تحلیلگر رویترز:

هیچ‌یک از دو هدف تیلرسون در سفر به منطقه محقق نشد

یکی از تحلیلگران خبرگزاری رویترز با بیان اینکه هدف سفر تیلرسون به منطقه ایجاد اختلاف میان ایران و عراق و پایان دادن به مناقشه قطر بوده، نوشته است که او در تحقق این اهداف شکست خورده است.
کد خبر: ۲۶۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 27October 2017

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، خبرگزاری رویترز در یادداشتی به قلم «پیتر اپس» با عنوان «آمریکا در حالیکه در مقابل داعش پیروز بوده است اما در خاورمیانه بازنده است» به سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به منطقه اشاره کرد که در تحقق اهدافی که در سرمی‌پروراند ناکام ماند.

در مقدمه این گزارش آمده است، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا برای دو هدف ساده به خاورمیانه سفر کرد. هدف اول درگیر کردن عراق در محور منطقه‌ای آمریکا علیه ایران و هدف دوم متقاعد کردن عربستان برای پایان دادن به انزوای قطر بود که هر دو هدف ناکام ماند.

در این گزارش آمده است در حالیکه اکثر مبارزات واقعی علیه داعش در عراق توسط نیروهای محلی انجام گرفته است، بدون حمایت آمریکا، تکفیری‌های داعش همچنان به طور قطع بخش بزرگی از منطقه را تحت سلطه داشتند.

این یادداشت سپس در این خصوص توضیح داد که هم‌اکنون دولت‌های ریاض و بغداد تمایلی ندارند که آمریکا امور را به آنها دیکته کند.

بر اساس این گزارش، شاید مقامات دولت‌ «دونالد ترامپ» و «باراک اوباما» از اعتراف به این مسئله نفرت داشته باشند اما در سه سال گذشته، هر دو دولت، یک رویکرد مشابه را در سیاست خاورمیانه دنبال کردند و شکست داعش را بر تمامی دیگر منافع منطقه‌ای برتر دانستند.

رویترز توضیح داد، مشکل این رویکرد این است که شفافیت اندکی درباره سیاست فعلی آمریکا در خاورمیانه وجود دارد و این خطر وجود دارد که رویکرد قبلی آمریکا در قبال خاورمیانه به طور کامل شکست بخورد.

این گزارش ادامه می‌دهد، با محو شدن تهدید داعش، اتحاد واشنگتن با دولت بغداد و نهادهای مختلف سیاسی کردستان عراق به سرعت در حال خراب شدن است. همه‌پرسی ماه گذشته جدایی کردستان عراق با پیشروی دولت عراق در مناطق نفت‌خیز اطراف کرکوک همراه بود.

این گزارش ادامه داد که در سوریه، ایران و روسیه در نجات دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه موفق عمل کرده‌اند و ظاهراً واشنگتن این مسئله را به قیمت حفظ ثبات و مهار داعش پذیرفته است.

بنا بر این گزارش، با تضعیف داعش، دولت ترامپ به وضوح در حال حاضر امیدوار است که تقابل با ایران را به عنوان اولویت خود در منطقه قرار دهد. روز 13 اکتبر سال جاری میلادی، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تأیید نمی‌کند و بعد از آن تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران وضع کرد.

طبق این گزارش، با اینحال، واشنگتن شانس واقعی کمی برای تشکیل یک ائتلاف گسترده و متحد علیه ایران به مثابه ائتلافی که علیه داعش تشکیل داد، دارد.

بر اساس این گزارش، همپیمانان آمریکا همچنان در خصوص بهترین رویکرد در قبال تهران با یکدیگر عمیقاً اختلاف دارند و کشورهای اروپایی آشکارا عدم تمایل خود برای لغو برجام را ابراز داشته‌اند.

این گزارش سپس ادامه داد که سفر تیلرسون به منطقه این نقل قول را تقویت کرد که آمریکا کمترین کنترل و نفوذ را بر دوستان قدیمی و دشمنانش به صورت مشابه دارد.

رویترز در مثالی نوشت که ترکیه تحت ریاست‌جمهوری «رجب طیب اردوغان» تا حد زیادی با آمریکا دچار خصومت شد و ارتش مصر نیز علیرغم آنکه همچنان مقادیر زیادی از آمریکا کمک دریافت می‌کند، تمایل دارد اعلام استقلال کند.

این گزارش در پایان با اشاره به این موارد نوشت، بعد از یک دهه جنگ و شکست‌های قابل درک، شوق آمریکا برای تلاش برای تغییر شکل خاورمیانه احتمالاً در حال از بین رفتن است  اما حتی اگر این طور نباشد، میل گوش فرادادن  کشورهای منطقه به آمریکا نیز احتمالاً در حال تحلیل رفتن است.

منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار