الاخبار:

«جنون سعودی‌ها» لبنان را تهدید می‌کند

یک روزنامه لبنانی با انتقاد از نحوه رفتار ولی‌عهد عربستان با نخست‌وزیر لبنان از «جنون» سران رژیم سعودی و خطرات آن برای لبنان ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۲۶۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ - 31October 2017
«جنون سعودی‌ها» لبنان را تهدید می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی سیاست‌های عربستان در منطقه را جنون‌‌آمیز توصیف و از مواضع نخست‌وزیر لبنان در رابطه با عربستان انتقاد کرد.

در این یادداشت آمده است: حکومت سعودی از نخست‌وزیر سعد الحریری چه می‌خواهد؟ این باید «توهین» به لبنان تلقی شود اگرچه در مواقع مشابه، [این توهین] عادی شده است. این موضوع، که وقتی نخست‌وزیر به عربستان (یا هر کشوری دیگر) فراخوانده ‌می‌شود، او نیز همه برنامه‌های قبلی را لغو و بی‌درنگ به عربستان سفر کند، توهین محسوب می‌شود و خلاف همه عرف‌های موجود در روابط دیپلماتیک طبیعی بین دو کشور مستقل است.

الاخبار در ادامه نوشت: حاکم هر کشوری و کسی که در راس امور قرار دارد همانند «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان، یک برنامه کاری از پیش تعیین شده دارد که غیر از موارد ضروری و فوق‌العاده این برنامه به هم نمی‌خورد اما ریاض می‌خواهد که سلطه خود را بر کشورهایی که لازم می‌بیند از خاندان سعودی تبعیت کنند، اعمال کند که لبنان بهترین نمونه در این خصوص است.

در ادامه این یادداشت آمده است: با توجه به شواهد موجود چنین به نظر می‌آید که جنون بر سیاست عربستان در قبال لبنان سایه افکنده است. «ثامر السبهان» سفیر پیشین ریاض در بغداد و وزیر مشاور کنونی عربستان در امور خلیج (فارس)، که پس از اخراج از بغداد به دلیل مداخله در امور داخلی عراق از مقامات سعودی ترفیع رتبه یافت، به خوبی بیان‌کننده سیاست سران ریاض است. بیان و رفتار آمرانه وی در نامه‌هایش به دولت عراق به جایی رسیده بود که  فرمان انجام عملیاتی را به نخست وزیر عراق صادر می‌کرد و از وی خواسته بود تا حزب‌الله (عراق) را از دولت بیرون کند.

در ادامه این یادداشت روزنامه الاخبار نویسنده سوالی را مطرح کرده است مبنی بر این که «گزینه‌های پیش روی الحریری در انتخابات آینده چیست؟» در همین خصوص نادر الحریری مدیر دفتر وی اخیرا با حضور در شبکه تلوزیونی المستقبل بر پایبندی بر مذاکراتی که جهت رسیدن «میشل عون» به سمت ریاست جمهوری و سعد الحریری به سمت نخست وزیری صورت گرفته است، تاکید کرد. واضح است که نادر الحریری در اینجا نظر شخصی خود را نگفت بلکه در واقع وی زبان گویای نخست وزیر لبنان محسوب می‌شود.

الاخبار تاکید کرده است: سعد الحریری در انتخابات پیش رو دو انتخاب بیشتر ندارد. گزینه اول این است که استعفا دهد و این بدان معنی خواهد بود که وی از قدرت خارج می‌شود بدون اینکه ضمانتی برای بازگشت زودهنگام وی به قدرت باشد.

گزینه دوم این است که در قدرت بماند و در کشوری [مانند لبنان]، که به خلأ ریاست جمهوری برای مدتی بیش از دو سال و خلأ وجود دولت برای چندین ماه عادت کرده است، انتخاب گزینه ماندن در قدرت مانند این است که الحریری به پاهای خودش شلیک کند. این در حالی است که وی امیدوار است پیش از آغاز انتخابات پارلمانی دستاورد‌ها و موفقیت‌هایی را به لبنانی‌ها ارائه کند تا بتواند جایگاه مردمی‌اش را که در سالهای  تبعید اختیاری از دست داده بود، میان مردم لبنان به دست آورد.

در این گزارش آمده است: هر دو گزینه پیش روی الحریری موجب از دست دادن حمایت «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان می‌شود. میشل عون کسی است که راه الحریری را در رسیدن به خواسته‌اش هموار کرد. تحقق این دو گزینه همچنین موجب می‌شود وی تایید «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور را نیز از دست بدهد؛ کسی که در هر شرایطی در کنار وی ایستاد. این امر باعث می‌شود همان چنددستگی که در فضای سیاسی لبنان وجود داشت، باز مثل گذشته بر لبنان حاکم شود.

الاخبار تاکید کرده است: در انتخابات آینده که بر اساس قانون تناسبی برگزار خواهد شد، هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که «14 مارس» نتایجی که در سال  2009  به دست آورد، دوباره محقق کند.

در این گزارش تصریح شده است: این سوال مطرح است که در کنار این ضرر و زیان‌ها، از میان دو گزینه موجود الحریری چه دستتاوردی خواهد داشت؟ در جواب باید گفت: هیچ چیز، به جز رضایت عربستان که آن هم در گذشته نتیجه‌ای جز نا‌‌‌امیدی و شکست نداشت. این را نزدیکان وی می‌گویند.

الاخبار افزود: سوال دیگری که در این میان مطرح است این است که عربستان چه چیزی می‌خواهد؟ در جواب این سوال دنبال کنندگان سیاست ریاض در منطقه می‌گویند: «جنون!» تنها چیزی که عربستان به دنبال آن است، دیوانگی در قبال کسانی است که خصومت خود را با ریاض پنهان نمی‌کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: مرور رفتار ریاض در منطقه نشانگر این جنون است و جنگ علیه یمن نمونه خوبی برای آن است. حاصل این جنگ چیزی جز ویرانی آن، محاصره، قحطی، گرسنگی مردم و فراهم شدن شرایط برای دشمنان این کشور که به راحتی آن را از بین ببرند، نبود.

الاخبار نوشت: با این حال در مورد عراق، عربستان چه چیزی در عراق کسب کرد؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی به تاریخ می‌اندازیم. در زمان صدام، ریاض به عراق کمک کرد و عراق با حمایت ریاض به ایران حمله کرد. پس از آن، صدام به کویت لشگر کشید، سپس عراق به وسیله آمریکایی‌ها و با حمایت ریاض محاصره و اندکی بعد اشغال شد، بعد از آمریکایی‌ها، این کشور توسط داعش اشغال شد و پس از آن در معرض تجزیه قرار گرفت.

این روزنامه لبنانی در ادامه تأکید کرد: هر آنچه بر سر عراق آمد با حمایت و یا نظارت عربستان صورت گرفت و در این بین چه چیزی نصیب عربستان شد؟ تنها ویرانی این کشور و همچنین یمن و سوریه، کشوری که مجبور شد از آن دست بکشد و سهمی که در هنگام دست کشیدن از سوریه نصیب وی شد کمتر از آن چیزی بود که سال 2011  و پیش از فتنه‌ای که در سوریه راه انداخت، در اختیار داشت.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار