کربلا منتظر ماست؛

قدم‌های عاشورایی در مسیر عاشقی/ تنها یک «یا حسین(ع)» فاصله است

قدم‌ به‌ قدم این زائران عطر و بوی کربلا دارد، فرقی نمی‌کند بر کدام خاک قدم برداشته و از کدام مرز راهی شده‌ای، از هرکجا که آغاز کرده‌ای تا کربلایی شدن تنها یک «یا حسین (ع)» فاصله است.
کد خبر: ۲۶۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸ - 31October 2017
قدم‌های عاشورایی در مسیر عاشقی/ تنها یک «یا حسین(ع)» فاصله استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اربعین دیگری در راه است و حال دریای عشق به جوش‌وخروش افتاده و هر عاشقی قطره‌ای از این دریا شده است، دریایی مواج و طوفانی که به مقصد حسینی شدن موج می‌زند، از جای‌جای ایران، از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین شهر همه جذب مغناطیس حسین (ع) شده‌اند همه شال و کلاه کرده‌اند و به‌سوی یک مقصد واحد به راه افتاده‌اند: کربلا...

آنجا که قطره‌ها با هر جنس و رنگی در هم غرق می‌شوند و دریای واحدی تشکیل می‌دهند که تنها اشتراکشان «عشق حسین» است، همان عشقی که با جاذبه‌اش سختی هزاران کیلومتر راه آسان می‌کند، عده‌ای را زائر «سرزمین یار» می‌کند و عده‌ای دیگر را خادم زائران «سرزمین یار»که از هر چه دارند و ندارند می‌گذرند برای آسایش عشاق حسین(ع).

کسی خانه‌اش را سرپناه زائران حسینی کرده است، آن یکی درآمد یک‌ساله‌اش را گذاشته تا میزبان سفره مسافران راه عاشقی باشد، کسی غبار از  مسافران سرزمین پربلا می‌زداید و دیگری چیزی ندارد جز دست‌هایش که  برای رفع خستگی زائران حریم عشق وقف می‌کند.

هر که باشی و در هرکجای عالم کافی است جرعه‌ای از دریای بیکران این عشق نوشیده باشی تا در آن غرق شوی «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست» این سؤالی است که اینجا به هر سویی که نگاه کنی، با خود تکرار خواهی کرد و در حیرت می‌مانی از این عشقی که بعد از قرن‌ها کمرنگ که نشده، هرسال پررنگ‌تر و جاندارتر می‌شود، مغناطیس این عشق عالم را در برگرفته است، هر که باشی و در هرکجای عالم کافی است جرعه‌ای از دریای بیکران این عشق نوشیده باشی تا در آن غرق شوی و دیگر سیراب نخواهی شد از این شهد شیرین.

دل‌های شیعیان همه رنگ و بوی حسین (ع) و اربعین اش را دارد همه یکدل و یک‌صدا به سمت کربلا درحرکت‌اند تا اربعینی دیگر مهمان حسین (ع) باشند، برخی که روانه مسیر کربلا هستند و برخی دیگر در این طریق از زوار مهمان‌داری می‌کنند تا در گوشه‌ای از این دلدادگی سهیم باشند.

رحمان جابری یکی از زوار است که باوجود گردوغباری که گزارشش از روزهای قبل منتشرشده بازهم پا به جاده عاشقی گذاشته است. وی در گفتگویی  از سفرش می‌گوید، اینکه با پای دل به طریق کربلا قدم گذاشته و زمین و زمان و آب‌وهوا هیچ‌کدام جلودار عشق او به حسین (ع) نیست.

وی بر این نکته تأکید دارد که وقتی نام «زائر» بر تو گذاشته می‌شود دیگر چیزی به‌جز زیارت حسین (ع) را نمی‌توانی در سر داشته باشی.

زینب هم یکی دیگر از زوار حسین (ع) است، که از خراسان شمالی از جایی در شمالی‌ترین نقطه ایران پا در مسیر سفر به کربلا گذاشته است.

وی که شوق زیارت حسین (ع) اشک را در چشمانش جاری کرده  سختی راه را به جان خریده به امید اینکه بتواند بار دیگر نگاهش گنبد اباعبدالله (ع) را قاب کند.

زینب دو سال است که سفر اربعین را تجربه کرده و می‌گوید انگار تجربه یک‌بار این سفر باعث می‌شود تو در سال‌های بعد عاشق‌تر باشی و دلت بیشتر برای روزهای اربعین تنگ شود.

به گفته سردار محمد بابایی جانشین رئیس ستاد اربعین ناجا از ابتدای ماه صفر تاکنون ۶۵۰ هزار زائر از مرزهای کشور خارج شده اند و البته تاکنون قصه بازگشایی مرز خسروی به سرانجام نرسیده است؛ هرچند استاندار کرمانشاه برای بازگشایی مرز وعده آینده نزدیک را داده است.

در میان این حجم از عبور و مرورها که البته تا روزهای نزدیک به اربعین به رقم میلیونی نزدیک می‌شود هستند کسانی که پای سفرشان بسته‌شده  و تنها دل‌هایشان به‌سوی کربلا رفته  است و البته با چشمان اشک‌بار خود را درراه مانده می‌دانند و البته این در راه ماندن‌ها باعث شده تا مسیر دیگری را برای عشق خود به اباعبدالله (ع) انتخاب کنند و آن‌هم حضور در مواکب و خدمت به زوار است.

محمد پیرمردی حدود ۶۰ ساله است، وی که امسال در پیاده‌روی اربعین شرکت نداشته این روزها در یکی از موکب‌های گناباد مشغول خدمت به زوار است. وی چشمان اشک بارش را پاک می‌کند و می‌گوید: لیاقت حضور در راهپیمایی اربعین را نداشتم ولی خادم زائران حسین(ع) که می‌توانم باشم.

محمد که کمک نقدی هم به موکب داشته در حرف‌هایش تأکید می‌کند که مال دنیا برای ما ارزشی ندارد ما در راه حسین(ع) حتی حاضریم جانمان را هم فدا کنیم.

محمدجواد هم یکی دیگر از افرادی است که به گفته خودش استاد دانشگاه است، او برای بدرقه زوار به موکب آمده است.  می‌گوید که امسال نتوانسته در راهپیمایی حضورداشته باشد اما برای بدرقه زوار به اینجا آمده تا التماس دعا و حاجت‌روایی‌هایش را از زائران بخواهد و سهم کوچکی در دریای اربعین داشته باشد.

زیارت اربعین از میرجاوه تا کربلا

داستان پیاده‌روی اربعین شور و حال خاصی دارد، آن‌هایی که سعادت شرکت در این مراسم را پیداکرده‌اند هیچ‌وقت نمی‌توانند حس آن لحظات را بیان کنند و از هرکدام که می‌پرسی خوب تعریف کن چه خبر بود؟ یک جمله می‌گویند « قابل وصف نیست باید خودت بروی و ببینی».

اما شب گذشته که به زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان رفتم وقتی از یکی از خادمان که در حال خدمت به زائران پاکستانی بود پرسیدم چه حسی داری گفت. حال و هوای پیاده‌روی اربعین را دارم! جمله‌ معادلی برای توصیف این حال پیدا نمی‌کند...

وی ادامه داد: تازه متوجه حال و هوای شیعیان عراق شدم که چگونه با تمام توان و امکانات به زوار اربعین خدمت می‌کنند.

وی که مانند همه افرادی که در این زائرسرا در حال خدمت بودند دوست نداشت نامش بیان شود، افزود: واقعاً خدمت به زائرین اباعبدالله حس و حال عجیبی دارد که به‌راستی چیزی کمتر از حضور پیاده‌روی اربعین ندارد.

دیشب حال و هوای زائرسرا امام رضا(ع) زاهدان خیلی جالب بود، در درب ورودی تعدادی جوان با «ویلچر» منتظر بودند تا به افراد مسن و ناتوانی که از اتوبوس‌های پاکستانی پیاده می‌شدند خدمت کنند.

امیررضا از دیگر افرادی است که در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان به زوار خدمت‌رسانی می‌کند و البته ازآنجایی‌که زوار پاکستانی در مسیر حرکت به‌سوی کربلا از ایران عبور می‌کنند برخی از آن‌ها برای استراحت در این موکب حضور دارند.

زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان که با پرچم امام رضا(ع) از زائران پاکستانی استقبال می‌کند حالا و هوای خاصی را به زوار پاکستانی می‌دهدزائرسرای امام رضا(ع) زاهدان که با پرچم امام رضا(ع) از زائران پاکستانی استقبال می‌کند حالا و هوای خاصی را به زوار پاکستانی می‌دهد، همه آن‌ها به‌محض ورود به این زائرسرا و دیدن پرچم آستان مبارک علی بن موسی‌الرضا (ع) اشک در چشمانشان جاری می‌شود

و چه خوب موکبی است اینجا که موکب زوار حسین(ع) را به نام امام رضا (ع) متبرک کرده است...

برخی از این زائران حدود یک ماه با خطرات فراوان در راه بوده‌اند تا به مرز ایران رسیده‌اند خطراتی که نشانه مظلومیت شیعیان پاکستان در میرجاوه و کشمیر و کویته است.

با توجه به اینکه  برای حرکت اتوبوس‌های زائران پاکستانی زمان مشخصی در این کشور تعیین‌شده تا دولت بتواند از آن‌ها در برابر تروریست‌ها محافظت کند تعدادی از آن‌ها وقتی به شهر «کویته» می‌رسند چندین روز و حتی هفته را منتظر می‌مانند تا تعداد اتوبوس‌ها به حدنصاب برسد و بعد حرکت می‌کنند.

و اما داستان پذیرایی از این زوار دل به خطر زده و ازجان‌گذشته به پزشکی ختم می‌شود که کفش‌هایشان را واکس میزند.

او تأکید دارد که اینجا و در این زائرسرا و موکب دیگر دکتر نیست، او یک کفاش است، کفاشی که غبار کفش‌های زوار را واکس میزند تا ارادتش را به مولایش ثابت کرده باشد.

انتظار برای بازگشایی خسروی

و اما در غرب کشور بازگشایی مرز خسروی برای تردد زوار اربعین و عبور زائرین عتبات عالیات از استان کرمانشاه به کشور عراق همچنان با اماواگرهایی همراه است.

طی امروز و روزهای گذشته اظهارات متفاوت و ضدونقیض از سوی مسئولان دست‌اندرکار اربعین در استان کرمانشاه و کشور و همچنین اخبار متناقض در رسانه‌های مختلف این ابهام را بیش‌ازپیش کرده است.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در گفتگویی اظهار داشت، با اشاره به آمادگی کامل کرمانشاه برای میزبانی از زائران حسینی گفت: زیرساخت‌های استان کرمانشاه تا مرز خسروی به‌صورت کامل آماده و تجهیز شده است.

تکاپوی مردم کرمانشاه و شهرستان قصر شیرین و همچنین دستگاه‌های خدمت رسان دولتی و غیردولتی چشمگیر و مشتاقانه استبازوند درباره بازگشایی مرز خسروی بیان داشت: بحث کوچکی در این زمینه با دولت عراق وجود داشت که توافق نهایی صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک مرز باز می‌شود.

موکب‌های هیئات مذهبی و مردمی در گوشه گوشه شهرستان قصرشیرین تا مرز خسروی برپا شده است و یا تکاپو برای استقرار این موکب‌ها ادامه دارد.

نظافت و زیبایی بصری معابر عمومی و رنگ‌آمیزی و غبارروبی کوچه و خیابان به یمن حضور زائران حسینی ادامه دارد و فضای خاصی را به این منطقه بخشیده است.

پذیرایی از زوار در شلمچه و چذابه

هم‌زمان با آغاز موج سفرهای مردمی به عتبات عالیات به‌منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی، خدمات‌رسانی بی‌نظیری از سوی موکب‌های مردمی مستقر در مرز شلمچه انجام می‌شود.
  
بیش از ۴۰۰ موکب خدمات‌رسانی که از سوی مردم راه‌اندازی شده است تنها در مرز شلمچه مستقرشده‌اند و در گوشه و کنار شهرهای آبادان و خرمشهر نیز موکب‌های دیگری در حال خدمات‌رسانی هستند.


منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها