بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 402/ نوری‌خواه مطرح کرد؛

راهکارهای استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی ایرانی و خارجی

یک استاد دانشگاه گفت: هم‌اکنون بسیاری از نرم‌افزارهای ارتباطی داخلی با بودجه دولتی اداره می‌شوند؛ اما این حمایت‌ها تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد، و مهیا کردن فضای کسب و کار نرم‌افزارهای داخلی خیلی مؤثرتر از پول دادن به آن‌هاست.
کد خبر: ۲۶۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷ - 01November 2017

راهکارهای استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی ایرانی و خارجیبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دفاع پرس، دکتر «حسین نوری خواه» استاد دانشگاه در نشستی با موضوع «چگونگی فعالیت مؤثر در شبکه‌های اجتماعی» که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: در کشور ما با ورود تلفن همراه هوشمند، شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی هم رشد پیدا کرده است. اما علاوه بر این‌که فرهنگ استفاده از این شبکه‌ها گسترش نیافته، در قوانین مرتبط با فضای مجازی نیز کاستی‌های فراوان وجود دارد و البته همین قوانین موجود هم به درستی اجرا نمی‌شود.

نوری خواه با اشاره به قوانین موجود در دنیای واقعی ادامه داد: در راستای اصول، موازین و قواعد حقوقی که در دنیای واقعی وجود دارد، باید در فضای مجازی یا همان فضای تبادل اطلاعات هم قواعد حقوقی مناسب وجود داشته باشد تا مردم بتوانند با دغدغه کمتر و اطمینان بیشتری از بسترهای ارتباطی بهره بگیرند.

این استاد دانشگاه ضمن بیان برخی از تأثیرگذاری‌ها بر مردم و مسئولین از طریق شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: در شرایط فعلی فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های ارتباطی خارجی قانون‌مدار نبوده و متأسفانه مسئولین امر در این زمینه مسئولیتی برای خود متصور نیستند و اعتقاد دارند پلیس فتا باید مسائل را پیگیری کند.

نوری خواه تاکید کرد: واقعیت آن است که کشور را نمی توان فقط با پلیس اداره کرد و وزارتخانه‌های دیگر همچون وزارت ارتباطات و ارشاد نیز باید در این موضوع نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی با اشاره به راهکارهای موجود جهت کاهش دغدغه‌های ناشی از مشکلات فضای مجازی در خانواده‌ها، افزود: اگر شبکه اجتماعی داخلی داشته باشیم که بتواند در فضای موجود با نمونه‌های خارجی رقابت کند، بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.

این استاد دانشگاه به رسمیت شناختن آزادی‌های مشروع طبق قوانین را از امور بااهمیت در این زمینه دانست و ادامه داد: باید تلاش کرد فضای مجازی به سمتی حرکت کند که همانند فضای واقعی دارای قانون و مورد اطمینان مردم باشد.

نوری‌خواه تأمین هزینه‌های شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی را از مشکلات موجود در این عرصه برای تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات معرفی کرده و تصریح کرد: شبکه‌های خارجی مانند گوگل و تلگرام با برخی روش‌ها از داده‌ها، تصاویر و مطالبی که مردم به اشتراک می‌گذارند یا برای یکدیگر ارسال می‌کنند، درآمد کسب می کنند که البته درآمد این شرکت‌ها منحصر به تبلیغات نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هم‌اکنون بسیاری از نرم‌افزارهای ارتباطی داخلی با بودجه دولتی اداره می‌شوند؛ اما این حمایت‌ها تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد، و مهیا کردن فضای کسب و کار نرم‌افزارهای داخلی خیلی مؤثرتر از پول دادن به آن‌ها است.

نوری خواه در ادامه با اشاره به ویژگی شبکه‌های مجازی رایج در کشور افزود: دو نرم‌افزار ارتباطی معروفی که در ایران استفاده می‌شود تلگرام و واتس‌اپ هستند. در تلگرام پیام‌هایی که شما ارسال می‌کنید رمزگزاری می‌شود، اما این رمزها روی سرورهای تلگرام باز می‌شود و تلگرام به پیام‌های عادی شما دسترسی دارد؛ بنابراین تلگرام ابزار مناسبی برای ارسال مطالب خصوصی نخواهد بود. واتس‌اپ گزینه بهتری است؛ چراکه رمزگزاری پیام ها به گونه‌ای است که پیام ارسالی شما در اختیار دیگران قرار نمی‌گیرد و حتی این پیام توسط خود شرکت مالک هم قابل خواندن نخواهد بود. البته تمام این موارد به نوعی تئوری است؛ ولی می‌توان اطمینان بیشتری به واتس‌اپ داشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بین شبکه های اجتماعی داخلی گزینه‌های خوبی چون «سروش»، «گپ» و «بیسفون پلاس» وجود دارد. سروش و بیسفون پلاس امکان برقراری تماس صوتی دارند و گپ نیز قرار است قابلیت تماس صوتی را در آینده نزدیک فراهم کند. در مجموع، به علت تعداد کاربران بسیار بیشتر، شبکه سروش در حال حاضر گزینه بهتری به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل جذب کاربران در شبکه‌های اجتماعی خارجی تصریح کرد: عدم محدودیت و بی قانونی موجود در این شبکه‌ها از جمله دلایل رشد بسیار سریع شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی خارجی است. آسان بودن بارگذاری و انتشار مطالبی که واقعیت ندارد و هدف آنها صرفاً برای جذب کاربران است از ویژگی این شبکه‌ها به شمار می‌رود که این تطابقی با فرهنگ ما ندارد، چرا که در فرهنگ ما دروغ و تهمت بسیار مذموم به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اثرگذاری در فضای مجازی تصریح کرد: تبلیغات در فضای مجازی بسیار اثرگذار است و با هزینه نسبتاً اندک می توان به نتایج خوبی رسید. در نتیجه مدل‌های درآمدی مبتنی بر معرفی محصولات در شبکه داخلی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نوری خواه تاکید کرد: در این فضا با هدف‌های مختلف، کمپین‌هایی راه می افتد که در این کمپین‌ها کاربران موضوع خاصی را پررنگ می‌کنند که می‌تواند به موضوع داغ و اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

وی با اشاره به نقش خبرگزاری‌ها و مشارکت مردمی در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی افزود: خبرگزاری‌ها می‌توانند با استفاده از مشارکت کاربران در تولید محتوا با تعریف «هشتگ»های مناسب، شرایطی را بوجود آورند که مردم بتوانند عکس و مطلب خود را به اشتراک بگذارند و در تولید محتوا مشارکت داشته باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه فرهنگ دفاع مقدس را زمینه مناسبی برای عرصه در شبکه های اجتماعی دانست و تاکید کرد: فرهنگ دفاع مقدس حتی در خارج از کشور می تواند جذابیت داشته باشد؛ آن‌چه باید مورد توجه باشد، چگونگی عرضه این محتوا است، چون اگر این محتوا به درستی و با روش صحیح عرضه شود، می‌تواند در سطح جهان مخاطبین خود را پیدا کند.

نوری خواه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا از نرم‌افزارهای ایرانی استقبال نمی‌شود، افزود: بخش عظیمی از این مسأله به دولت برمی‌گردد که تاکنون نخواسته این اتفاق بیفتد؛ چرا که اگر واقعاً اراده این بود که محصول داخلی پا بگیرد، تاکنون این اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: اگر منافع ملی برایمان مهم است باید سیاست‌ورزی و دغدغه‌های سیاسی را کنار بگذاریم و به شبکه های داخلی ارزش بدهیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم که دیدگاه مسئولین تغییر کند و به شبکه‌های اجتماعی داخلی نگاه ملی داشته باشند، و به جای ایجاد مانع برای شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی داخلی، بستر کسب و کار را برای متخصصین ایرانی فراهم کنند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار