مستند «بانوی شام» روی میز تدوین

فیلمبرداری مستند «بانوی شام» در مناطق مختلف سوریه به پایان رسید و روی میز تدوین قرار گرفت.
کد خبر: ۲۶۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ - 30October 2017
مستند «بانوی شام» روی میز تدوینبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مستند بلند «بانوی شام» ماجرای سفر بانوی عکاس ایرانی و دانشجوی رشته پزشکی است که به قصد کشف برخی از حقایق به سوریه کرده و در مناطق مختلف این کشور با زنان جهادی از ملل و مذاهب مختلف دیدار می­‌کند.

فرهاد حاجی عباسی عضو گروه کارگردانی و تصویربردار اثر درباره این فیلم گفت: تا کنون روایت های مردانه و مستقیمی از خطوط نبرد و مسائل مختلف جنگ سوریه دیده ایم؛ اما این اولین بار است که از منظر زنان به عنوان رحم اصلی مقاومت و البته یکی از آسیب پذیرترین اقشار در میان نبردهای پیچیدۀ سوریه فیلمی تولید می شود.

 وی افزود: برایمان مهم بود که در روایت به الگوی یک بانوی معیار مقاومتی و اسلامی با همه شاخصه­های دینی برسیم. از این جهت حضور یک خانم در مناطق جنگی و نحوه روایت آنگاه بسیار پرخطر و تنش زا بود. از حیث تکنیکی نیز باید گفت در حین ضبط همه تلاش مان این بود تا از بهم ریختگی های معمول یک مستند بحران از حیث بصری پرهیز کنیم و به زیبایی شناسی متناسب با فرم انتخاب شده در پیش تولید برسیم. کنترل قاب و دوربین در شرایط متغیر و بی ثبات این جنس کارها بسیار دشوار بود که الحمدلله تا حدود زیادی موفق به این کار شده ایم.

همچنین حسین نوری مدیر تولید «بانوی شام» درباره روند تصویربرداری این اثر گفت: همراه بودن سوژه های خانم آن هم در شرایطی که مجبور بودیم برای دیدار با سایر زنان به مناطق مختلف سوریه سفر کنیم حساسیت و فشار زیادی را به تیم وارد می کرد و به همین دلیل تولید اثر از روز کلید، تقریبا 35 روز به طول انجامید. این پروژه از هر جهت یک تجربه جدید بود و احتمالا استاندارد جدیدی در تولید مستندهای بحران سوریه ایجاد خواهد کرد.

مصطفی آقامحمدلو طراح و دیگر عضو گروه کارگردانی «بانوی شام» نیز با اذعان به اینکه برای یافتن زنان جهادی سوریه مجبور بودیم به مناطق مختلفی مثل دمشق و حجیره، لاذقیه، صلونفه، خطوط درگیری سلماء و منطقه مرزی کسب سفر کنیم افزود: تحرک زیاد تیم که اقتضای این تولید بود گاهی بسیار طاقت فرسا و دشوار می شد ولی ما می بایست به فرم طراحی شده و بدیع اثر وفادار می ماندیم.

وی اضافه کر: بانوی ایرانی گروه با زنان جهادی اهل افغانستان، پاکستان و فلسطین که مقیم سوریه بودند دیدار می کند و پس از شنیدن حدیث نفس آنان به سراغ بانوان سوری با مذاهب مختلف مسیحی و علوی و شیعی که همگی درگیر مقاومت بودند می رود تا از نگاه آنان نیز فجایع و مقاومت ها را در بحرانی ترین نقطه جهان طی سال های اخیر روایت کند.

آقامحمدلو در پایان با اشاره به لحن روایی «بانوی شام» افزود: حضور زنان در مقابل دوربین ناخودآگاه از این اثر یک فیلم عاطفی و تاثیر برانگیز ساخته است.

این مستند بلند که توسط گروه هنری مهاجر تولید شده در روزهای آتی آخرین مراحل پس تولید خود را پشت سر خواهد گذاشت و پس از حضور در جشنواره های مرتبط داخلی و خارجی به منظور پخش به شبکه های مختلف تلویزیونی تحویل خواهد شد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار