو است/ ضرورت اجرای طرح‌های دولت در سواحل مکران

دفاع پرس: بحث توسعه سواحل مکران امروز به کجا رسیده است؟

امیر سیاری: سواحل مکران مهمترین نقطه ایران برای پیشرفت و توسعه دریامحور است و اینکه چرا تا به حال به آنجا رسیدگی نشده است؟ حضرت آقا فرمودند که در این رابطه غفلت شده است. در سال‌های پیش از انقلاب به خواست استعمار ما از این مناطق و سواحل مکران دور افتادیم چون دریا منبع ثروت و قدرت است و دشمن نمی‌خواست تا ما در این عرصه‌ها گام بگذاریم.

ما با توجه به تفکر فعلی بازگشت به دریا به دنبال این هستیم که به طرف دریا برویم و تمدن دریایی را که داشتیم دوباره احیا کنیم بنابراین باید پس کرانه و امکانات و بسترسازی‌های لازم جهت حضور مردم در این منطقه انجام شود تا شاهد رشد و اثربخشی در سواحل مکران باشیم. نیروی دریایی چندین سال است که به عنوان پیشرو در این منطقه حاضر شده است. ما امیدواریم دولت طرح‌های متعددی را که در اینجا پیش بینی کرده را انجام دهد و ما شاهد پیشرفت عملی این منطقه باشیم.

ناوشکن جدید در راه است/ دریای خزر نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود/ به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم/ پیشرفت‌های نداجا در حوزه‌های موشکی و اژدر 

هزاران نفر از کارکنان نداجا از میناب تا پسابندر مستقر شده‌اند

دفاع پرس: در حال حاضر پایگاهی در آن منطقه احداث شده است؟

امیر سیاری: بله، در حال حاضر هزاران نفر از کارکنان نداجا به جهت آبادانی و ارتقای منطقه با خانواده‌هایشان و مقادیر بسیاری از تجهیزات در سواحل مکران از میناب تا پسابندر مستقر شده‌اند و این قابل رویت است و ان‌شاالله مورد توجه خاص مسئولین قرار گیرد و رشد و توسعه پیدا کند تا ما شاهد پیشرفت دریامحور کشور باشیم.

دفاع پرس: انتظارتان از دولت در رابطه با این موضوع چیست؟

امیر سیاری: اقداماتی که مرتبط با آبادانی است همچون راهسازی، ساخت راه آهن و فرودگاه و ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی و درمانی طبق شرح وظایف انجام گیرد تا ما شاهد پیشرفت روزافزون باشیم.

ناوشکن جدید در راه است

دفاع پرس: ناوشکن جدیدی که در دست ساخت دارید، چه مشخصاتی دارد؟

امیر سیاری:‌ قطعا ناوشکن جدید مختصات و مشخصاتش از قبلی‌ها بهتر و از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است و در زمان الحاق به ناوگان دریایی، جزئیات دقیق اعلام خواهد شد.

ناوشکن جدید در راه است/ دریای خزر نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود/ به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم/ پیشرفت‌های نداجا در حوزه‌های موشکی و اژدر 
 
بکارگیری تجهیزات بسیار پیشرفته در ناو خارک

دفاع پرس: وضعیت فعلی ناو خارک چطور است؟

امیر سیاری: بازسازی ناو خارک یکی از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش بود که توسط جوانان این مرز و بوم انجام شد، باید گفت برخی از تجهیزات بکار گرفته شده در این ناو به اندازه‌ای پیشرفته است که شاید کسی باور نکند ایران از این توانمندی برخوردار باشد اما اگر می شد که همگی این توانمندی را ببیند خیلی لذت بخش بود.

به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم

دفاع پرس: جریان احترام نظامی ملوانان آمریکایی برای ناو سبلان چه بود؟

امیر سیاری: مسیر دریانوردی به گونه‌ای است که گاهی خواسته و یا ناخواسته ارتباطی میان شناورها برقرار می‌شود، و طبق قوانین دریایی پرسش و پاسخ صورت می‌گیرد مانند کی هستی؟ کجا می‌روی؟ و ... این اتفاقی که شما بدان اشاره کردید یکبار برای ناوشکن سبلان در دریای چین رخ داد، بدین ترتیب که در جریان دریانوردی ناوی آمریکایی از ناوشکن سبلان ما سوال کرده بود که کی هستی و کجا می‌روی؟ ملوانان ما خود را ناو جنگی جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند. بعد از ناوشکن ما سوال کردند که شما اینجا چه کار می‌کنید؟ متعاقبا کادر ناوشکن سبلان از طرف مقابل این سوال را کرده بود که شما اینجا چه می‌کنید؟ اینجا که به ما نزدیکتر است تا به شما! و این جواب حساب شده‌ای است. ناو آمریکایی در ادامه می‌گوید می‌خواستیم به شما بگوییم که وضعیت دریا خراب است و شما اذیت می‌شوید که ملوانان ما پاسخ دادند نگران ما نباشید، ما مردان دریای سخت هستیم و تجربه لازم را داریم و برای اینکه به آن‌ها ثابت کنند که این توانمندی را دارند در همان دریای موّاج هم دریانوردی کردند و صلابت و اقتدار خود را نشان دادن.

اما چون ناوشکن سبلان در حمله ناجوانمردانه آمریکایی‌ها در سال 67 با چندین موشک دچار آسیب دیدگی شدیدی شد، لذا آنان فکر می‌کردند که این ناوشکن سبلان نیست، وقتی که می‌بینند که سبلان با آن عظمت و توان امروز در برابر دشمن قد علم می‌کند و می‌ایستد به آن ادای احترام می‌کنند. دشمن به طور معمول توانمندی جمهوری اسلامی را در حوزه ساخت، بازسازی و بهینه‌سازی باور ندارد لذا وقتی توانمندی را در عرصه دریا می‌بیند تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

ناوشکن جدید در راه است/ دریای خزر نباید وارد مسابقات تسلیحاتی شود/ به آمریکایی‌ها گفتیم ما مردان دریاهای سخت هستیم/ پیشرفت‌های نداجا در حوزه‌های موشکی و اژدر 

دفاع پرس: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

امیر سیاری: پیشرفت در حوزه موشک و اژدر نسل به نسل صورت می‌گیرد و هیچوقت نمی‌توان به آنچه که داریم بسنده کنیم. همانطور که در حوزه صنعت و تکنولوژی با پیشرفت‌های روزانه مواجه‌ایم، در حوزه تسلیحاتی نیز همین قاعده جاری است و ما تلاش می‌کنیم تا هر روز در این حوزه‌ها توان خود را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار