اختتامیه یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی برگزار می‌شود/ نمایش آثار برتر در ۱۰ موکب

مراسم اختتامیه یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی ۲۲ تا 30 آبان‌ماه در گالری ابوالفضل عالی و خانه شماره یک عکاسی برگزار و آثار برتر به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۲۶۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ - 06November 2017
اختتامیه یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی برگزار می‌شود/ نمایش آثار برتر در ۱۰ موکببه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نشست رسانه‌ای یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی صبح امروز در حوزه هنری با حضور مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی و همچنین حامد رهنما مدیرعامل مؤسسه سپهر سوره هنر برگزار شد.

در این نشست شجاعی طباطبایی بابیان اینکه دبیر هنری یازدهمین سوگواره بین‌المللی عاشورایی محمدرضا دوست‌محمدی است، گفت: وی چهره‌ای تابناک در عرصه تجسمی کشور است ضمن اینکه انتخاب داوران این سوگواره هم توسط وی صورت گرفته است. همچنین قرار است از کاظم چلیپا در مراسم اختتامیه این سوگواره به پاس 40 سال هنر انقلابی و فعالیت در عرصه دفاع مقدس تقدیر شود.

15 رخداد مهم در مدت سه ماه اخیر مرکز هنرهای تجمسی

مدیر مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به مدیریت 3 ماهه‌اش در این مرکز تصریح کرد: اقدامات مختلفی در این مدت انجام شده است بطوری که نمایش «و آن دقایق آبی» با مضمون دفاع مقدس بخشی از تلاش‌ها بوده که البته متولی آن بنیاد روایت فتح بوده است.

وی به همکاری گسترده با سازمان زیباسازی شهرداری تهران با مرکز هنرهای تجمسی اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه جنایات صورت‌گرفته علیه مسلمانان در میانمار و همچنین نمایشگاه خلیج‌فارس که بازتاب خوبی در رسانه‌های غربی داشته، بخشی از این اقدامات در طول این مدت بوده است ضمن اینکه هم اکنون نمایشگاه 13 آبان و پوستر سقوط شیطان بزرگ و شهادت شهید حججی در حال نمایش است.

شجاعی طباطبایی بابیان اینکه در 3 ماه اخیر در حوزه هنری 15 اتفاق و رویداد مهم رخ داده که 9 اتفاق در نگارخانه حوزه هنری و با رویکرد دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهید حججی در شکل‌های خاص هنرهای تجسمی بازمی‌گردد، تصریح کرد: تلاش داریم تا نگاه ویژه‌تری به هنرهای تجسمی داشته باشیم.

تجلیل از پنج هنرمند طراح پوستر میانمار در اختتامیه

وی خاطرنشان کرد: قرار است از 5 نفر از هنرمندان طراح پوستر میانمار که شایسته تقدیر شناخته شده‌اند در اختتامیه سوگواره عاشورایی از آنها تجلیل به‌عمل آیند ضمن اینکه به دنبال این هستیم که کتاب سال را با عنوان تصویرگری دینی منتشر کنیم.

در ادامه این نشست شجاعی طباطبایی بابیان اینکه کاریکاتوریست‌های ایرانی در دنیا حرف اول را می‌زنند،‌ اظهار داشت: کشور بلژیک که زمانی مهد کاریکاتور بود، از تعداد آثار ارسال‌شده هنرمندان ایرانی به یکی از جشنواره‌هایش شگفت‌زده شده است بطوری که دو برابر آثار ارسالی از مردم این کشور به جشنواره سال گذشته آنها، مربوط به هنرمندان ایرانی بوده، به همین دلیل خواهان آن شده بودند که آثاری به آن جشنواره ارسال نشود، ضمن اینکه هنرمندان گرافیک‌کار ایرانی در دنیا هم بسیار خوش درخشیدند.

وی تصریح کرد: رسانه نقش مؤثری در توسعه هنرهای تجسمی دارد ضمن اینکه کارنامه سوگواره هنر عاشورایی هم در این زمینه بسیار پربار است که قطعاً رسانه‌‌ها تأثیرگذار در این قضیه بوده‌اند.

فراخوان آثار در چهار بخش بود

در ادامه این نشست رهنما گفت: در تیرماه اعلام فراخوان این سوگواره در 4 بخش پوستر، پرچم، نقاشی و تصویرسازی اعلام شد، ضمن اینکه در اوایل آبان هم داوری آثار انجام شده است.

مدیرعامل مؤسسه سپهر سوره هنر با بیان اینکه با تشکیل این مؤسسه جشنواره‌های حوزه هنری تحت مدیریت این مؤسسه برگزار می‌شود، گفت: تشکیل تئاتر سوره، طنز سوره و حتی سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی بخشی از این اقدامات صورت‌گرفته توسط این مؤسسه است.

رهنما گفت: رشد 30 درصدی در آثار ارسال‌شده به یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی نسبت به دوره قبل بسیار قابل‌توجه است. ضمن اینکه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت تا برگزیده‌های آثار سال گذشته قبل از جشنواره سال جاری دعوت شده و کلاس‌های آموزشی نظیر کارگاه تصویرسازی و پوستر برای آنها برگزار شده است.

نمایش آثار در 10 موکب و فرودگاه در عراق

وی خاطرنشان کرد: با همکاری صورت‌گرفته با سازمان زیباسازی شهرداری تهران، کلیه آثار نصب‌شده در ایام محرم و صفر در این شهر از آثار برتر دهمین سوگواره هنر عاشورایی بوده است.

مدیرعامل مؤسسه سپهر سوره هنر تصریح کرد: هنر با شاخه‌های مختلف آن بهترین ابزار برای بیان ابعاد قیام کربلاست و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: آثار برگزیده یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی از 22 تا 30 آبان در گالری ابوالفضل عالی و خانه شماره یک عکاسی به نمایش گذاشته خواهد شد، ضمن اینکه در 10 نقطه در عراق شامل موکب‌ها و فرودگاه‌های این کشور، کلیه آثار راه‌یافته به نمایش در دید عموم قرار گرفته است.

رهنما بابیان اینکه مجموع آثار ثبت‌شده در یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی 1235 اثر از 431 هنرمند است، گفت: 131 اثر در بخش پرچم، 698 اثر در بخش پوستر، 199 اثر در بخش تصویرسازی،  177 اثر در بخش نقاشی و همچنین در بخش جدید پوستر مدافعان هنر 30 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

نمایش آثار برتر در ترکیه،‌ عراق، لبنان و اردن

مدیرعامل مؤسسه سپهر سوره هنر بابیان اینکه 22 آبان اختتامیه یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی برگزار خواهد شد، افزود: نمایش آثار سوگواره‌های قبلی در کشورهای ترکیه،‌ عراق، لبنان و اردن انجام شد. ضمن اینکه آثاری از عراق، لبنان، افغانستان، اردن و بحرین در دوره یازدهم این سوگواره به دبیرخانه ارسال شده که اکثر آنها در بخش پوستر بوده است.

وی افزود: نجابتی، موسی‌زاده و محمد خزائی داوران یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی در بخش پوست رو پرچم هستند ضمن اینکه صلواتیان، دوست‌محمدی و روح‌الامین هم داوران این سوگواره در بخش تصویرسازی و نقاشی هستند.

در ادامه این نشست رهنما گفت هر مجموعه فرهنگی و دانشگاهی که درخواست نمایش آثار سوگواره هنر عاشورایی را دارد، مؤسسه سپهر سوره هنر این امکان را دارد که آثار جشنواره را در آنجا به نمایش بگذارد.

وی بابیان اینکه طراح پوستر یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی علیرضا پوراکبری و طراح تندیس آن استاد قشقایی است گفت: 22 آبان اختتامیه این سوگواره برگزار و هم‌زمان با آن افتتاحیه نمایش آثار برگزار خواهد شد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار