استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی:

حضور «ناتو» در عراق به درخواست «العبادی» است

دبیرکل ناتو اعلام کرد که حضور نیروهای این سازمان در عراق به درخواست العبادی بوده است.
کد خبر: ۲۶۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲ - 09November 2017
حضور «ناتو» در عراق به درخواست «العبادی» استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» امروز در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان در «بروکسل» پایتخت بلژیک در اظهاراتی اعلام کرد: حضور «ناتو» در عراق به درخواست «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور بوده است.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بدون اشاره به مجاهدت های محور مقاومت در مبارزه با تروریست های تکفیری وهابی داعش در سوریه و عراق در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی درباره نقش ناتو در دوران پسا داعش ادعا کرد: ناتو در حال حمایت از عراق بوده و به ثبات این کشور کمک می کند.

وی بدون توجه به تصاویر متعدد هلی برُرن کمک های تسلیحاتی و امدادی به تروریست ها مدعی شد: این کار به دلیل این است که متحدان ما در ائتلاف (موسوم به) مبارزه با داعش هم اکنون نیز در حال کمک به عراق هستند.

استولتنبرگ در ادامه ادعا کرد: حضور ما در عراق به درخواست «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور بوده است. تا کنون بارها با وی چه در بغداد و چه در بیرون از این کشور درباره حضور نیروهای ناتو صحبت کرده ایم. وی حمایت کامل خود را از مشارکت مضاعف این سازمان در عراق اعلام کرده است. اکنون نیز برای اطمینان از توانمندی عراقی ها در بهره مندی از تداوم ثبات در این کشور در عراق هستیم.

دبیرکل ناتو درباره نظامیان این کشور در کشور افغانستان اضافه کرد: در سال 2017 تعداد نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به صورت نیمی متعلق به آمریکا و نیمی از نظامیان سایر کشورهای عضو ناتو هستند. حضور ما در افغانستان نشان می دهد که ناتو برای اروپا و افغانستان مهم است.

«ینس استولتنبرگ» افزود: قطر و امارات متحده عربی مایل به کمک به نیروهای ناتو در افغانستان هستند اما نوع کمک ها را خودشان باید بگویند. من از حمایت های این دو کشور در افغانستان تشکر می کنم.

مقام عالیرتبه ناتو در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» تصریح کرد: در میان کشورهای عضو ناتو اختلافاتی درباره نه تنها تعداد نیروها، بلکه نوع نظامیان حاضر در افغانستان وجود دارد که در حال برسی آن هستیم.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بدون اشاره به تعداد زیاد نیروهای ناتو در افغانستان هم زمان با تشدید ناآرامی ها در این کشور ادعا کرد: ناآرامی ها و درگیری های زیادی در مناطق زیادی از افغانستان وجود دارد. ارتش افغانستان اکنون مسئول امنیت این کشور است. اهداف راهبردی مهم طالبان این بود که پایتخت های ولایت های این کشور را تصرف کنند؛ اما اکنون نمی توانند! لذا می توان گفت که هم نگرانی هائی در این باره وجود دارد و هم نقاط امیدی را می توان متصور بود.

دبیرکل ناتو در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه ژاپنی «اِن‌اِچ‌کِی» درباره خبرهایی مبنی بر دعوت کره شمالی از «فدریکا موگرینی» مسئول سایت خارجی اتحادیه اروپا و نیز اظهارات ترامپ در چین درباره پیونگ یانگ و مسکو گفت: روسیه درباره کره شمالی مسئولیت های ویژه ای دارد. ما درباره چالش های کره شمالی در ناتو بحث و بررسی کردیم. کره شمالی اکنون در حال ساخت موشک هائی است که می توانند هم به اروپا و هم به آمریکا برسند.

وی بدون اشاره به اقدامات تحریم آمیز واشنگتن در شبه جزیره کره افزود: دیروز هم «جیمز ماتیس» وزیر خارجه آمریکا گفت که موشک های کره شمالی بیش از آنکه برای آمریکا تهدید باشند، به پایتخت های کشورهای اروپائی نزدیک هستند. لذا برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی برای متحدان ناتو در منطقه به ویژه ژاپن و کره جنوبی نیز تهدید محسوب می شوند. همچنین برای صلح وامنیت جهان نیز تهدید بزرگی هستند.

دبیرکل ناتو نتیجه گرفت: در نتیجه باید بشترین فشارها را بر پیونگ یانگ بیاوریم تا این کشور به مسیر صلح بازگردد.

او درباره نقش مسکو و پکن در مسأله کره شمالی نیز گفت: روسیه و چین اعضای دائم شورای امنیت هستند که خود در تصویب قطعنامه تحریم کره شمالی مشارکت داشتند؛ لذا نقش مهمی را در این مسأله ایفا می کنند. این دو کشور همسایه کره شمالی هستند؛ پس نقش برجسته ای در نظارت بر حسن اجرای تحریم های کره شمالی دارند.

این در حالیست که استولتنبرگ پاسخی درباره دعوت کره شمالی از «فدریکا موگرینی» مسئول سایت خارجی اتحادیه اروپا نداد.

منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها