دیلی‌میل؛

نسل‌کشی روهینگیایی‌ها مقابل چشمان برنده جایزه صلح نوبل

دیلی‌میل در گزارشی به ادامه کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار و بی‌تفاوتی برخی رهبران جهان به این فاجعه پرداخت.
کد خبر: ۲۶۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱ - 06November 2017
نسل‌کشی روهینگیایی‌ها مقابل چشمان برنده جایزه صلح نوبلبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پایگاه اینترنتی دیلی‌میل در گزارشی نوشت: «نسل‌کشی» واژه‌ای است که باید با دقت آن را به کار برد. جنایاتی که تصادفی یا بدون نقشه صورت می‌گیرند هرگز با نسل‌کشی برابری نمی‌کنند. وقتی از نسل‌کشی یا کشتار نام می‌بریم در واقع به جنایتی اشاره می‌کنیم که با برنامه‌ریزی انجام می‌شوند.

سازمان ملل متحد نسل‌کشی را اینگونه تعریف می‌کند: اقداماتی که عمداً برای تخریب کامل یا تخریب بخشی از یک گروه که مذهب، نژاد، قومیت یا ملیت خاصی دارند، انجام می‌شود. به همین دلیل است که کشتار عمدی بیش از یک میلیون کامبوجی در دهه هفتاد که به دستور «پل پوت» سیاستمدار و دیکتاتور این کشور انجام شد، نسل‌کشی نام گرفت. کشتار 7 هزار مسلمان بوسنیایی در «سربرنیتسا» در سال 1995 نیز نسل‌کشی به حساب می‌آید. کشته شدن وحشت‌آور چندین هزار ایزدی که سه سال پیش از سوی گروه تروریستی داعش در عراق صورت گرفت نیز نسل‌کشی است.

امروز جهان بار دیگر در مرز مشترک بنگلاش و میانمار شاهد نسل‌کشی یک اقلیت مذهبی است. باعث شرمندگی است که این کشتار تحت ریاست «آنگ سان سو چی» که تحصیل‌کرده آکسفورد و برنده جایزه صلح نوبل است، انجام می‌شود. سو چی در سال 1991 به دلیل مبارزه برای آزادی این جایزه را به خود اختصاص داد. اینکه رهبران جهان هیچ کاری برای توقف این جنایت انجام نمی‌دهند بسیار دردناک است.

میانمار که یکی از مستعمره‌های سابق انگلیس بوده است در سال 1948 مستقل شد. این کشور چهلمین ملت بزرگ جهان را داراست و با هند، چین، بنگلادش، تایلند و لائوس هم مرز است. یک ارتش دیکتاتور در سال 1962 میانمار را تحت کنترل گرفت. اما تلاش‌های بی وقفه سوچی باعث سرنگون شدن این ارتش و برگزاری انتخابات آزاد در میانمار شد.

ارتش میانمار از ماه اوت حملاتی بی‌رحمانه را علیه مسلمانان روهینگیایی که در این کشور اقلیت به حساب می‌آیند آغاز کرده که به آواره شدن بیش از 600 هزار مسلمان منجر شده است. روزانه هزاران روهینگیایی به بنگلادش می‌رسند و هر کدام داستان‌های دردآوری را از آنچه تجربه کرده‌اند، تعریف می‌کنند. سوختن خانه‌ها، کشتار خانواده‌ها و گورهای دسته‌جمعی نکته مشترک داستان‌های این آواره‌هاست. با اینکه سرکوب اقلیت روهینگیایی در ایالت راخین 2 دهه است که جریان داشته موج جدید جنایات از 25 اوت آغاز شده است. به جرات می توان آنچه در میانمار بر سر مسلمانان روهینگیا می‌آید را یکی از وحشتناک‌ترین جنایات قرن 21 نامید.

منتقدان دولت میانمار می‌گویند شواهد نشان می‌دهد این دولت قصد دارد جمعیت روهینگیایی این کشور را نابود کند. آنها می‌گویند این اقدام بخشی از برنامه دولت برای پاکسازی قومی روهینگیایی‌ها است. با اینکه سابقه سکونت روهینگیایی‌ها در میانمار به چندین قرن می‌رسد، دولت از اهدای حق شهروندی به آنها امتناع کرده است.

منبع: صدا و سیما
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار