مقام سابق آمریکایی:

پاکسازی‌های اخیر بن‌سلمان شبیه کودتا است/ حکومت سعودی هرگز تا این حد بی‌ثبات نبوده است

یک مقام سابق آمریکایی با بیان اینکه پاکسازی‌های اخیر ولیعهد عربستان شبیه کودتا است، گفت: این کشور هیچ‌گاه تا این اندازه بی‌ثبات نبوده است.
کد خبر: ۲۶۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ - 07November 2017
پاکسازی‌های اخیر بن‌سلمان شبیه کودتا است/ حکومت سعودی هرگز تا این حد بی‌ثبات نبوده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، یک مقام سابق آمریکایی در اظهاراتی اقدام اخیر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان برای دستگیری گسترده اعضای کابینه و شاهزادگان ارشد را شبیه «کودتا» توصیف کرده است.

ولیعهد 32ساله عربستان، شنبه‌‌ شب به نام مبارزه با فساد و با هدف تحکیم جایگاه سیاسی خود، شماری از افراد برجسته در زمینه کسب‌وکار و سیاست را از سمت‌شان کنار گذاشت. طبق روایت شبکه خبری العربیه، دستگیری‌های جدید 11 شاهزاده، چهار وزیر و ده‌ها نفر دیگر را شامل می‌شود. این نفرات کنترل پول، رسانه‌ یا قوای نظامی عربستان را در اختیار داشتند.

یک مقام سابق آمریکایی، که اشاره‌ای به نام وی نشده است، در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی «نیویورکر» گفت: «[اقدام بن‌سلمان] مثل این است که شما بیدار شوید و متوجه شوید که روسای [رسانه‌های] ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس و ان‌بی‌سی دستگیر شده‌‌اند.»

وی اضافه کرد: «این اقدام تمامی ویژگی‌های یک کودتا را دارد. عربستان سعودی، به سرعت در حال تبدیل شدن به کشوری دیگر است. این کشور هیچگاه تا این اندازه بی‌ثبات نبوده است.»

«جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار ارشد و مشاور سابق دیپلمات‌های عربستان که اکنون در تبعید به سر می‌برد، به نیویورکر گفت: «این اقدامات شکل جدیدی از دیکتاتوری هستند که در رژیم سعودی ایجاد می‌شوند.»

مجله آمریکایی به نقل از کارشناسان می‌نویسد: این دستگیری‌ها احتمالاً اقداماتی هستند که قبل از کناره‌گیری پادشاه بیمار و سالخورده عربستان به نفع بن‌سلمان و واگذاری تاج و تخت به او، با هدف تحکیم قدرت او انجام می‌شوند.

دیوید اتاوی از اعضای ارشد اندیشکده وودرو ویلسون در واشنگتن نیز در یک مصاحبه ایمیلی گفت: «خاندان حاکم آل سعود و تمام دنیا می‌دانند که محمد بن سلمان آماده است برای تحویل گرفتن قدرت از پدرش، پس از مرگ یا کناره‌گیری وی، به هر کاری برای تحکیم جایگاه خود دست بزند.»

وی اضافه کرد: «چیزی مثل این هرگز در تاریخ حکومت سعودی به وقوع نپیوسته است. این حوادث موجب ایجاد این برداشت می‌شود که عربستان سعودی [مانند یک کشتی است که] در حال ورود به آب‌هایی ناشناخته، با پیامدهایی نامعلوم است.»

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار