معرفی کتاب؛

«در سایه آفتاب؛ یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)»

کد خبر: ۲۶۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 10November 2017
«درسایه آفتاب، یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)» جمعه معرفی شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مطالعه سیره عملی امام خمینی (ره) نه فقط در بعد سیاسی که در زندگی فردی نیز ضروری و لازم است. شیوه رفتار امام با خانواده، تربیت فرزندان، مناسبات اجتماعی، سیاسی و... از جمله مواردی است که باید وارد زندگی فردی و اجتماعی ما وارد شود.

در کنار کتاب‌های متعدد تربیتی که اکثر آنها ترجمه هستند و سنخیت چندانی با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی ما ندارند، کمبود تالیف کتاب‌هایی که ریشه در آموزه‌های دینی داشته باشند و با فرهنگ ایرانی هماهنگ باشد؛ به شدت حس می‌شود. کتاب «درسایه آفتاب» با عنوان فرعی «یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)» با همین هدف نوشته شده تا بخشی از شیوه‌های رفتاری امام را به خواننده معرفی کند. این کتاب اگر چه تاریخ‌نگاری و خاطره نویسی نویسنده از زندگی امام خمینی است اما مهمتر از آن یک اثر تربیتی است.

این کتاب در 12 بخش شامل «در راه آشنایی»، «پیوند با ولایت»، «التزام به ضوابط»، «ویژگی‌های علمی و اخلاقی»، «پاسداری از اصول و ارزش‌ها»، «عشق متقابل»، «نظم و ترتیب در کارها»، «آگاهی، اشراف، جامعیت»، «پاسخ به مسائل شرعی»، «امام از منظری دیگر»، «عکس‌ها و پیوست‌ها» و «فهرست اعلام» می‌شود.

نویسنده در مقدمه خود درباره این کتاب می‌نویسد:

«آنچه در این مختصر آمده است هرگز نمی‌تواند معرف شخصیت‌های والای حضرت امام باشد، بلکه فقط گوشه‌ای از داستان آشنایی ناقص نویسنده با ایشان و خاطراتی چند از آنچه خود مستقیما شاهد و مرتبط با آنها بوده‌ام و جز در چند مورد که از مرحوم آیت‌الله شهید حاج آقا مصطفی نقل کرده‌ام، از نقل صدها خاطره‌ای که از دیگران شنیده‌ام، خودداری کرده‌ام، چرا که نقل بدون واسطه از اعتبار و دقت بیشتری برخوردار است و به این امید که دیگران نیز آنچه را خود شاهد بوده‌اند تحریر نمایند.»

قسمتی از متن کتاب:

«اگر امام به مکانی وارد می‌شدند، خیلی مشکل می‌شد در سلام کردن بر ایشان پیش‌دستی کرد. روزی ما زودتر از امام به اتاق موعود رفته بودیم. چشم ما بر در منتظر و آماده ورود معظم‌له بودیم. حتی سینه‌ها برای سلام کردن صاف شده بود، ولی باز هم غافلگیر شدیم زیرا با باز شدن در صدای سلام امام را شنیدیم به طوری که متوجه نشدیم که معظم‌له ابتدا وارد شدند و سپس سلام کردند یا آنکه اول سلام کردند و آنگاه وارد اتاق شدند.

یک روز هم در نجف از کوچه‌ای که میان مسجد مرحوم شیخ انصاری و منزل امام بود. در حالی که سرم پایین بود عبور می‌کردم، ناگهان احساس کردم که کسی به من سلام کرد. وقتی سرم را بالا کردم، چشمم به سیمای مبارک امام افتاد. در یک لحظه، فشار سنگینی و فشار عجیبی را بر خود احساس کردم. انگار زبانم بند آمده بود. آخر او امام، مرجع تقلید، محبوب، مراد و... من ناچیز، بچه طلبه‌ای هفده ساله. ولی دیگر دیر شده بود و من چاره‌ای جز جواب سلام نداشتم.»

«درسایه آفتاب» با عنوان فرعی «یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)» به کوشش «محمدحسن رحیمیان» در 356 صفحه مصور تدوین و توسط نشر «شاهد» در 5000 نسخه و به قیمت 10000 تومان منتشر شده است.


انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها