پاسخ‌های پدارنه امام به نامه فرزندانش

بازخوانی نامه‌هایی که به حضرت امام خمینی (ره) از سوی مردم نوشته می‌شد و پاسخ‌های پدرانه ایشان، اثبات مردمی بودن انقلابی است که انقلابگرانش رهبر آن را به چشم پدر می‌دیدند نه یک مقام سیاسی.
کد خبر: ۲۶۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 11November 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، ارتباط عاطفی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر سیاسی و مذهبی، با مردم ایران در تاریخ سیاسی جهان بی‌نظیر است. شاهد این مدعا نامه‌های پرشماری است که مردم برای امام می‌نوشتند و ایشان جواب اغلب نامه‌ها را می‌دادند.

این نامه‌نگاری‌ها چنان رنگ عاطفه به خود گرفته بود که گویی فرزندی برای پدر خود نامه نوشته است. پاسخ متقابل امام خمینی (ره) نیز چنان بود که گویی پدری جواب نامه فرزندش را می‌دهد. خواندن این نامه‌ها فارغ از هر برداشت و تفسیری خواندنی است.

در زیر متن تعدادی از این این نامه‌ها و پاسخ امام را می‌خوانید.

نامه یک خانواده شهید

بسمه تعالی

محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی آیت الله العظمی امام خمینی حفظه الله تعالی

ضمن سلام، سلام یک خانواده شهید عزیز از دست داده و داغدار را به آن مرجع دلسوز و بیدار و به قلب پاک شما می‌رسانم. ای عزیز دل خانواده‌های شهدا و ای کسی که نامت تسکین دهنده دل سوخته مادران و پدران در سوگ نشسته است. بدان که نه تنها ما ناراحت نیستیم، بلکه بهترین لحظه‌های زندگی ما آن لحظه‌ای بود که خبر شهادت فرزندمان را شنیدیم و در صف خانواده‌های شهدا قرار گرفتیم. حال تقاضامندیم که لطف فرموده خط مبارک و امضای خویش را به عنوان یادگاری و تبرک به این خانواده ارسال دارید. در انتظار نامه شما در پایین همین نامه هستیم.

پاسخ امام

بسمه تعالی

من افتخار می‌کنم به امثال شما شهیدپروران شجاع متعهد، خداوند شهید عزیز شما را رحمت و به شما و دیگر بازماندگان صبر و سعادت دهد.

نامه یک فرزند شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

رهبر عزیز و بزرگوار خوبمان، سلام

ان شاءالله حال شما خوب باشد که اگر حال شما خوب باشد و سرحال باشید ماهم خوشحال خواهیم بود. دو سال است که بنیاد شهید برای ما فرزندان شهدا، اسرا و مفقودین اردوی سراسری می‌گذارد و در اردوی هر ساله آرزوی دیدار با شما را داریم، اما نتوانسته‌ایم. امسال که برای سومین بار برای اردو می‌رویم از شما که به جای پدرمان هستید، می‌خواهیم که برای ما پیامی بدهید و ما را چند نصیحت بکنید که ما پس از پدرمان چه کارهایی باید انجام بدهیم و در جامعه چه بکنیم.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.

یک فرزند شهید که از جانب همه شرکت کنندگان این آرزو را دارد.

پاسخ امام

بسمه تعالی

فرزند بسیار عزیزم!

نامه محبت آمیز شما که از جانب خود و دیگر فرزندان عزیز شهدا و مفقودین و اسرا بود موجب خرسندی شد. امید است شما عزیزان خردسال که یادگار فداکاران در راه خداوند تعالی و اسلام عزیز هستید چون پدران بزرگوار خویش خود را برای دفاع از اسلام بزرگ و میهن عزیز مهیا سازید و با فراگرفتن علم و ادب و کوشش در راه به دست آوردن کمال انسانی و اخلاق اسلامی برای اسلام عزیز و کشور خودتان فرزندان شایسته‌ای باشید. شماها با از دست دادن عزیزان خود فرزندان اسلام و پیامبر عظیم الشان هستید. ان‌شاءالله تعالی در پناه خداوند عالم موفق شوید. با کسان خود مخصوصا مادران داغ دیده به خوبی رفتار نمائید. از خداوند منان سلامت برای شما و رحمت برای شهیدان، سلامت و رهایی برای اسرا و مفقودین شما خواستارم.

والسلام علیکم

نامه‌ای یک رزمنده اسیر در عراق

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

مادرم سلام، این نامه مخصوص پدر بزرگوارم هست. پدر عزیز و هادیم و مایه دانائیم و دارای روح خدائیم، سلام علیکم. گر چه مشکل است معرفت قدر تو اما این جملاتی است تقدیم به قلب تو. و وصفت را از چند چیز پرسیدم. از کوه، گفت از من استوارتر. از دریا، گفت از من خروشان‌تر. از خورشید، گفت از من تابان‌تر. گاهی که سر انقیاد به حال تحقیر بر دامنت گذاشتیم، به ما فرزندانت فرمودی: اگر لایق باشیم، دست و بازویتان را می‌بوسم.

دانی چرا چنین شاعرانه می‌گویم. دیده‌ای پروانه را گرد شمع مجنون‌وار، فقط سودای وصال نور دارد، من الان چنینم و یاد وصال در خاطرم هست که از او دورم، اما عیان می‌بینم که اگر مولایت بخواهد، به زودی شاید تو را ببینم.

پاسخ امام

فرزند عزیزم، نامه شما که از سلامت مزاجتان به حمدالله خبر داد، واصل شد و موجب خرسندی از این جهت و افسردگی از جهات دیگر شد. عزیزم ما سلامت هستیم و به شما و سایر دوستان دربند دعا می‌کنیم. شما نگران نباش. این نحو گرفتاری‌ها برای دوستان خدا همیشه بوده و موجب بلندی مقام و رحمت خدا هست. امیدوارم به زودی همگی با سلامت به وطن خود بازگردید. به دوستان سلام مرا برسانید. خداوند به شماها صبر و اجر عنایت کند.

منبع: درسایه آفتاب نوشته محمدحسن رحیمیان
 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها