هاآرتص: ‎

سرمایه‎گذاری رژیم صهیونیستی در پروژه اقتصادی عربستان محتمل است

برخی گمانه‎زنی‎ها حاکی از آن است که احتمالا عربستان و رژیم صهیونیستی از پروژه اقتصادی «نئوم» برای نزدیکی به یکدیگر استفاده خواهند کرد.
کد خبر: ۲۶۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰ - 26October 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روزنامه صهیونیستی «هآارتص» در گزارشی نوشت: احتمالا ریاض برای ساخت پلی که قرار است در پروژه‌ ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی، این کشور را به مصر متصل کند، نیازمند جلب موافقت اسرائیل است.

گفتنی است ۲ روز پیش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، از قصد راه‌اندازی پروژه‌ای عظیم برای ساختن شهرکی تجاری-صنعتی به نام «نئوم» خبر داد. عربستان می‌خواهد با این پروژه به استقبال آینده برود و خود را تدریجا از وابستگی به درآمدهای ناشی از صادرات نفت رها کند.

قرار است بخش‌هایی از این پروژه‌ عظیم در خاک مصر و اردن ساخته شود و هزینه‌ آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. منطقه‌ای که این پروژه در آن ساخته خواهد شد، در شمال عربستان واقع شده و محل تلاقی سه کشور عربستان، اردن و مصر است. اردن و مصر از متحدان عربستان به شمار می‌روند.

این در حالی است که «یورام مایتال» رئیس بنیاد «هرتسوگ» مرکز مطالعات دیپلماسی خاورمیانه در دانشگاه «بن‌گوریون» رژیم صهیونیستی می‌گوید: شرکت اسرائیل در این پروژه تعیین کننده است.

به گفته‌ مایتال، هیچ چیز محتمل‌تر از این نیست که رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از این فرصت استفاده کرده و درباره‌ جزئیات مناسبات خود گفت‌وگو کنند.

بیش از ۴۸۰ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه و دریای سرخ در این پروژه جای می‌گیرد و برای مسیرهای تجارت آبی از کانال سوئز استفاده خواهد شد. مقامات عربستان سعودی گفته‌اند که قرار است انرژی این منطقه از باد و خورشید تامین شود.

«نئوم» در یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصادی جهان قرار دارد. موقعیت استراتژیک آن می‌تواند به توسعه‌ سریع منطقه کمک کند و تبدیل آن به مرکزی جهانی را ممکن سازد که اتصال آسیا، آفریقا و اروپا را تسهیل ‌می‌کند.

به گفته‌ بن سلمان در این پروژه قرار است در عرصه‌های مختلفی مانند آینده‌ آب و انرژی، حمل و نقل، بیوتکنولوژی، مواد غذایی، دانش‌های فنی و دیجیتال، صنایع پیشرفته، تولیدات رسانه‌ای و سرگرمی سرمایه‌گذاری شود.

منبع: مهر


نظر شما
پربیننده ها