سردبیر یک نشریه آمریکایی مطرح کرد؛

کاسبی موشکی رییس جمهور آمریکا

جاستین کینگ گفت: آمریکا علاقه زیادی به فروش تسلیحات گران‌قیمت خود به کشورهای عربی دارد. ترامپ در سخنانش شرایط و فضای فروش تسلیحات و عقد قراردادهای بین‌المللی را برای شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا فراهم می‌کند.
کد خبر: ۲۶۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ - 06November 2017
کاسبی موشکی رییس جمهور آمریکابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، صدای انفجاری که چند شب قبل سعودی‌ها را وحشت‌زده کرد، حاصل منهدم شدن موشک «برکان H2» نیروهای مقاومت یمن بر فراز پایتخت عربستان بود.
 
سامانه‌های پدافندی مستقرشده در فرودگاه نظامی ملک خالد این موشک را منهدم کردند. دونالد ترامپ در اظهارنظری که درباره این موضوع داشت، ایران را متهم کرد که مسئول حمله موشکی به ریاض است و موشک در اختیار نیروهای انصارالله می‌گذارد. 
 
البته فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را دروغ خواند و گفت که ارسال موشک از سوی ایران به یمن اصلا امکان ندارد. شب گذشته نیز شبکه تلویزیونی المسیره یمن، از اصابت یک فروند موشک زلزال2 نیروهای انصارالله به پایگاه شبه‌نظامیان وابسته به عربستان در نجران خبر داد. جاستین کینگ، سردبیر نشریه تخصصی نظامی «TFC» در آمریکا، درخصوص این اظهارنظر دونالد ترامپ توضیح داد.

پشت‌ پرده اظهارات موشکی ترامپ

کینگ با اشاره به علت‌های گوناگون اتهام‌زنی ترامپ به ایران معتقد است که رئیس‌جمهور آمریکا با این اظهارات چند هدف را همزمان دنبال می‌کند. وی در این خصوص می‌گوید: «دلایل متعددی می‌توانیم برای این اظهارنظر متصور شویم. یک دلیل که شاید بتوان گفت از دو دلیل بعدی اهمیت بیشتری دارد، این است که آمریکا در نظر دارد بعد از توافق هسته‌ای حالا سراغ برنامه موشکی ایران بیاید.»

بهانه‌تراشی برای جلب حمایت

وی در ادامه با اشاره به ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا بعد از اقدامات ترامپ در عدم امضای پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش می‌گوید: «با توجه به اینکه کشورهای متحد کاخ‌سفید به خاطر اقدامات ترامپ درخصوص برجام رضایت زیادی برای همراهی با آمریکا ندارند، ایالات متحده نیاز به فضاسازی و بهانه‌تراشی برای تهدید نشان دادن برنامه موشکی ایران برای منافع متحدان خود در خاورمیانه دارد. در غیر این صورت، بدون فضاسازی و عملیات روانی علیه برنامه توسعه موشک‌های ایران، آمریکا به‌تنهایی نمی‌تواند علیه جمهوری اسلامی وارد عمل شود و به نظر نمی‌رسد کشورهای اروپایی متحد آمریکا به راحتی بخواهند وارد بازی موشکی آمریکا شوند.»

سردبیر سایت TFC گمانه‌زنی‌هایش را از بازی‌های سیاسی معمول نیز فراتر برد و دست روی معاملات کلان تسلیحاتی گذاشت؛ کینگ گفت: «دلیل دیگری که وجود دارد، این است که آمریکا علاقه زیادی به فروش تسلیحات گران‌قیمت خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارد. ترامپ در سخنانش این‌گونه گفت که ساقط شدن موشک بالستیک بر فراز ریاض نشان‌دهنده قدرت سامانه ضدموشکی فروخته‌شده به عربستان از سوی آمریکاست. او این‌گونه عنوان کرده است که هیچ‌کشوری توانایی ساخت آنچه ما می‌سازیم، ندارد.»

وی خاطرنشان کرد: «این اظهارنظر ضدایرانی ترامپ ممکن است اصلا مخاطبش ایران نباشد، بلکه دلیل این بیانات تمایل کشورهای منطقه برای خرید سامانه‌های ضدموشکی روسی باشد. آمریکا در نظر دارد با این موج تمایل خرید تسلیحات روسی مقابله کند. نکته‌ای که وجود دارد شرایط و فضای فروش تسلیحات و عقد قراردادهای بین‌المللی را برای شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا فراهم کند، از سود فروش بی‌بهره نخواهد ماند. این درصد، به غیر از مالیاتی است که آنان به دولت فدرال پرداخت می‌کنند.»

فرار از اتهامات

این روزنامه‌نگار آمریکایی در پایان، اظهارات ترامپ را نوعی فرافکنی خواند و اضافه کرد: «دلیل سوم اهمیتش از سه مورد قبلی ممکن است کمتر باشد ولی واقعیتی ا‌ست که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. شخص ترامپ و نزدیکان او به دلیل فساد مالی و اداری به‌شدت تحت فشار و زیر ذره‌بین هستند. هر اظهارنظر و اقدام پررنگ رسانه‌ای که مورد علاقه مخالفان سیاست‌های ترامپ یعنی نومحافظه‌کاران محسوب شود، می‌تواند فشار را از روی او کم کند.»
 
منبع: فرهیختگان
نظر شما
پربیننده ها