حجت الاسلام پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

اربعین حسینی تحولی را در دل‌ها ایجاد کرده است

حجت الاسلام پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: اربعین حسینی کار خداست که تحول در دل‌‌ها ایجاد کرده است.
کد خبر: ۲۶۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ - 10November 2017

پیش بینی حضور 10 میلیون زائر حسینی در مسیر کربلای سال آیندهبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان کارشناس مذهبی در سخنان پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی به بیان عظمت پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: به مراسم زیارت با عظمت اربعین به عنوان رسم و یا حتی مناسک دینی خاص نباید نگاه شود، مناسک دینی آن دسته از فرائضی هستند که در صورت ترک مورد عتاب خداوند قرار می‌گیرد. زیارت امام حسین(ع) بروز محبت به آل‌الله و ارادت به ایشان است.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین عبادت است، اظهار داشت: برای این زیارت ثواب و اجر فوق‌العاده‌ای قرار داده شده است، پاداش این زیارت ده‌ها و هزاران برابر بالاتر از عبادات جاری ماست، حد ثواب زیارت امام حسین(ع) بالاتر از شهادت در راه خداست که طبق روایات به آن اشاره شده است.

حمایت راهپیمایان اربعین از ارتش یمن در مقابل تجاوز رژیم سعودی

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه با شرح این سؤال که چرا زیارت اربعین اخیرا اوج گرفته و در چند سال اخیر این زیارت میلیونی توسط مردم ایران و عراق و دیگر کشورها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این مسئله مورد مناقشه دوستان و دشمنان زیارت اربعین قرار گرفته، بعضی می‌گویند باید ببینیم که نظام چه منفعتی از زیارت اربعین دارد؟ و از سویی بعضی‌ها هم درباره زیارت اربعین به همکاری دولت اعتراض می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: در پشت زیارت پیاده‌روی اربعین هیچ نقشه سیاسی و نه تدبیر فرهنگی نیست، بلکه دل‌‌های مردم است که آنها را به اینجا رسانده و به آن توجه می‌کنند؛ حتی مداحان و مبلغین دینی هم به زیارت اربعین قبلا توجه زیادی نداشتند و مروجان دین هم به مرور به جمع مردم پیوستند، هنوز شعرهای زیادی در تحسین زیارت اربعین نداریم. حوزه علمیه قم، نجف، مراجع عظام تقلید و ... هیچکدام نقشی در شکل‌گیری زیارت اربعین نداشتند، هرکدام این حرکت عظیم را دیده‌‌اند، تحسین کرده‌اند، اما در حد تبلیغ نبوده است.

وی ادامه داد: بنده در صحبتی که با آیت‌الله سیستانی و دیگر مراجع نجف پیرامون این موضوع داشته‌ام، آنها هم به عظمت پیاده‌روی اربعین اشاره کرده‌‌اند. پدید‌آورنده این زیارت خود مردم بوده‌اند. اگر کسی در اخبار 10 ساله گذشته رصدی بکند، می‌بیند که ابتدا در عراق و سپس ایران هیچ‌کس غیر از مردم این موج را آغاز نکرده‌ است.

این کارشناس مذهبی، تحلیل‌های سیاسی درباره زیارت اربعین را کاملا بی‌اساس و از سر بیماری روح و افسردگی اندیشه سیاسی برخی‌‌ها دانست و اظهار داشت: اصل زیارت اربعین تحولی است که در دل‌ها پدید آمده است. با عبادات ما که شرعا واجب هستند، متفاوت است، البته ثواب آن بیش از آنهاست.

حجت‌الاسلام پناهیان به تحلیلی از حضرت امام(ره) در شکل‌گیری انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: حضرت امام(ره) در این باره تحلیل می‌کنند و 24 مرتبه این بحث را طی دو سال مطرح کرده‌اند، این طور نبوده که دچار فراموشی پیری شده باشند و بخواهند دوباره آن را بیان کنند، تحلیل ایشان درباره پیروزی انقلاب این بود که از دل روستایی مانند دیگر روستاها سخنی از دل مردم برمی‌آید که به شهرها هم تسری پیدا می‌کند، معتقدند که این کار خداست و دستگا‌ه‌های تبلیغاتی نمی‌توانند به یک باره دل‌های مردم را به یک چیزی متوجه کنند.

وی اضافه کرد: مردم عراق صدها میلیون تُن غذا و طعام می‌آورند و به زائران تقدیم می‌کنند، منت هم می‌کشند که زائران طعام آنها را استفاده کنند، این دلیلش این است که خداوند متعال دل‌ها را به سوی زیارت اربعین متحول کرده است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: اگر کسی فکر می‌کند که مردم با تبلیغات به سوی زیارت اربعین حرکت می‌کنند به آنها باید گفت که دستگاه‌‌های تبلیغاتی هرگز چنین قدرتی ندارند که دل‌های مردم را متوجه این موضوع کنند، نادان‌‌های عالَم هم می‌دانند که این کار، عادی نیست.

حجت‌الاسلام پناهیان به ذکر مثالی پیرامون همسویی مردم با یک حرکت تبلیغی درباره هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در همین دولت محترم، با اینکه 24 میلیون رأی آورده بود، وقتی از مردم خواست که در یارانه‌ها ثبت‌نام نکنند، مردم گوش نکردند، صداوسیما هم کاملا در خدمت قرار گرفت، اما نشد، مردم بَرده دستگاه‌‌های تبلیغاتی نیستند، تجربه نشان داده که جایی که مردم دل‌شان با کاری نباشد، همکاری نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مداحان برجسته‌ کشور هم نقشی در شکوه زیارت اربعین نداشتند، اظهار داشت: زیارت اربعین خواست خدا بوده است، البته بعضی‌ها یاوه‌سرایی می‌کنند، بنده خودم هم نقشی در تبلیغ زیارت اربعین نداشتم؛ طبق روایات متعدد به ثواب زیارت اربعین اشاره شده است. ما نه تحسین و نه تبلیغ برای زیارت اربعین کردیم، بالاخره کار تبلیغی در این مسیری که خود به خود متحول شده، تأثیرش دو صد چندان می‌شود. امواج نورانی زیارت اربعین کاری می‌کند که مردم در تهران و دیگر شهرها نتوانند در خانه بمانند و بیقراری می‌کنند. ما قدرت سازماندهی این دل‌های شیدا را نداریم.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در پاسخ به منتقدان پیاده‌روی اربعین، گفت: اگر کسی می‌گوید که پیاده‌‌روی اربعین توسط دستگاهی صورت گرفته، برود و توسط یک دستگاهی دیگر کار مشابهی انجام دهد؛ این کار دستگاهی نیست و کار خداست که تحول در دل‌‌ها ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: برخی از «نق‌بزنان حسود» که محبت به اهل بیت را نمی‌توانند ببینند، می‌گویند که تاکنون این‌جور نبوده و امروز این‌طور شده است، پاسخ این است که برای اینکه الآن شیعه می‌تواند از خودش دفاع کند، اگر 15 سال پیش می‌خواستند چنین زیارتی را ترتیب دهند، همه قتل‌عام می‌شدند، آدم اگر مقداری عقل داشته باشد و از تعصب‌ها دست بردارد، خودش پاسخ می‌دهد. مگر شما کور هستید و قدرت مؤمنین در منطقه را نمی‌بینید؟ مومنین بعد از 1400 سال می‌توانند از خودشان دفاع کنند. هر آدم عاقلی که ذره‌ای شعور داشته باشد، در صورتی که منعی نداشته باشد، خودش را از ثواب زیارت اربعین محروم نمی‌کند.

وی افزود: حضرت امام(ره) می‌فرمایند که مکتب سر و صدا می‌خواهد، بعضی‌ها جرئت نمی‌کنند که سخنان امام(ره) را نقد کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: مسئولین برای اربعین سال آینده 10 میلیون زائر را تمهید و پیش‌بینی کنند، البته اگر مسئولین هم این کار را نکنند، مردم خودشان این کار را انجام می‌دهند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه به شکر خدا موشک‌های سپاه اسلام می‌تواند از ما دفاع کند و ما هم به پیاده‌روی اربعین می‌رویم، خطاب به منتقدان پیاده‌روی اربعین، گفت: اگر می‌خواهید چراغ اربعین را خاموش کنید، بگویید آنهایی که در کربلا منتظر اینها هستند، آنجا نباشند. اینها لذت می‌برند و بعد از بازگشت دل‌های دیگر را برای زیارت اربعین همسو می‌کنند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار