کارشناس عراقی:

خنثی‌سازی توطئه جداسازی اقلیم کردستان،‌ عراق را وارد مرحله جدیدی کرد

کارشناس عراقی گفت: شکست داعش و خنثی‌سازی توطئه جداسازی اقلیم کردستان، عراق را وارد مرحله جدیدی کرده است.
کد خبر: ۲۶۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ - 30October 2017
خنثی‌سازی توطئه جداسازی اقلیم کردستان،‌ عراق را وارد مرحله جدیدی کردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ابوطالب الروماحی کارشناس تحولات عراق با اشاره به شکست داعش و توطئه تجزیه عراق درباره چیدمان سیاسی جدید در این کشور گفت: بدون شک، تغییرات زیادی در عرصه سیاسی عراق به‌وجود آمده است.
 
وی ادامه داد: درحقیقت، شکست داعش و موفقیت دولت در خنثی سازی توطئه جداسازی اقلیم کردستان از کشور، عراق را وارد مرحله جدیدی کرد. اکنون عراق قدرت و توانایی های خود را به کشورهای منطقه و جهان ثابت کرده است. این رخداد ریشه در سال 2014 دارد. در این زمان حیدر العبادی به سمت نخست وزیری عراق منصوب شد و نبرد ارتش علیه داعش با فتوای آیت الله سیستانی شدت گرفت. این رخدادها تغییرات گسترده ای در سطح سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی... به‌وجود آورد. این تغییرات عراق را وارد مرحله جدیدی کرد که بسیار متفاوت از سه سال گذشته است.

دولت اکثریت

این کارشناس عراقی با بیان اینکه فعالیت دولت کنونی بغداد حدود شش ماه دیگر به پایان می رسد اظهار داشت: اکنون بسترهای لازم برای تشکیل یک دولت اکثریت فراهم شده است. در صورتی که چنین دولتی در آینده تشکیل شود، آن را می توان سنگ بنای عصر جدید عراق دانست که در آن، کشور دارای ثبات امنیت، شکوفایی اقتصادی و مشارکت در تحولات منطقه است. نشانه های این مشارکت در سفر اخیر حیدر العبادی به کشورهای منطقه هویدا شد و آنها از همکاری با عراق جدید استقبال کردند.

سهم خواهی

وی در پاسخ به این سئوال منظور  شما از دولت اکثریت چیست؟ گفت: مشکلی که در تشکیل دولت ها بوجود آمد، از سال 2003 کلید خورد. در آن زمان مقرر  شد، تشکیل دولت ها بر اساس توافق صورت گیرد و هر گروه قومی-مذهبی سهمی در قدرت داشته باشد. این سهم خواهی ها، اختلافات و تنش های زیادی را به دنبال داشت. دولت اکثریت این چنین مشکلاتی را در پی ندارد و ما امیدواریم انتخاباتی که در سال 2018 خواهد شد، به تشکیل دولت اکثریت منجر شود. چراکه این دولت بر اساس سهمیه نیست بلکه هر گروه یا جناحی که در پارلمان بیشترین کرسی را بدست آورد، مجاز به تشکیل دولت خواهد بود. انتخاب وزیران در دولت اکثریت براساس سهمیه نخواهد بود بلکه طبق تخصص و توانایی هایشان انتخاب خواهند شد.

درک مشکلات

الروماحی در پاسخ به پرسش پایانی  مبنی بر اینکه برخی تحلیلگران معتقدند یک روحیه ملی گرایی و حفظ منافع کشور در عراقی ها بویژه سیاستمدارانشان بوجود آمده است؛ چنانچه این موضوع درست باشد، آیا دولت آینده بغداد ملی گرا خواهد بود؟ گفت: اگر احساس وطن دوستی بر مسئولان حاکم نباشد، کشور هیچ پیشرفتی نخواهد داشت. اکنون ملت عراق خواستار تشکیل یک دولت ملی و فراگیر است زیرا مشکلاتی که دولت های سهمیه ای برای کشور بوجود آورده اند، با گوشت و  پوست خود درک کرده اند. بنابراین، امیدواریم با برگزاری انتخابات آینده دولتی ملی و فراگیر قدرت را در بغداد به دست گیرد و به مشکلات عراق پایان دهد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها