دیدار فیلمسازان با اکران کنندگان جشنواره فیلم عمار

یازدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با حضور اکران‌کننده‌های جشنواره عمار و با اکران و بررسی دو اثر «سینمای ۹۹ درصدی» و انیمیشن جذاب «سربازان بین‌الملل» برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵ - 31August 2014

دیدار فیلمسازان با اکران کنندگان جشنواره فیلم عمار

به گزارش سرویس فرهنگی دفاع پرس، یازدهمین «نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب» با پخش چهار اثر در حوزههای داستانی، مستند و انیمیشن همراه بود. این مراسم با پخش کلیپ «بابا خون داد» به کارگردانی «مهدی نقویان» آغاز شد. «بابا خون داد» کلیپی بازسازی شده از شعر معروف انقلابی به همین نام است.

بعد از این کلیپ مستند کوتاه «سینمای ۹۹درصدی» به کارگردانی «تورج کلانتری» به نمایش درآمد. این مستند یک مقایسهی جذاب بین اکران فیلمهای سینمایی در سالنهای سینما و همچنین اکران آثار «جشنواره مردمی فیلم عمار» در شهرستانها و روستاها است که در این بین به یک اتفاق جالب که در حین اکران آثار عمار در روستای «معزآباد» استان فارس رخ داده نیز اشاره میشود.

در ادامهی این مراسم، سه قسمت از مجموعهی ده قسمتی انیمیشن طنز «سربازان بینالملل» به نمایش درآمد. این انیمیشن بازگوکنندهی مسائل روز سیاسی از نگاه سردمداران و روسای جمهور کشورهای آمریکا، اسرائیل، فرانسه و انگلیس است.

جنگ سوریه، گرفتن پهباد آمریکایی و ... از جمله موضوعاتی است که این انیمیشن با نگاهی طنز به آن پرداخته است. این اثر به کارگردانی «عباس عسکری» و تهیهکنندگی «فرهاد امینزاده» در چهارمین جشنوارهی عمار حضور داشت و با استقبال فراوان مخاطبان همراه شد.

انیمیشن طنز «جایزه ایرانی اوباما» نیز به عنوان آخرین اثر در این نشست به نمایش درآمد. این اثر کاری از گروه «فراسوی ابعاد» بود که پیش از این انیمیشن «سربازان بینالملل» را تولید کرده بودند.

پس از پخش این چهار اثر، آقایان «تورج کلانتری» (کارگردان مستند کوتاه «سینمای ۹۹درصدی») و آقای «فرهاد امینزاده» (تهیهکننده انیمیشن «سربازان بینالملل» و «جایزه ایرانی اوباما») برای پاسخگویی به سوالات حضار به روی سن رفتند.
 
اکرانکنندههای عمار، مخاطبشناسترین افراد جشنواره
اما یازدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب نسبت به مراسمات قبلی متفاوتتر و از جهاتی جذابتر بود. چراکه اکثر مخاطبان و بینندگان این نشست، مسئولان اکرانهای مردمی عمار در شهرستانهای مختلف بودند و بازخوردهای مختلف مردم در قبال پخش آثار عمار را مشاهده کرده بودند.

«حامد بامروتنژاد –مسئول دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار و کارشناس-مجری این نشست- در ابتدای این مراسم پیرامون این موضوع عنوان کرد: «یکی از اهداف جشنواره عمار، روبهرو شدن کارگردانان با مخاطبان و بازخورد گرفتن از آنهاست.

به نظر من اکرانکنندههای عمار، مخاطبشناسترین افراد در جشنواره هستند. چراکه مستندها را در جاهای مختلفی اکران کردهاند و بازخوردهای آنها را دیدهاند. الآن هم این اکرانکنندگان در بین ما هستند و حرفهای آنان نسبت به آثار پخش شده بسیار مهم خواهد بود و کارگردانان با استفاده از این صحبتها به سراغ ساخت کارهای جدید خواهند رفت.»

پیشنهاد رهبری مبنی بر ساخت مستندی با موضوع یکی از روستاهای اکرانکنندهی آثار عمار
بامروتنژاد در ادامه پیرامون مستند «سینمای ۹۹درصدی» اظهار کرد: «زمانی که با برگزیدگان عمار به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و داستان روستای «معزآباد» فارس را تعریف کردیم و گفتیم اهالی روستا برای پخش آثار عمار و خرید لوازم لازم، نزدیک به ۷ میلیون تومان جمعآوری کردند، ایشان فرمودند که خوب است راجع به این اتفاق، فیلمی ساخته شود.

جناب آقای «تورج کلانتری» و دوستان موسسه «زلال هنر» لطف کردند و ساخت این اثر را برعهده گرفتند.»


 
مهماننوازی زیاد مردم روستا باعث افت کیفیت مستند شد!
«تورج کلانتری» کارگردان مستند «سینمای ۹۹درصدی» پیرامون ساخت این اثر توضیح داد: «ساخت این مستند زمان بسیار کمی برد. ما از طریق دبیرخانه جشنواره عمار از اتفاقی که در روستای «معزآباد» افتاد آگاه شدیم و به سراغ ساخت این اثر رفتیم.

مردم روستا آنقدر مهماننواز بودند که ما در روستا زمان کمی برای فیلمبرداری داشتیم. چراکه مدام مهمان خانههای روستائیان بودیم و ما مجبور بودیم سریع فیلم بگیریم تا به مهمانی برسیم. این مستند به نوعی پیرامون اهمیت کار اکرانکنندگان عمار و تاثیری که آنها بر مردم شهر و یا روستایشان میگذارند اشاره کرده بود.»

پیامک یکی از افراد اکرانکنندهی آثار عمار، انگیزهی فوقالعادهای به ما تزریق کرد
پس از صحبتهای کلانتری بحث پیرامون انیمیشن «سربازان بینالملل» آغاز شد. «فرهاد امینزاده» در ابتدای صحبتهای خود، پیرامون اهمیت کار اکرانکنندههای عمار بیان کرد: «ماهها پس از اکران انیمیشن در جشنواره عمار، پیامکی به دست من رسید که در آن نوشته شده بود، انیمیشن شما در مدرسهی راهنمایی شهرستان «خمینی شهر» اکران شد.

همین پیامک برای بنده و گروه ما بسیار امیدوارکننده بود و انگیزهی فوقالعادهای به ما تزریق کرد. ما خوشحال میشویم اگر تمام نظرات از طرف اکرانکنندگان به ما منتقل شود. حتی نظرات مخالف. مثلا یکی از نظرات جالبی که به ما رسید این بود که شما فکر میکنید با این انیمیشن تان به آمریکا لطمه زدید؟ ما از این نظر هم بسیار خوشحال شدیم.»

انیمیشینی برای کودکان و بزرگسالان
پس از صحبتهای اولیهی امینزاده یکی از حاضران پیرامون مخاطب انیمیشن «سربازهای بینالملل» از وی سوال کرد و تهیهکنندهی این انیمیشن در پاسخ گفت: «مخاطب ما، هم کوچکترها بودند و هم بزرگترها. در حقیقت افراد بزرگسال مفاهیم سیاسی این انیمیشن را نیز متوجه میشدند. اما تصاویر و رنگها و شخصیتها رابه گونهای انتخاب کردیم که کودکان نیز از آن لذت ببرند و با آن ارتباط برقرار کنند. هرچند ممکن است خیلی مفاهیم سیاسی را درک نکنند.»
 
بزرگی آمریکا در مقابل چشمان کودکان شکست
پس از این صحبتها یکی از اکرانکنندگان استان فارس پیرامون تاثیرگذاری «سربازان بینالملل» بر مخاطبان بزرگ و کوچک افزود: «ما این انیمیشن را بیشتر در جلسات رسمی و همایشها و جشنها اکران کردیم. جایی که بیشتر مخاطبان ما بزرگسال بودند. اکثر آنها از تماشای این اثر لذت بردند. اما در همان جلسات اگر کودکی هم حضور داشت تاثیر میگرفت و حس تنفر از آمریکا کاملا در چهرهی کودکان مشهود بود. در حقیقت هیمنه و بزرگی آمریکا در مقابل چشمان این کودکان میشکست.»

جمعآوری سه میلیون تومان کمک نقدی برای مردم سوریه پس از اکران «سربازان بینالملل»
سپس اکرانکنندهی شهرستان اراک پیرامون بازخوردهای مهم پخش این انیمیشن طنز در شهرستان خود ادامه داد: «پس از اکران این اثر در مسجد «الزهرا» شهرستان اراک نزدیک به ۳ میلیون تومان کمکهای مردمی برای کشور سوریه جمعآوری شد.

البته کیفیت پخش بسیار مهم است و ما یک تجربهی ناموفق هم داشتیم. زمانی که انیمیشن را در جایی پخش کردیم که سیستم صوتی خوبی نداشت، مخاطبان بزرگسال ما خیلی از کار خوششان نیامد، اما چون تصویر خوب بود، کودکان با آن ارتباط خوبی گرفتند. به هرجال کیفیت سیستم پخش بسیار مهم است.»

بسیاری از انیمیشنهای ایرانی پخش شده از تلویزیون فاجعه هستند
پس از صحبتهای جالب اکرانکنندههای آثار جشنواره عمار در شهرستانهای مختلف، حامد بامروتنژاد پیرامون طنز استفاده شده در انیمیشن چه از لحاظ کلامی و چه از لحاظ بصری و نحوهی دستیابی به آن از تهیهکنندهی «سربازان بینالملل» سوال کرد که امینزاده در پاسخ گفت: «ما کارهای تحقیقاتی گستردهای انجام دادیم. مدتی BBC را رصد میکردیم تا ببینیم راجع به سوریه چه اخباری را منتشر میکند. یعنی ما برای ساخت هر قسمت ابتدا تحقیقات میکردیم و بعد از آن به یک ایده میرسیدیم.

بعد از ایده به سراغ داستانپردازی میرفتیم پس از ان میزانسن و طراحی صحنه و طراحی کاراکتر و ... را انجام میدادیم. در تمام این مراحل سعی میکردیم که یک انیمیشن طنز تولید کنیم و کارمان به سمت هجو نرود.

متاسفانه بسیاری از انیمیشنهای پخش شده از تلویزیون که در کشور تولید میشوند، فاجعه هستند و به سعی دارند به صورت کاملا شعاری حرفشان را به خورد مخاطب بدهند. ما سعی کردیم این اتفاق نیفتد»

پخش «سربازان بینالملل» از شبکهی «افق»
امینزاده در پاسخ به یکی از حضار پیرامون نحوهی دسترسی مخاطبان به این انیمیشن و چگونگی پخش آن در کشور، عنوان کرد: «متاسفانه انیمیشن در کشور ما برخلاف «هالیوود» به یک صنعت تبدیل نشده است.

صنعت یعنی اگر کار شما خوب بود، مردم آنرا میخرند و اگر اثر ضعیفی تولید کردید به ناچار متحمل ضرر خواهید شد. اما در ایران اینطور نیست و شما قبل از ساخت با جایی قرارداد میبندید و اثری را میسازید. ما هم این کار را به تهیهکنندگی «سازمان اوج» ساختیم و آنها برای نحوهی پخش انیمیشن تصمیم میگیرند. ظاهرا قرار است «سربازان بینالملل» از شبکهی «افق» پخش شود.

این سازمان زمانیکه هیچکس به فکر ساخت آثار خوب انیمیشن نبود، از ما حمایت کرد و حق دارد که پیرامون نحوهی پخش آن نیز تصمیم بگیرد. البته به لطف اکرانهای مردمی عمار، انیمیشن در مکانهای بسیاری پخش شد و وخاطبان فراوانی این اثر را دیدهاند.»

متفاوتترین «جلسهی نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب» پس از ۲ ساعت صحبت و پرسش و پاسخ به پایان رسید و در پایان این نشست برخی از اکرانکننده های آثار جشنواره عمار اذعان کردند که بیشتر به اهمیت کارشان پی بردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار