مبارزه در چند جبهه

آن کسانی که خدا همه چیز به آنها داده است، شهدایند، خاصه در میان این ستارگان کسانی یافت می شوند که به سان ماه و خورشیدند.
کد خبر: ۲۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰ - 29August 2014

مبارزه در چند جبهه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، روحانی شهید سید عباس موسوی قوچانی  در 14 آبان سال 1324 در روستای کلیدر از بخش سرولایت قوچان در خانواده ای متدین به دنیا آمد. سید عباس 6 ساله بود که مادر رخت عزای هجران پدر را به تن وی کرد. او در 12 سالگی وارد حوزه علمیه قوچان شد اما تحصیل در حوزه مانع تلاش برای تامین معاش خود و خانواده اش نشد.

سید عباس با توصیه و راهنمایی حجة الاسلام والمسلمین شیخ ذبیح الله قوچانی برای تحصیل در سطوح عالی حوزه قوچان را به مقصد مشهد ترک نمود و در مدرسه علمیه نواب مشغول به تحصیل گردید.

این روحانی مبارز در مشهد از محضر اساتید بزرگواری چون آیة الله اشرفی، آیة الله مشکینی، شیخ هاشم و مجتبی قزوینی بهره فراوان جست.

در همین ایام بود که  با شخصیت های بزرگواری همچون شهید کامیاب، شهید هاشمی نژاد، مقام معظم رهبری و آیة الله واعظ طبسی که در آن زمان محور فعالیت های مبارزاتی در خراسان علیه رژیم طاغوت به شمار می رفتند، آشنا شد و به دلیل مشی فکری اثر گذار در زمره این مبارزان قرار گرفت.

در سال 1350 که مقارن با برگزاری جشن های 2500 ساله رژیم ستمشاهی بود این شهید در کنار سایر همرزمانش به دستور حضرت امام خمینی(رحمة الله علیة) با برگزاری سخنرانی و انتشار اعلامیه مردم را از اهداف شوم رژیم آگاه نمود. در نتیجه این فعالیت ها بود که توسط عوامل ساواک دستگیر، زندانی و مورد شکنجه واقع شد.

در بحبوحه پیروزی انقلاب شهید قوچانی نقش عمده در سازماندهی مردم در مشهد علیه رژیم را داشت. پس از پیروزی انقلاب با توجه به آگاهی و بصیرت عمیق ایشان مسئولیت حساس بخش اطلاعات کمیته انقلاب اسلامی را عهده دار شد و در این سنگر در مصافی سخت لانه های عنکبوتی عناصر پس مانده رژیم شاه، لیبرال ها و بخصوص منافقین را درهم پیچیده و نابود کرد.

وی در کنار این مسئولیت حساس از حضور در جبهه ها و خدمت در پشت جبهه غافل نماند و هرگاه احساس نیاز می کرد لباس رزم پوشیده و عازم میدان نبرد می شد.

سرانجام در تاریخ 6/6/1361 در منطقه عملیاتی فتح المبین در جبهه شوش در رقابیه در سن 36 سالگی با ردای سرخ شهادت به دیدار معبود خود شتافت.

شهید سیدعباس موسوی قوچانی بنابه وصیت خودش که گفته بود: «چون قدم حضرت امام (قدس سره) به بهشت زهرا(س) رسیده است، مرا در آنجا دفن کنید،» در بهشت زهرا(س) و همان قطعه ای که دوست می داشت به خاک سپرده شد و عجیب آنکه مدتها قبل از آن، وقتی همراه همسرش به بهشت زهرا(س) رفته بود، جایی را به همسرش نشان داده و گفته بود: «ازاین جا بوی بهشت می آید» و همان جا، جسم پاک او به خاک سپرده شد. قطعه 24 در کنار شهدای 72 تن.

شهید موسوی، زندگی بسیار ساده و دور از تجملی داشت، چنانکه رهبر معظم انقلاب درباره ایشان می فرمایند: «از خصوصیات این روحانی مومن جوان شهید، این بود که زندگی اش زاهدانه بود. وضع داخل زندگی اش فقیرانه و زاهدانه بود، در حالی که میتوانست بهتر از آن باشد، برایش این امکان وجود داشت.»

و همسر شهید در ساده زیستی او می گوید:

«ایشان بسیار مقید بودند که مسائل و احکام شرعی و حلال و حرام در خانواده رعایت شود، از تجملات بشدت دوری می کردند و بعد از ازدواج با ایشان، تحول شگرفی در زندگی بنده و طرز تفکرم که باید چگونه زندگی کرد به وجود آمد.»

و مرحوم آیة ا... مشکینی درباره این شهید گفته بودند:

«آن کسانی که خدا همه چیز به آنها داده است، شهدایند، خاصه در میان این ستارگان کسانی یافت می شوند که به سان ماه و خورشیدند... آقای موسوی را در نجف دیدم، جوانی بسیار منظم، منزه، عالی و موحدی بود که اسلام در دلش واقعاً رسوخ کرده بود. من به حالات و عمل و عبادات و متانت این جوان و این محصل عالی قدر غبطه می خورم».

از شهید عزیز سیدعباس موسوی قوچانی 4 فرزند پسر و یک فرزند دختر به یادگار باقی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار