بیست‌ وسومین نمایشگاه مطبوعات- 507/ قادری در نشست «بررسی گرافیک و کاریکاتور در دفاع مقدس»:

آیت الله خامنه‌ای ما را به گسترش کاریکاتور تشویق کردند

کاریکاتوریست انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ذکر خاطره‌ای از دیدار اعضای روزنامه جمهوری اسلامی با رییس جمهور وقت، از پیگیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به پررنگ شدن کاریکاتور در روزنامه گفت.
کد خبر: ۲۶۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ - 03November 2017
آیت‌الله خامنه‌ای ما را به گسترش کاریکاتور تشویق کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «علیرضا قادری» کاریکاتوریست انقلاب و دفاع مقدس در نشست «بررسی گرافیک و کاریکاتور در دفاع مقدس» که عصر روز گذشته در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: تاثیرگذاری کاریکاتور و گرافیک روشن است. بیان مطالب به زبان هنر یقیناً، نافذتر است و در حوزه‌های مختلف و در زمان‌های متعدد می‌توان تاثیرات خاصی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به باورها و نوع نگاه هنرمندان کاریکاتور در ایام انقلاب اسلامی، گفت: ما جوانانی 21 ساله بودیم که جوانی ما مصادف با ایام انقلاب بود و خواسته و ناخواسته باید مرد میدان می‌شدیم. ما در آن دوران راهنمایی نیز داشتیم که این باور را به ما می‌داد که اگر بخواهیم می‌توانیم. من مختصری از تجربه‌های فرهنگی و تبلیغاتی را در دوره دانشجویی خارج از کشور داشتم. آن ایام، فضای سیاسی خارج کشور نسبت به حکومت پهلوی بازتر بود و امکان تجربه برای ما فراهم شده بود.

کاریکاتوریست انقلاب و دفاع مقدس افزود: فضای دانشجویان مسلمان آمریکا، فضای خوبی بود برای یک تجربه خوب. این فضا را به ایران منتقل کردیم. در آن ایام با شکل‌گیری سپاه همراه شدیم. در اسفند 1358 وارد ایران و سپس وارد سپاه شدم. تحصیل من در رشته معماری بود اما علاقمند به نقاشی بودم. نیاز به استاد داشتم و خیلی زود با دوستان هنرمند متعهدی آشنا شدم.

قادری بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هنر به درد ما نمی‌خورد. علاقمندان به هنر به سختی می‌توانستند در مجموعه‌های هنری ورود پیدا کنند و کسانی که ورود پیدا می‌کردند وظیفه سنگینی داشتند و تجربیات خوبی را نیز پیدا کرده بودند. در واقع آن‌ها چشم و راهنمای ما بودند.

وی افزود: شروع جنگ باعش شد احساس کنیم فضای مطبوعات خالی از هنر تجسمی دفاع مقدس است. عموماً متن بود و مردم فرصت مطالعه این حجم از متن را نداشتد. جای حرکت‌های تجسمی در مطبوعات خالی بود و هنرمندان انقلابی، هر کدام وارد روزنامه‌های رسمی شدند.

این کاریکاتوریست انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: فعالیت ما در روزنامه‌ها تاثیرات خوبی را به همراه داشت. وقتی ما این تاثیرات را می‌دیدیم، بیشتر انگیزه پیدا می‌کردیم. ما کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای و آدم‌هایی که بخواهند برای حقوق استخدام شوند، نبودیم. ما سربازانی بودیم که هم سن و سال‌های ما در سپاه و بسیج با دشمن مبارزه می‌کردند اما فضای عملیاتی ما فرهنگ و هنر بود. تاثیر کار ما هم مثل پیروزی در یک عملیات مهم بود. وقتی اثر بخشی و رضایت بخشی مردم را می‌دیدیم، خوشحال می‌‌شدیم.

قادری با ذکر خاطره‌ای گفت: اعضای روزنامه جمهوری اسلامی برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای که رئیس جمهور بودند به دفتر کار ایشان رفته بودند. بعد از این دیدار به من گفتند آقای خامنه‌ای سراغ شما را گرفته است و من با تعجب گفتم، ایشان من را از کجا می‌شناسند؟ که گفتند آقای خامنه‌ای به اسم شما را صدا کرده و گفته‌اند «علیرضا کو؟». آیت‌الله خامنه‌ای گفته بودند چند وقتی است تعداد کاریکاتورهای روزنامه کم شده است. سرمقاله‌ها و مقالات خوب است اما از کاریکاتورها غافل نباشید. این موضوع برای ما باعث تشویق شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار