یادداشت/ حسن هانی‌زاده

حریری و بحران‌سازی علیه حزب‌الله

سعد حریری در یک حرکت شتابزده و غیرمنطقی با استعفای خود اتهام‌زنی‌ علیه حزب‌الله را آغاز کرد تا افکار عمومی جهان عرب را علیه این جنبش تاثیر‌گذار لبنانی تحریک کند.
کد خبر: ۲۶۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ - 05November 2017
حریری و بحران‌سازی علیه حزب‌اللهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا طی یادداشتی نوشت:
 
استعفای سعد الحریری از نخست‌وزیری لبنان نشان می‌دهد آمریکا، عربستان و جریان 14 مارس بار دیگر در صدد بحران‌سازی علیه محور مقاومت برآمده‌اند. سعدالحریری همزمان با سفر به ریاض استعفای خود را از طریق شبکه العربیه وابسته به رژیم عربستان اعلام کرد که در تاریخ لبنان بی‌سابقه بود.

برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد اخیرا میان میشل عون، رئیس‌جمهور و سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان به‌دلیل حمایت میشل عون از حزب‌الله اختلاف شدیدی رخ داده است. آمریکا با تحریک عربستان طی روزهای گذشته حزب‌الله را به‌عنوان یک سازمان تروریستی تلقی کرده و این نخستین گام برای انزوای این جنبش تلقی می‌شود. از آنجا که محور مقاومت طی ماه‌های گذشته توانست شطرنج سیاسی سوریه را به‌سود دولت بشار اسد تغییر دهد و گروهک‌های تروریستی را با شکست مواجه کند، از این‌رو این امر خشم آمریکا و عربستان را بر انگیخت.

جریان 14 مارس به رهبری سعد الحریری که به‌عنوان بازوی مثلث آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در داخل لبنان عمل می‌کند، طی روزهای گذشته جریان‌سازی‌های شدیدی را علیه محور مقاومت آغاز کرد. سعد الحریری در جریان قرائت بیانیه استعفای خود که بسیار شبیه ادبیات محمد بن سلمان، ولیعهد و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان است، ایران را به دخالت در مسائل داخلی لبنان و تلاش برای تسلط بر کشورهای منطقه متهم کرد.

به‌کارگیری این ادبیات از سوی سعد الحریری و اتهام زنی‌های وی علیه ایران و حزب‌الله نشان می‌دهد سعد الحریری که ممکن است بار دیگر از سوی میشل عون، مامور تشکیل کابینه شود، قصد دارد در ترکیب کابینه جدید سهم کمتری به جریان 8‌مارس بدهد.

دو جریان رقیب 14 مارس «ضدمحور مقاومت» و 8 مارس «وابسته به محور مقاومت» براساس شمار کرسی‌های فراکسیون‌های خود در پارلمان لبنان در کابینه سعد الحریری شرکت دارند.

موضوع دیگری که قرار است در دستور کار عربستان قرار گیرد، این است که ریاض در آینده نزدیک از اتحادیه عرب، تشکیل نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب را خواهد خواست تا در جهت سیاست‌های آمریکا، حزب‌الله را د‌‌ر فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

از این‌رو سعد الحریری در یک حرکت شتابزده و غیرمنطقی یک سلسله اتهام‌زنی‌هایی را علیه حزب‌الله اغاز کرد تا افکار عمومی جهان عرب را علیه این جنبش تاثیر‌گذار لبنانی تحریک کند.

اما آیا سعد الحریری که به دلیل وابستگی شدید به عربستان سعودی از جایگاه مناسبی در عرصه سیاسی لبنان برخوردار نیست به اهداف خود برای حذف حزب‌الله خواهد رسید؟

با توجه به افزایش محبوبیت حزب‌الله طی سال‌های اخیر و نقش مهم آن در سرکوب گروهک‌های تروریستی در سوریه به نظر می‌رسد عربستان و جریان 14 مارس برای جریان‌سازی علیه محور مقاومت با شکست مواجه خواهد شد.
 
منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
پربیننده ها