مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس خبر داد؛

افتتاح و بهره‌برداری از 10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سطح کشور

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: در دهه فجر امسال از 10 مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس در سطح کشور بهره‌برداری خواهد شد که یکی از این تعداد در شیراز افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۲۶۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ - 29October 2017
افتتاح و بهره‌برداری از 10 مرکز فرهنگی در سطح کشور
به گزارش دفاع پرس از شیراز، سرهنگ «حمیدرضا گرامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دفاع پرس با بیان اینکه در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال از 10 مرکز فرهنگی در سطح کشور بهره‌برداری خواهد شد که یکی از این 10 مرکز در استان فارس است، اظهار داشت: کار آماده‌سازی مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس همچنان ادامه دارد و کل برنامه‌ها براساس فازبندی دقیقی اجرایی می‌شود که از ماه‌های پیش کار جمع‌آوری اطلاعات، آمار و اسناد دنبال می‌شود و گروه‌هایی در این زمینه تلاش‌های شبانه‌روزی دارند.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس عنوان کرد: تاکنون 800 سوژه در زمینه دفاع‌ مقدس مشخص شده که در اختیار طراحان گذاشته می‌شود تا روی آن کار کنند.
 
این مسئول با بیان اینکه استان فارس جزء 5 استان برتر در حوزه دفاع‌ مقدس است، بیان داشت: درصدی از کارهای ارائه شده در مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس مربوط به قبل از انقلاب، بخش دیگری در ارتباط با دوران انقلاب و عمده آن مربوط به دوران دفاع‌ مقدس است که تا شهدای مدافع حرم امتداد دارد، بنابراین روند کار این موزه یا مرکز فرهنگی امتدادی است و تا زمان افتتاح آن در دهه فجر بخشی از اقدامات فیزیکی داخل گالری باقی مانده که تا آن زمان انجام می‌شود.
 
سرهنگ گرامی بیان داشت: از نظر فضاهای فیزیکی، مرکز اسناد، کتابخانه، یادمان شهید دوران، یادمان شهدای گمنام، سالن نمایشگاه فصلی و نمایش‌های روباز و ساخت یک سری المان‌های دیگر در دستور کار است. در پارک ولی‌عصر(عج) و در دیواره‌های پل کابلی نیز اسامی شهدا حک می‌شود و رونمایی نهایی آنها در دهه فجر انقلاب اسلامی روایتگر عظمت دوران دفاع‌ مقدس خواهد بود.
 
وی در ادامه به وسعت کارهایی که بعد از افتتاح مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس صورت خواهد گرفت، اشاره کرد و گفت: در ادامه بر حجم کار و تعداد سوژه‌ها افزوده می‌شود. این گنجینه آنقدر عمیق است و ابعاد مختلفی دارد که ما هرچه پیش می‌رویم و بیشتر جست‌وجو می‌کنیم با موضوعات نو و بکری روبرو می‌شویم که قابل وصف نیست البته در این زمینه نیازمند راهنمایی و یاری همگان هستیم.

گرامی افزود: متأسفانه شاهدیم در بعضی از دستگاه‌ها هنوز مقداری منیت و هوای‌نفس و انحصارطلبی دیده می‌شود. رعایت این موارد را در زمان گفتمان ابراز می‌دارند اما جزء اولویت‌هایشان نیست. برخی مسئولان در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی موقعی که منصوب می‌شوند، قبل از ورود سعی می‌کنند در جوار قبور شهدا حضور پیدا و تجدید عهد و پیمان و میثاق کنند تا فرهنگ ایثار و شهادت را پاس بدارند اما متأسفانه در عمل از خود سئوال نمی کنند که جایگاه این استان با این همه پشتوانه کجاست! از خود سؤال نمی‌کنند که جایگاه این استان در دفاع‌ مقدس کجاست و مرکز فرهنگی دفاع‌ مقدس چه جایگاهی در جامعه ما دارد؟ نه تنها به طرح این سؤال‌ها نمی‌پردازند بلکه تنها شعار می‌دهند. آنها در سخنرانی‌ها می‌گویند ما هرچه داریم به برکت خون شهداست، در حالی که در عمل این برکت را به اثبات نمی‌رسانند.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع‌ مقدس استان فارس اضافه کرد: ما در مجاورت خود، استان‌هایی داریم که هرگز وسعت گستره حضور ما در جبهه‌ها را نداشتند اما از 30 سال قبل به این طرف کارهای بسیار خوب، فاخر و ماندگاری در حوزه فعالیت‌های دفاع‌ مقدس انجام و به کل کشور تسری داده‌اند و حتی در خارج از مرزها کار می‌کنند این در حالی است که این استان‌ها از نظر عدد و ارقام حتی یک سوم یا نصف ما در جبهه‌ها حضور نداشته‌اند و تعداد شهدای جنگ آنها به اندازه استان ما نیست، اما فارس با این همه حضور و به رغم اینکه استانی فاخر در بحث ادبیات، گردشگری و... است عقب‌تر از دیگر استان‌ها است.

سرهنگ گرامی متذکر شد: از مسئولان استان درخواست دارم برای یک بار هم که شده به موضوع دفاع‌ مقدس و جایگاه عظیم استان در این زمینه به عنوان یک پروژه بنگرند، زیرا ما شاهد هستیم که آرام آرام اغلب پدران و مادران شهدا و حتی خود ایثارگران که اکنون به کهولت سن رسیده و یا سایر جانبازان یکی پس از دیگری دارند از میان ما می‌روند و ما نباید بگذاریم موضوع دفاع‌ مقدس به دست فراموشی سپرده شود و یا این گنجینه‌ها در دل سینه‌ها نهفته شود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار