«محمدتقی حسینی» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شهید «تهرانی‌مقدم‌» جوانان را در مسیر ارزش‌ها تشویق می‌کرد/ در همه زمینه‌ها از جمله امور فرهنگی فعال بود

هم‌محله شهید «تهرانی‌مقدم» گفت: «حسن تهرانی‌مقدم» در زمینه جذب جوانان برنامه‌ریزی کرده بود و از هر فرصتی برای تشویق و ترغیب آن‌ها بهره می‌برد، برای جوانانی که در عرصه علمی حائز رتبه می‌شدند هدیه می‌خرید و به مسئولان مسجد می‌داد تا از طرف مسجد به آن‌ها اهدا کنند.
کد خبر: ۲۶۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ - 19March 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان تهران، سردار «حسن تهرانی‌مقدم» انسانی متدین، دلسوز، آگاه و خیر بود. سرداری که همه زندگی خود را وقف مردم، افزایش توانمندی در عرصه تسلیحات نظامی کرده بود و مهم‌تر از همه برای عمل به فرامین رهبری لحظه‌ای آرام و قرار نداشت.

خدمات شهید تهرانی‌مقدم منحصر به بُعد نظامی نبود. وی در عرصه فرهنگی، تقویت بنیه دینی نسل جوان و گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی همکاران و همسایه‌ها‌یی که همجوار وی بودند و به طور کلی برای ایجاد آرامش و رفع مشکل برای آحاد مردم جامعه اسلامی تلاش می‌کرد.

شاید خیلی‌ها از انجام فعالیت‌ها و کار‌های وی در دیگر عرصه‌ها مطلع نباشند و فقط دوستان نزدیک وی از حضور پررنگش در مسجد و انجام خدمات ارزنده وی باخبر باشند.

«محمدتقی حسینی» یکی از پاسداران انقلاب اسلامی و استاد دانشگاه «دافوس» است که در حال حاضر و در دوران بازنشستگی، در دانشگاه امام حسین (ع) درس می‌دهد. وی یکی از دوستان همسایه‌های شهید تهرانی مقدم بود که چند سالی وی همسایه بود و توفیق داشت در بعضی از امور فرهنگی و مسجدی با وی همکاری داشته است.

در همین راستا خبرنگار دفاع پرس با «محمدتقی حسینی» گفت‌وگویی را انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

دفاع پرس: بزرگترین آرزوی شهید تهرانی مقدم چه بود؟ خواسته و انتظار شهدا از مسئولان نظام اسلامی چیست؟

بزرگترین آرزوی شهید تهرانی مقدم، محقق شدن اهداف ولایت فقیه در جامعه اسلامی و عمل به اجرای بند بند و کلمه به کلمه خواسته‌های مقام عظمای ولایت (مدظله‌العالی) که منبعث از فرامین اسلامی است، بود. وی خود شاگرد صادق و رهرو واقعی فرامین رهبر انقلاب بود و بدون اجازه ایشان به مرخصی نمی‌رفت.

شهید «تهرانی‌مقدم‌» جوانان را در مسیر ارزش‌ها تشویق می‌کرد/ در همه زمینه‌ها از جمله امور فرهنگی فعال بود

خواسته و انتظار شهید تهرانی مقدم و بقیه شهدا از جامعه اسلامی، تداوم راه استقلال و افزایش توانمندی نظامی و دفاعی کشور است که باید همه ملت و به‌ویژه مسئولان کشور فراموش نکنند که قدرت موشکی و نظامی‌مان را مدیون تهرانی مقدم‌ها هستیم.

امثال شهید تهرانی مقدم‌ها تلاش کردند تا ما توانستیم به خودکفایی و خودباوری برسیم، آن‌ها توانمندی را برای کشور با همه تحریم‌ها و کمبود‌ها و بحران‌ها فراهم آوردند و بار دیگر قدرت اسلام و به فرموده امام خمینی (ره) «ما می‌توانیم» و قدرت جامعه اسلامی را به رخ دنیا کشیدند و عزت را به ارمغان آوردند، نباید بگذاریم بر این ارزش‌ها و توانمندی‌ها گرد فراموشی بنشیند.

دفاع پرس: درمورد ویژگی‌های اخلاقی شهید بگویید؟

شهید تهرانی مقدم بسیار متواضع و خوش اخلاق و خوش رفتار بود، به ویژه با جوانان و نوجوانان ارتباط خوبی داشت، آن چنان با آن‌ها رابطه دوستی برقرار کرده و آن‌ها را جذب فعالیت‌ها و امور دینی می‌کرد. به ویژه با جوانان متدین و اهل نماز و درس‌خوان رابطه دوستی صمیمانه‌ای برقرار می‌‎کرد. اغلب جوانان را با اسم کوچک صدا می‌زد تا صمیمیت و دوستی بیشتری بین وی و آن‌ها برقرار شود.

شاید به جرات بتوان گفت از معدود سردارانی بود که تنها به سلام و احوال پرسی بسنده نمی‌کرد، حتی با جوانان شوخی می‌کرد و به ویژه جوان مذهبی و فعال را بیشتر تحویل می‌گرفت تا زمینه و گرایش برای سایر جوان‌ها برای انجام فعالیت مذهبی و فرهنگی را فراهم کند.

دفاع پرس: چه راهکار‌هایی برای جذب جوانان به کار می‌برد؟

شهید تهرانی مقدم در زمینه جذب جوانان برنامه‌ریزی کرده بود و از هر فرصتی برای تشویق و ترغیب آن‌ها بهره می‌برد، برای جوانانی که در عرصه علمی حائز رتبه می‌شدند هدیه می‌خرید و به مسئولان مسجد می‌داد تا از طرف مسجد به آن‌ها اهدا کنند، البته هرگز ردپایی از خود به‌جا نمی‌گذاشت و نمی‌خواست کسی از کار‌های وی آگاه شود.

تهرانی مقدم برای تشویق جوانان در مسیر انقلاب و ارزش‌ها و کمک در اشاعه امربه‌معروف تلاش می‌کرد و با هزینه خودش جوانان و نوجوانان را به سفر زیارتی مشهد مقدس و اردو‌های مختلف می‌فرستاد.

دفاع پرس: شهید تهرانی‌مقدم برای احیای ارزش‌های اسلامی چه کار‌هایی انجام می‌داد؟

شهید تهرانی‌مقدم یکی از فعالان مسجد و همیشه مقید به حضور دائم در نماز جماعت صبح و مغرب و عشاء مسجد بود. فقط نماز ظهر و عصر که در محل کارخود بود را نمی‌توانست در مسجد محله حضور یابد. وی هر ماه به دیدار امام جماعت مسجد که بیمار بود نیز می‌رفت. همیشه همراه، پیش‌قدم و بانی کار‌های خیر بود. ۱۵ ماه رمضان مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع) هر ساله در منزل شهید مراسم مولودی برگزار می‌شد و نیز در ایام محرم و صفر هیأت روضه و عزاداری امام حسین (ع) را با حضور سخنرانان معروف و با مداحی مداحان مطرح برگزار می‌کرد و همکاران و همسایگان و دوستان وی از این محافل نورانی فیض می‌بردند.

شهید «تهرانی‌مقدم‌» جوانان را در مسیر ارزش‌ها تشویق می‌کرد/ در همه زمینه‌ها از جمله امور فرهنگی فعال بود

دفاع پرس: شهید تهرانی‌مقدم در چه زمینه‌هایی دست یاری دیگران را می‌فشرد و کمک می‌کرد؟

شهید تهرانی‌مقدم در همه زمینه‌ها از جمله امور فرهنگی و حتی مالی و هماهنگی‌ها برای انجام کار‌های مختلف ارزشی کمک می‌کرد. هر کاری می‌توانست انجام می‌داد و کوتاهی نمی‌کرد. در زمینه اعطای وام و تسهیلات برای ازدواج و مشکلات مالی بچه‌های محله و همکاران اقدام می‌کرد و خود بانی می‌شد و بیشتر مبالغ وام‌ها را می‌پرداخت.

در هر شرایطی به سردار تهرانی‌مقدم مراجعه می‌کردیم، پاسخگوی نیاز‌ها بود، بیشتر زمان‌ها تازه به منزل رسیده و خسته بود، ولی بلافاصله بعد از سلام و احوال‌پرسی، همان درب منزل کار و مشکل را مطرح کرده و آن کار را راه می‌انداخت و مشکل را برطرف می‌کرد.

بیشتر هماهنگی‌های اولیه در مسجد و پرداخت مسائل مالی و رسیدگی به امور در منزل وی انجام می‌شد. هر جا و در هر موقعیتی به حاج حسن مراجعه می‌کردی پاسخگو بود و حلال همه مشکلات مردم بود. کسی را ناامید برنمی‌گرداند.

یکی از اعضای صندوق قرض‌الحسنه الزهرا (ع) چهارراه لشکر بود، صندوق قرض‌الحسنه‌ای که بدون کارمزد وام می‌داد. وی پول‌های پس‌انداز خود را در این صندوق برای انجام کار‌های خیر و وام دادن به مردم صرف می‌کرد، بازاری‌ها و اصناف هم عضو این صندوق بودند و به مردم کمک می‌کردند، افراد مستمند را معرفی می‌کرد تا به آن‌ها وام بدهند و از همه امکانات توانایی‌ها موقعیت خود برای کمک به دیگران بهره می‌برد.

دفاع پرس: آیا شهید تهرانی‌مقدم در زمینه‌های ورزشی هم مهارت داشت؟

بله، وی ورزشکار حرفه‌ای در زمینه شنا، کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری بود و به کوهنوردان ورزشکار یک دست لباس کامل کوهنوردی را هدیه می‌داد و جوانان ورزشکار را به این وسیله تشویق می‌کرد.

به گزارش دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار شهید «حسن تهرانی‌مقدم» از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران بود که در پادگان امیر المومنین (ع) و در حال آماده‌سازی و آزمایش موشکی بر اثر انفجار به شهادت رسید.

وی در زمان مسئولیت خود علاوه بر ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، بنا بر اطلاعیه فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی، عضوسابق هیئت رئیسه این فدراسیون نیز بود.

انتهای پیام/191

نظر شما
پربیننده ها