احمد زائری:

موفقیت «درخت زیتون سعد» در خارج/ کودکی که در جنگ نابینا شد

کارگردان و نویسنده فیلم «درخت زیتون سعد» گفت: این فیلم درباره کودکی است که در جنگ سوریه نابینا شد.
کد خبر: ۲۶۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ - 05November 2017
موفقیت «درخت زیتون سعد» در خارج/ کودکی که در جنگ نابینا شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، احمد زائری کارگردان «درخت زیتون سعد» با اشاره به چگونگی ساخت این فیلم گفت: نگارش «درخت زیتون سعد» زمانی صورت گرفت که جنگ سوریه هنوز آغاز نشده بود و فیلمنامه تحت تاثیر یک عکس از کودک فلسطینی که به دلیل اصابت ترکش به صورتش، چشمانش را از دست داده بود نوشته بود.

وی ادامه داد: فیلمنامه این فیلم در شرایطی نوشته شد که من تا آن زمان فلسطین را از نزدیک ندیده بودم اما بعد از نگارش این فیلمنامه متوجه شدم که همه آنچه که در این قصه آمده است هیچ شباهتی به فلسطین ندارد.

این کارگردان با اشاره به اینکه در سفرهایی که به سوریه داشته متوجه شده است آنچه نوشته مربوط به سوریه است، توضیح داد: در این سفر تحقیقاتی درباره کودکان و تاثیرات جنگ روی آنها داشتم و متوجه شدم در سوریه هر کودکی که بدنیا می آید یک درخت زیتون به نام آن می کارند که این رسم در فلسطین رخ نمی دهد و این امر دقیقا همین اتفاقی بود که برای داستان فیلمنامه من رخ داده است.

وی توضیح داد: همین مساله سبب شد تا جغرافیای فیلمنامه «درخت زیتون سعد» را سوریه بگذارم ولی مدت ها نتوانستم برای این پروژه تهیه کننده پیدا کنم، تا اینکه در ایران و به طور اتفاقی مهدی مطهر از من خواست فیملنامه را بخواند و بعد از آن تهیه کنندگی این پروژه را برعهده گرفت و ما ساخت فیلم را در سوریه آغاز کردیم.

زائری گفت: اولین نمایش این فیلم در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. بعد از آن «درخت زیتون سعد» در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به نمایش در آمد و در این جشنواره نامزد بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد.

وی توضیح داد: پس از این موفقیت‌ها تصمیم گرفتیم تا این فیلم را در جشنوارهای خارج از کشور نشان دهیم که در همین راستا در جشنواره فیلم های «صلح آسیا» در پاکستان حضور پیدا کرد و نامزد بهترین فیلمنامه شد. همچنین فیلم «درخت زیتون سعد» برنده بهترین صداگذاری، بهترین بازیگر نقش جوان (عبدالرحیم الحلبی) و بهترین فیلم از نظر مخاطبان در جشنواره  As iFF (All Shorts Irvington Film Festival) در آمریکا شد.

زائری در پایان گفت: این فیلم همچنین به عنوان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان در جشنواره فیلم نیویورک شناخته شد، همچنین توانست جایزه بهترین فیلم از جشنواره «ارلز کورت» لندن را از آن خود کرد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها