عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه:

شیخ زکزاکی و همسرش به پزشک نیاز دارند

شیخ آدم سوهو با بیان اینکه حکومت نیجریه تاکنون اجازه نداده شیخ زکزاکی را به مطب پزشک ببریم گفت: شیخ زکزاکی و همسرش به پزشک نیاز دارند.
کد خبر: ۲۶۳۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ - 29October 2017
شیخ زکزاکی و همسرش به پزشک نیاز دارندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آذرماه سال 1394 بود که نظامیان ارتش نیجریه در اقدامی وحشیانه به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» واقع در ایالت «کادونا» یورش بردند.

در حملات وحشیانه سال 1394 ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی، درگیری شدیدی میان نظامیان و طرفداران این روحانی شیعی درگرفت که به دنبال آن حدود 2 هزار نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. طبق اعلام رسمی نهادهای بین المللی، ارتش نیجریه پس از شهادت شمار زیادی از شیعیان اقدام به دفن آنها در گورهای دسته جمعی کرده است. نظامیان ارتش نیجریه در ایام ماه محرم الحرام و صفر نیز شیعیان عزادار حسینی را در منطقه «کانو» هدف حملات خود قرار دادند که منجر به شهادت ده ها نفر از آنها شد.

از آذر ماه سال 1394 تاکنون مناطق مختلف کشور نیجریه صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور بوده است.

اعتراضات مردمی نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نشین نیز ادامه می یابد؛ در اواسط آذرماه 1395 سرانجام مقاومت شیعیان نیجریه جواب داد و دادگاه عالی نیجریه طی حکمی اعلام کرد شیخ ابرهیم زکزاکی به همراه همسر وی ظرف مدت ۴۵ روز آزاد شود که این زمان در روز دوشنبه ۲۷ دی ماه سال 1395 به پایان رسید اما وی آزاد نشد.

در همین راستا و برای اطلاع از آخرین وضعیت شیخ زکزاکی با شیخ «آدم سوهو» عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه گفتگو کردیم که مشروح آن از نظر می گذرد:

در خصوص آخرین وضعیت شیخ زکزاکی و همسر ایشان در زندان توضیح دهید.

وضعیت جسمی شیخ زکزاکی و همسر ایشان همانند سابق است و تفاوتی نکرده است؛ یعنی شیخ زکزاکی در هنگام هجوم به ایشان در سال های اخیر، چشم چپ خود را از دست داده است و چشم راست ایشان نیز وضعیت خوبی ندارد و آسیب دیده است. شیخ زکزاکی و همسر ایشان به پزشک نیاز دارند. حکومت نیجریه تاکنون به ما اجازه نداده شیخ زکزاکی را به مطب پزشک ببریم تا مورد معاینه قرار گیرد. زیرا حکومت نیجریه از شیخ می ترسد که در برابر روزنامه نگاران سخنی بگوید و حرفی بزند که باب میل آنها نباشد.

رابطه حکومت نیجریه را با سعودی ها و غرب چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقت این است که میان دولت نیجریه با رژیم سعودی یا آمریکا و یا صهیونیست ها روابط خوب و مستحکمی برقرار است. زیرا آنها همگی علیه شیعیان نیجریه توطئه می کنند؛ درست همانگونه که علیه لبنان و سوریه و عراق توطئه کردند.

دادگاه عالی نیجریه در سال گذشته حکم آزادی شیخ را صادر کرد اما این حکم پس از یک سال اجرایی نشده است. آیا این دادگاه تحت فشار حکومت نیجریه قرار دارد یا از استقلال کافی برخوردار است؟

حکومت نیجریه در امور قضایی دخالت و مداخله می کند. بر همین اساس نیز برخی از مقامات قضایی با حکومت نیجریه همراه هستند اما برخی دیگر نیز طرفدار شیعیان به ویژه پرونده شیخ زکزاکی و همسر ایشان هستند. باید بگویم که بیشتر کارگزاران در نیجریه، وهابی و سلفی هایی هستند که برای حمله به شیعیان به ویژه شیخ زکزاکی با حکومت نیجریه همکاری می کنند.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار