افکار عمومی مخالف جنگ است؛

واکنش متحدان امریکا به تعلل اوباما در حمله به سوریه

تصمیم رئیس جمهور امریکا در موکول نمودن مداخله نظامی در سوریه به تصویب کنگره با واکنش های مختلفی از سوی متحدان این کشور، همانند سرخوردگی رژیم صهیونیستی و ناامیدی شورشیان سوریه همراه بوده است.
کد خبر: ۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶ - 03September 2013

واکنش متحدان امریکا به تعلل اوباما در حمله به سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در روزهای گذشته مقامات مختلف امریکا با متهم نمودن سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی اعلام کرده بودند با حمله نظامی در بحران این کشور مداخله خواهند کرد ولی به دلایلی مانند عدم همراهی برخی کشورها با امریکا در اجرای این حمله و فشارهای ضد جنگ طلبانه افکار عمومی، امریکا هنوز نتوانسته است این حمله را اجرایی نماید و حتی باراک اوباما در آخرین تصمیم خود اعلام کرد حمله نظامی به سوریه را به کسب نظر مثبت کنگره موکول خواهد کرد.

این تصمیم امریکا که به نوعی نگرانی دولتمردان این کشور از پیامدهای اقدام نظامی را آشکار می کند در حالی بار دیگر زمان آغاز حمله را به تعویق انداخته است که با واکنش های متفاوتی از سوی گروه ها و کشورهای متحد امریکا مواجه شده است.

به گزارش "گاردین": هر چند به دلیل وجود مخالفت های گسترده از سوی افکار عمومی و کشورهای مختلف با جنگ طلبی امریکا، تصمیم اخیر اوباما در مورد موکول نمودن حمله به سوریه مورد استقبال مخالفان جنگ قرار گرفته است ولی با واکنش متفاوت تری از سوی متحدان امریکا همراه بوده است به گونه ای که باعث ناامیدی و حتی نگرانی برخی متحدان این کشور شده است.

واکنش رژیم صهیونیستی در این رابطه شایان توجه به نظر می رسد؛ رهبران این رژیم که استقبال زیادی از مداخله نظامی امریکا علیه دولت بشار اسد کرده بودند با مشاهده تعویق در اقدام نظامی امریکا دچار سرخوردگی شده و حتی نگرانی هایی در میان آنها ایجاد شده است. در واقع هر چند مقامات ارشد صهیونیستی به طور رسمی واکنشی به تصمیم اخیر اوباما نشان نداده اند اما برخی دیگر مقامات و تحلیل گران این رژیم نتوانسته اند واکنش منفی خود را از این تصمیم پنهان کنند و حتی بیان کرده اند که تردید در اقدامات امریکا نشانه های از ضعف و یا سستی آن می باشد و نشان می دهد که اسرائیل نمی تواند همه تهدیدات علیه خود را با کمک امریکا رفع نماید.

شورشیان سوریه نیز در واکنش به عدم تعهد امریکا در حمله به سوریه در زمان اعلام شده از سوی اوباما و وزیر خارجه امریکا، ناامیدی خود را از سیاست های امریکا اعلام کرده و برخی از رهبران شورشیان با انتقاد از امریکا سستی آن را باعث تقویت ارتش سوریه تفسیر کرده اند.

اما در حالی که با رای منفی انگلیس به مداخله در سوریه فرانسه به اصلی ترین متحد اروپایی امریکا برای اقدام نظامی در سوریه تبدیل شده است، مخالفان "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه که مخالفت خود را سیاست وی در همرای با امریکا بیان کرده بودند با اعمال فشار از وی خواسته اند همانند باراک اوباما و نخست وزیر انگلیس، تصمیم مشارکت در حمله نظامی به سوریه را موکول به رای پارلمان فرانسه نماید و تلاش دارند با فشار برای اجرای این امر به واسطه رای منفی پارلمان، مانع مشارکت فرانسه در حمله احتمالی علیه سوریه شوند. در واقع هر چند رئیس جمهور فرانسه همراهی خود را با مداخله در سوریه نشان داده بود اما مخالفان وی با استقبال از تصمیم اوباما در پی آن هستند که تصمیم مشارکت فرانسه در حمله به سوریه را نیز به نظر پارلمان فرانسه موکول کنند.

دولت و مردم ترکیه نیز واکنش متفاوتی به تعلل اوباما در حمله به سوریه نشان داده اند. بدین شکل که هر چند دولت ترکیه نگرانی خود را از تعلل در حمله به سوریه نشان داده است و تلاش دارد دیگران را برای حمله به سوریه تحریک نماید، مردم ترکیه که مخالف آغاز جنگ در منطقه هستند با برگزاری تجمعاتی ضمن استقبال از تصمیم باراک اوباما در موکول نمودن حمله به سوریه به نظر کنگره و امیدواری به احتمال رای منفی از سوی کنگره و به طور کلی احتمال عدم حمله به سوریه، مخالفت خود را با جنگ جدیدی در منطقه اعلام کردند.

آلمان نیز هر چند در گذشته تردیدهای خود نسبت به مداخله در سوریه را نشان داده و با اشاره به پیامدهای حمله خارجی به سوریه خواستار احتیاط در این زمینه شده بود، با اشاره به ضرورت توجه به تحقیقات سازمان ملل در مورد چگونگی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، از تعویق و تاخیر در حمله نظامی امریکا به سوریه استقبال کرده و خواستار انتظار برای انتشار نتیجه تحقیقات سازمان ملل شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار