رئیس ستاد عتبات عالیات کشور:

توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین آغاز می‌شود

رئیس ستاد عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای اسکان، پذیرایی و حمل و نقل زائران در زمان برگشت از مراسم اربعین اندیشیده شده است گفت: تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار زائر به کشور بازگشتند.
کد خبر: ۲۶۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰ - 10November 2017
توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین آغاز می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حسین پلارک در بازدید از موکب حیدریه زنجان در مسیر کربلا به نجف (عمود 667) و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز به اتفاق معاون اول رئیس جمهور بازدیدی از روند خدمت‌رسانی به زائران در این مکان داشتیم و در مراسم اربعین حضور پیدا کردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته برگشت 2 میلیون 600 هزار زائر ثبت شده است ابراز کرد: ستاد مرکزی اربعین در ایران با توجه به آمار سال‌های قبل و براساس تدابیر اندیشیده شده افزایش 40 درصدی زائران را نسبت به سال گذشته پش‌بینی کرده بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه سال گذشته تعدادی از زائران بدون ویزا در کشور عراق حضور پیدا کرده‌ بودند بیان کرد: با این حال هنگام بازگشت تمامی زائران مهر برگشت زدند که این سبب دقیق شدن آمار شد.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد زائران ایرانی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین 3 میلیون نفر پیش‌بینی شده بود گفت: زائران پیش از سفر توجیه شده و آگاهی یافته بودند و امسال افزون بر 2 میلیون و 300 هزار ویزا صادر شد.

پلارک خاطرنشان کرد: از پنجم ماه صفر اعزام زائران برای مراسم اربعین آغاز شد و زائران سامرا، کاظمین و سایر اماکن مقدسه را زیارت کردند و بعد به نجف و کربلا مشرف شدند.

وی شمار زائران از جمعیت بالای 2 میلیون نفری که تا ظهر پنجشنبه از کربلا به کشور بازگشتند را بیش از 800 هزار نفر برشمرد و گفت: امسال افزایش خدمات‌دهی به زائران در بحث موکب‌ها و تغذیه پیش‌بینی شده بود و از امروز ما آماده موج بازگشت زائران هستیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به فراهم کردن 100 درصدی تغذیه برای زائران عنوان کرد: امسال برای 2 میلیون 500 هزار نفر در هر وعده، تغذیه پیش‌بینی شده بود که تمامی زائران ایرانی پیاده‌روی اربعین را پوشش می‌داد.

این مسئول به افزایش دو برابری پخت غذای موکب‌های زنجان اشاره کرد و گفت: در بحث اسکان نیز ظرفیت را به دو برابر افزایش دادیم که این افزایش‌ خدمات را در مرزهای ورودی کشور خودمان نیز پیش‌بینی کرده‌ایم. 

پلارک با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نواقصی در بحث اسکان وجود داشت تصریح کرد: اکنون تمرکز ما روی مرزهای ورودی کشور خودمان است و تمهیداتی برای افزایش 50 درصدی ظرفیت اسکان و تغذیه در داخل مرزهای خودمان اندیشیده شده است.

وی در مورد برنامه‌های اسکان و پذیرایی زمان برگشت زائران ابراز کرد: تا 24 مهرماه هر شب تا 100 هزار نفر در مرز مهران، 40 هزار نفر در شلمچه و 30  هزار نفر در چذابه پذیرایی می‌شوند و در خدمات‌رسانی در مسیرهای ورودی به شهرهای مراکز استان‌ها نیز انجام می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به اتخاذ تمهیداتی در بحث ترافیک و حمل و نقل، تهیه اتوبوس برای انتقال زائران، روان‌سازی مسیر و خدماتی بهداشتی و درمانی بیان کرد: این اقدامات توسط خود مردم انجام شده و دستگاه‌های دولتی نیز به عنوان راهنما و هدایت‌گر حضور داشتند. 

این مسئول با اشاره به اینکه پذیرایی از میلیون‌ها زائر کار هیچ دستگاه دولتی نیست و همه مردم در این راستا همت مضاعف به خرج  دادند عنوان کرد: پذیرایی مراسم اربعین می‌تواند نمونه خوبی برای کار مردمی باشد و مردم استان زنجان نیز در این راستا بی‌دریغ همت کرده و موکب‌های خوبی را در نقاط مختلف کشور عراق و مرز برپا کردند.

پلارک با اشاره به اینکه موکب حیدریه استان زنجان تنها موکب در مسیر برگشت زائران است و افراد از این محل به  نقاط مختلف انتقال می‌یابند ابراز کرد: موکب حیدریه یکی از بهترین و ضروری‌ترین نقاط است.

وی با اشاره به افزایش شمار زائران در سامرا بیان کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی بود چرا که ما سال گذشته از خیل عظیم زائران در سامرا غافل‌گیر شدیم اما امسال تمهیدات خوبی در بحث پذیرایی از زائران این مکان مقدس اندیشیده شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه سال گذشته 35 تا 400 هزار زائر در سامرا پذیرایی شدند ابراز کرد: امسال حضور بی‌سابقه زائران در سامرا سبب شده بود تا شکل منطقه به کلی عوض شود و به شکل یکجا تا 80 هزار زائر را در سامرا پذیرایی کردیم.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به افزایش بی‌سابقه زائران در سامرا برای سال آینده نیز پذایرایی از زائران تا 100 هزار نفر را به صورت یکجا پیش‌بینی کرده‌ایم.

پلارک توسعه حرمین عسکریین را از مهمترین برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات عنوان کرد و افزود: توافق‌نامه توسعه حرمین عسکریین در همین ایام با تولیت حرم امضا شده و بعد از مراسم اربعین عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی به تسریع در اجرای طرح توسعه حرمین عسکریین برای بازگشایی فضاهای جدید تأکید کرد و افزود: سعی داریم در این طرح توسعه فضاهایی مانند صحن حضرت زهرا(س) در حرم امام علی(ع) و صحن حضرت زینب(س) در حرم امام حسین(ع) ایجاد کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور به همکاری‌های دو دولت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: همان روحیه‌ای که در مسئولان ما در بحث خدمات‌رسانی به زائران وجود دارد در مسئولان عراقی نیز مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان عراقی انگیزه دو چندانی برای خدمت به زائران دارند عنوان کرد: باید توجه داشت که دو کشور مقررات خاص خود را دارند اما در این مدت مقامات عراقی به خاطر زائران از بیشتر مقررات و قوانین خود عدول کردند.

پلارک با اشاره به اینکه وارد کردن مواد غذایی نیاز به قرنطینه و مسائل گمرکی دارد ابراز کرد: ما 3 هزار دستگاه کامیون مواد غذایی و امکانات آشپزخانه‌ای را وارد عراق کردیم در حالی که مسائل گمرکی در آن نادیده گرفته شده بود و در لحظات آخر شخص نخست وزیر عراق این دستور را صادر کرد تا ما این مواد را وارد عراق کنیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد زائران ما با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدند.

وی با بیان اینکه گمرک ایران نیز در این گونه مواقع بیشتر موانع را از پیش رو برداشته و تسهیل‌گری می‌کند تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی و نظامی نیز در بحث ورودی و خروج همکاری خوبی داشت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه امسال مشکلاتی در ورود زائران به وجود آمد بیان کرد: این مشکلات در دقیقه 90 برطرف شد که اگر خواسته‌های ما زودتر منتقل می‌شد شاید این مشکلات پیش نمی‌آمد.

منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار