ریابکوف:

تحریم‌های آمریکا علیه سپاه غیرقانونی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه تحریم‌های واشنگتن علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را غیرقانونی خواند.
کد خبر: ۲۶۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ - 01November 2017
تحریم‌های آمریکا علیه سپاه ایران غیرقانونی استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد، تحریم‌های واشنگتن علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، درست همانند دیگر اقدامات یک‌جانبه این کشور، غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی است.

این دیپلمات روس گفت: «رویکرد ما در قبال تحریم‌های یکجانبه به طور کلی جهانی است. ما چنین متدهایی را غیرقانونی می‌دانیم و این در تضاد با هنجارهای قوانین بین‌المللی و اصول اساسی ارتباطات بین کشورها است».

وی اینگونه ادامه داد: «آمریکا، تحریمها را به ابزار کلیدی سیاست خارجی خود تبدیل کرده است».

بنا بر این گزارش، ریابکوف گفته است، مسئولیت «از بین رفتن» احتمالی برجام به طور کامل بر عهده آمریکا خواهد بود.

وی ادامه داد: «اوضاع به شدت رو به وخامت است بویژه با شرایط فعلی که احساسات حاکم در کنگره آمریکا به شدت ضدایرانی است».

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «هیچ تغییر، اصلاح یا افزودن متمم به توافق فعلی امکان پذیر نیست از آنجایی که این توافق، حساب شده و دقیق است و در تأمین منافع طرفین توازن را برقرار می‌سازد».

ریابکوف ادامه داد: «اگر چیزی قرار باشد اضافه بر مفاد برجام مورد بحث قرار گیرد، باید کلا یک مسئله جدید برای مذاکره تعریف شود. من هیچ دلیلی نمی بینم که این مسائل با طرف ایرانی مورد گفت‌وگو قرار داده شود».

این دیپلمات روس ادامه داد که آمریکا تلاش می‌کند تا تأثیر منفی بر همکاری میان مسکو و ایران بگذارد و توضیح داد: «آمریکا تلاش می‌کند تا فشار تحریم‌ها را بر هر دو کشور روسیه و ایران بیافزاید».

وی تأکید کرد: «ما نفوذ مخرب طرف آمریکایی را احساس می‌کنیم که به ویژه در تلاش است تا از طریق جایگاه قدرتمند و پایدار خود در بخش بانکداری مالی و از طریق ایجاد موانع برای تعاملات مالی، تأثیرات منفی بر همکاری مسکو و تهران بگذارد و چیزهای زیاد دیگری نیز در این حوزه در حال رخ دادن است و ما شاهد آن هستیم و به دنبال جایگزین‌هایی می‌باشیم».

ریابکوف گفت: «فکر می‌کنم که ما باید بیشتر به سوی کاهش وابستگی به دلار آمریکا و سامانه بانکداری این کشور پیش برویم. نه فقط روسیه و ایران بلکه بسیاری از کشورهای دیگر بهتر به این مسئله پی برده‌اند».

این دیپلمات روس درباره سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تهران گفت که در این دیدار توافقنامه‌ها‌ی مهم جدیدی صورت خواهد گرفت.

وی توضیح داد: «ما همچون گذشته و مطابق با توافقات کنونی، قوانین بین‌المللی و قوانین خود و هنجارهای دیگر، به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهیم. اطمینان دارم که دیدار امروز پوتین به تهران با توافقات مهم جدیدی همراه خواهد بود و به زودی در اینباره اطلاعاتی به دست خواهیم آورد».

ریابکوف گفت: «ایران همچون هر بازیگر بین‌المللی مهمی، منافع صریح خود از جمله درباره مسئله سوریه را دارد. ما همچنین یک برنامه جامع، صریح و روشنی داریم. اگر هر مسئله‌ای پیرامون مواضع روسیه و ایران درباره مسائل سوریه مطرح شود، از طریق رایزنی و گفت‌وگو به صورت عادی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد».

وی گفت: «من تأکید می‌کنم که اینها مسائل هستند و اصلا بحث تنش یا حتی درگیری نیست. ما کشورهای تضمین‌کننده در فرایند آستانه هستیم و شیوه عملکرد آستانه نمایانگر سطح عالی از درک دوجانبه میان روسیه و ایران است».

ریابکوف افزود: «اطمینان دارم که امروز وقتی رئیس‌جمهور روسیه در ایران حضور یابد، مسئله سوریه یکی از موضوعات اصلی در این فراکسیون بین‌المللی خواهد بود».

روز چهارشنبه (امروز) پوتین قرار است طی یک سفر کاری به تهران در نشست سه جانبه با «حسن روحانی» و «الهام علی اف» رؤسای جمهور ایران و آذربایجان حضور یابد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار