سردار نجاتی:

الگو گرفتن جهان اسلام از معارف دفاع مقدس ریشه دینی دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: دفاع مقدس و فرهنگ حاکم بر جبهه­‌ها که بر اساس آیات قرآن و سنت نبی مکرم اسلام (ص) و ارشادات حضرات معصومین اتفاق افتاد باعث شد تا امروز مورد توجه جهان اسلام قرار بگیرد.
کد خبر: ۲۶۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ - 25October 2017
به گزارش دفاع پرس از مشهد، اعضای شورای استانی ولایت بلخ افغانستان ظهر امروز با حضور در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با سردار «اکبر نجاتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی دیدار کردند.

سردار نجاتی در این دیدار اظهار داشت: نقش خراسان در دفاع مقدس نقش پر رنگی بوده است. نزدیک به 300 هزار رزمنده و 13 رده و یگان از خراسان در دفاع مقدس حضور داشتند. لشکر 77 ثامن­الائمه (ع) از ارتش جمهوری اسلامی، لشکرهای 5 نصر، 21 امام رضا (ع) و ویژه شهدا از سپاه، از جمله لشکرهای پیاده بودند که از خراسان در جنگ حضور داشتند. تیپ­ ها و گروهایی همچون تیپ 313 حر، تیپ 113 پدافند هوایی، گروه توپخانه 61 محرم و گروه مهندسی 45 جوادالائمه (ع) از تیپ­‌ها و گروهای تخصصی سپاه و ارتش بودند که در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند.

وی افزود: اولین عملیاتی که بعد از عزل بنی­‌صدر علیه دشمن بعثی انجام شد و پیروزی جبهه حق را به همراه داشت عملیات ثامن ­الائمه (ع) بود که توسط لشکر 77 ثامن ­الائمه (ع) انجام شد. لشکر ویژه شهدا که فرماندهی آن را سرلشکر شهید «محمود کاوه» بر عهده داشت بسیاری از شهرها و روستاهای کردستان را از لوث وجود کومله و دمکرات پاکسازی کرد. لشکر 21 امام رضا (ع) در سال 1360 در تنگه چزابه در مقابل ارتش بعث عراق ایستاد و مانع سقوط بستان شد. لشکر 5 نصر از لشکرهای عملیاتی سپاه بود که سخترین ماموریت­های دفاع مقدس به این لشکر واگذار می‌ شد. جهاد سازندگی خراسان به منظور پشتیبانی رزمندگان اسلام در زیر آتش توپخانه­‌ها و بمباران­‌های هواپیماهای ارتش بعث عراق، پل بعثت را بر روی رودخانه اروند که در روز چهار مرتبه جزر و مد دارد احداث کرد.

سردار نجاتی گفت: خراسان رضوی در طول هشت سال دفاع مقدس 17 هزار شهید را تقدیم اسلام کرده است که از این تعداد به 486 شهید فرمانده گردان و 10 شهید ملی می‌توان اشاره کرد. این استان در سال‌‌های حماسه و ایثار 50 هزار جانباز و 5 هزار آزاده نیز در کارنامه درخشان خود دارد. به دلیل جانفشانی و حضور تاثیرگذار رزمندگان خراسانی در دفاع مقدس این استان از معارف بسیار غنی دفاع مقدس و یک غنای فرهنگی خیلی بالایی برخوردار است که وظیفه ما است تا با بهره­‌گیری از این فرهنگ وقایع آن روزها را ثبت و ضبط کنیم و به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطر نشان کرد: دفاع مردم ایران در هشت سال جنگ که از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می­‌کنند و فرهنگ حاکم بر جبهه‌ ها بر اساس قرآن و سنت نبی مکرم اسلام (ص) و ارشادات حضرات معصومین شکل گرفت و به همین دلیل باعث شد تا امروز مورد توجه جهان اسلام قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کتاب «خاک‌­های نرم کوشک» که بر اساس خاطرات فرمانده شهید تیپ 18 جوادالائمه (ع) شهید عبدالحسین برونسی نوشته شده است در ایران 217 بار تجدید چاپ شده و 600 هزار نسخه به فروش رسیده است. این کتاب وقتی به زبان عربی ترجمه می­ شود در لبنانی که 5 میلیون نفر جمعیت دارد یک میلیون و 200 هزار نسخه به فروش می­رسد. این مطلب بیانگر این است که ممالک اسلامی تشنه معارف دفاع مقدس هستند.

سردار نجاتی تصریح کرد: همانطور که در صدر اسلام از یمن و ایران برای یاری نبی مکرم اسلام (ص) عازم حجاز شدند در دفاع مقدس هم مجاهدینی از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان برای یاری جمهوری اسلامی حضور داشتند. امروز هم برای دفع فتنه تکفیری‌ها در عراق و سوریه از همه ممالک اسلامی عازم جبهه مقاومت می‌شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به حضور مجاهدین افغان در دفاع مقدس و شهادت 4 تا 6 هزار تن از این عزیزان در این راه، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با همکاری تشکل­‌های فرهنگی افغانستان آمادگی خود را برای انجام سرگذشت پژوهی این شهدا اعلام می‌‌کند.

سردار نجاتی در پایان گزارشی از روند عملیات اجرایی ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی ارائه داد.

چاپ سالیانه 30 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس

در ادامه این نشست «حسن امیری» جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی نشر فرهنگ دفاع مقدس و حفظ آن است. همانطور که شما با شوروی جنگیدید ما هم با ارتش بعث عراق جنگیدیم که فرهنگ و آثار هر دو دفاع باید حفظ شود.

وی افزود: در تاریخ باید رشادت­‌های رزمندگان و مجاهدینی که در دفاع مقدس و جنگ افغانستان حضور داشتند ثبت شود و برای این کار باید تاریخ خوب نوشته شود که این امر در سایه تلاش محقق خواهد شد.

جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: تمام وظایف ما در این حوزه در سه عبارت شهید پژوهی، شهید شناسی و شهید نمایی خلاصه می­‌شود. برای فعالیت در این خصوص باید کار به صورت مکتوب صورت بگیرد که نیازمند اطلاعات است. مستندسازی از مهمترین اقداماتی است که در این حوزه باید انجام شود. اطلاعاتی در آینده در تاریخ ماندگار می­ شود که مستند باشد. اگر مطالب سند نداشته باشد تاریخ قضاوت‌های دیگری خواهد داشت. برای مطالبی که مستندات نداشته باشیم تاریخ شفاهی تهیه می‌کنیم.

امیری خاطرنشان کرد: دائرةالمعارف، یکی از کتاب­‌هایی است که در تمام دنیا مرسوم است که نوشته می­ شود. ما نیز برای معرفی 17 هزار شهید استان خراسان رضوی و عملیات­‌هایی که یگان­‌های این استان در آن نقش داشته است دانشنانه دفاع مقدس را در حال تدوین داریم که پیش ­بینی ما این است که ظرف دو یا سه سال، در 25 تا 30 مجلد تدوین خواهد شد.

وی ادامه داد: تنها چیزی که مرز ندارد و ماندگار است کتاب است. امروز علی‌رغم اینکه دیجیتال آمده است اما هیچ چیز نتوانسته جای کتاب را بگیرد. با توجه به اهمیت کتاب ما نیز برای بیان خاطرات و رخدادهای دفاع مقدس دست به نگارش کتاب­‌هایی با موضوع داستان، رمان و خاطره از دفاع مقدس زده‌ایم که در طول سال 30 عنوان کتاب دفاع مقدس در موضوعات مختلف نوشته و چاپ می‌­شود.

جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یادمان­‌های شهدای گمنام در سطح استان خود یک رسانه برای انتقال معارف و وقایع دفاع مقدس هستند تصریح کرد: با توجه به مجاهدت­‌های مجاهدین افغانستانی و نقش آفرینی مردم افغانستان در رویارویی با ارتش شوروی و بیرون کردن این ابرقدرت از خاک افغانستان می­‌طلبد که شما نیز در جمع‌آوری خاطرات و مستندات این دوران تلاش کنید.

دولت افغانستان نیز باید مرکزی مانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس راه‌اندازی کند

در پایان این نشست «محمد افضل حدید» رئیس منتخب شورای استانی ولایت بلخ در سخنانی ابراز داشت: افغانستان کشوری است که در 4 دهه در آتش جنگ می‌ سوزد. انقلاب اسلامی ایران و انقلاب افغانستان در یک سال اتفاق افتاد.

وی افزود: شما برای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خود مرکزی را تاسیس کرده‌اید که تجربیات ارائه شده شما در این مرکز برای ما راهگشا است و برای تولید انگیزه جهاد و مصاف با استکبار در نسل آینده مثمر ثمر خواهد بود. متاسفانه ما در کشورمان برای ثبت و ضبط حماسه‌آفرینی­‌های مجاهدین افغانستان هیچ کاری نکرده ­ایم تنها در استان هرات «امیر سید اسماعیل خان» خانه­‌ای را به نام خانه جهاد احداث کرده است.

رئیس منتخب شورای ولایتی استان بلخ خاطرنشان کرد: اتحاد جماهیر شوروی با 120 هزار نیروی تا بن دندان مسلح وارد خاک افغانستان شد تا این کشور را به اشغال خود در آورد. اگر جهاد مردم افغانستان نبود شوروی هرگز خاک این کشور را ترک نمی‌کرد.

محمد افضل حدید ادامه داد: مردم افغانستان چه زن و چه مرد با دست خالی در مقابل ارتشی که به گفته خودشان آفتاب در قلمروشان غروب نمی­ کرد ایستادند و از کشور خود دفاع کردند. برای ما سعادتی است که امروز در کنار خودم فرزندان مجاهد افغانستان را داریم که هر یک از آنها قهرمان ملی این کشور هستند و از رهبران جهاد افغانستان به شمار می­‌روند که در جبهه مقاومت و دولت حضور دارند. همچنین افغانستان شهدای بزرگی همچون «عبدالعلی مزاری، کاظمی، احمد سمنگانی و حاجی غدیر» را در راه دفاع از این کشور تقدیم استقلال افغانستان کرده است.

وی افزود: ما شاهدان چهار دهه جنگ افغانستان را هنوز در این کشور داریم که می ­توانیم تاریخ این دوران و خاطرات شهدا را از طریق آنها ضبط و ثبت کنیم. دولت افغانستان نیز باید همچون دولت ایران در این کار ورود پیدا کند و مرکزی را همچون مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس راه‌اندازی کند.

رئیس شورای منتخب استانی ولایت بلخ در پایان گفت: با توجه به اینکه آرامی ما در گرو آرامش ایران است و آرامی ایران در گرو آرامش افغانستان است و از طرفی هم داشتن مشترکات افغانستان و ایران، خواستار این هستیم که اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با کنسولگری و سفارت افغانستان در ارتباط باشد و تجربیات و نظرات و دیدگاه­ های خود را برای ضبط و ثبت خاطرات مجاهدین افغانستان در اختیار ما بگذارند.

در این نشست دو تن از مجاهدین افغانستانی خاطرات خود را از دوران جنگ با شوروی بیان کردند و در پایان به هر یک از اعضاء شورای ولایتی استان بلخ یک جلد کتاب «مجاهدان بدون مرز» سرگذشت 20 شهید دفاع مقدس و مدافع حرم افغان که زیر نظر حسین حیدری از اساتید دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس توسط گروهی از دانشجویان دختر افغانستان دانشگاه‌­های مشهد به رشته تحریر در آمده است اهدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار