بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 488/ نجار مطرح کرد؛

با وضعیت مطلوب مدیریت بحران فاصله داریم/ برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه امید

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نماینده دبیر کل سازمان ملل در مانوری که در مالزی انجام می شد پیشنهاد داد، در سالگرد زلزله بم یک مانور دور میزی مشتمل بر کشورهایی که پس از زلزله در ایران حضور داشتند برگزار شود تا همه از تجربیات ایران استفاده کنند.
کد خبر: ۲۶۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ - 03November 2017
با وضعیت مطلوب مدیریت بحران فاصله داریم/ برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه امید
«اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست‌ و‌ سومین نمایشگاه مطبوعات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دفاع پرس با اشاره به اینکه از هر 45 حادثه ای  که در دنیا اتفاق می افتد، 36 حادثه آن در ایران است، اظهار داشت: طی سال های گذشته متاسفانه حوادث دیگری همچون فرونشست زمین و وجود ریزگردها و کمبود آب به دلیل تغییر شرایط اقلیمی نیز به بحران های کشور افزوده شده است.

نجار با اشاره عملکرد مناسب سازمان مدیریت بحران کشور افزود: نماینده «دبیرکل سازمان ملل» پیشنهاد داده است، در سالگرد زلزله «بم» یک مانور مشتمل بر کشورهایی که پس از زلزله در ایران حضور داشتند، برگزار شود تا همه از تجربیات ایران استفاده کنند؛ چرا که خروج 10 هزار مجروح در یک روز از محل زلزله بی سابقه بوده است.

وی ضمن بیان برخی تجربیات تلخ در کشور تصریح کرد: حوادث اتفاق افتاده در «گیلان» و «زنجان» باعث تصویب آیین نامه 2800 ساخت و ساز و زلزله بم نیز سبب تصویب قانون سازمان مدیریت بحران در کشور شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات مربوط به پیشگیری و پیش بینی حوادث،  افزود: اقداماتی همچون استانداردسازی مصالح، نظارت دقیق، رصد و پایش، تشکیل ستادهای مدیریت بحران در تمام کشور و همچنین ایجاد مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران کشور در استان تهران، انجام شده است.

وی فعالیت های انجام شده درخصوص مدیریت بحران در کشور را ناکافی دانست و تاکید کرد: هرچند به سمت حالت مطلوب پیش می رویم؛ اما تا وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم.

نجار در ادامه با اشاره به ضرورت آموزش در زمینه مدیریت بحران تصریح کرد: برای افزایش آگاهی مسوولان، اردوی آموزشی فشرده در پنج نقطه کشور با حضور 1000 نفر از مدیران و معاونان عمرانی استان ها برگزار شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: این برنامه بسیار تاثیرگذار بوده است و در تلاش برای تعمیم آن به بخش های پایین تر و مسوولین شهرستانی هستیم.

وی درخصوص نقش مردم در پیش بینی،  پیشگیری و مقابله با بحران ها تاکید کرد: اقداماتی برای آگاهی مردم از قبیل برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه «امید» در شهر «یزد» در دی ماه امسال برگزار می شود که تاکنون 320 اثر به این جشنواره رسیده است.

نجار تاکید کرد: اگر مردم در هنگام ساخت و خرید منزل به کیفیت ساختمان بیشترین توجه را داشته باشند؛ بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و همه نهادها و رسانه ها باید با اراده قوی در این زمینه کار کنند.

وی در خصوص تعامل با نیروهای مسلح در زمینه مدیریت بحران خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در سیاست های کلی نظام به این مساله تاکید داشته اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برخی بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: ایشان معتقدند «در زمان حادثه در صورتی‌که تجهیزات و امکانات به بخش دفاعی لطمه ای وارد نکند، استفاده از آن ها ضروری است»؛  بنابراین ما معتقد هستیم به دلیل وجود انسجام و تجهیزات نیروهای مسلح نقش این نیروها در بحران قابل توجه است.

نجار در پایان گفت: تفاهم نامه ای با سازمان «پدافند غیرعامل» به عنوان نماینده «ستاد کل نیروهای مسلح» امضا کرده ایم و این همکاری نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ ستاد مدیریت بحران با نیروهای مسلح است.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها