جنگ غزه برای اسراییل چقدر آب خورد؟

این جنگ نشان داده است که نیروهای زمین ارتش اصلا در آمادگی کامل به سر نمی‌برند و باید آموزش و تجهیزات بیشتری را به آن‌ها اختصاص داد.
کد خبر: ۲۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱ - 31August 2014

جنگ غزه برای اسراییل چقدر آب خورد؟

به گزارش دفاع پرس، وزارت دفاع رژیم صهیونیستی ٬ بعد از جنگ ۵۱ روزه غزه ٬ هم اینک در سیبل حملات منتقدین قرار دارد. نیروهای ارتش این رژیم به دنبال افزایش بودجه نظامی ۵.۶ میلیارد دلاری هستند اما این در حالیست که تعدادی از وزرای کابینه نتانیاهو این روزها به شرط ناشناس ماندن از مخالفت خود با این افزایش بودجه خبر میدهند.

هاآرتص نوشت؛  حماس هم اکنون جشنهای گسترده ای را در مناطق مختلف برپا کرده و خود را پیروز میدان جنگ با رژیم صهیونیستی میداند. واقعیت این است که بسیاری در دنیا با حماس در این مورد هم عقیده هستند. در طرف اسراییلی اما به نظر میرسد این اظهار نظر در مورد پیروزی٬ اجباری باشد. در سرزمینهای اشغالی٬ کنفرانسهای خبری متعددی تشکیل شده است ٬ آخرین مورد آن مربوط به چهارشنبه هفته گذشته بود که با فضایی بسیار سنگین و خواب آلوده برگزار شد. در آن کنفرانس ٬بنیامین نتانیاهو٬ بنی گانتس رییس ستاد مشترک نیروهای دفاعی و موشه یعلون٬ وزیر دفاع اسراییل با خبرنگاران گفت و گو کردند.

به گزارش این روزنامه صهیونیستی ٬ عد از ۵۱ روز جنگ به نظر میرسد حماس و اسراییل به نقطه ای رسیدهاند که تازه از آن شروع به جنگ کرده بودند. با کمی تغییرات جزیی میتوان مشاهده کرد که تعهدات طرفین در جریان آتش بس ٬ همان تعهدات بعد از جنگ سال ۲۰۱۲ است. گرچه در نهایت در این جنگ در حدود ۷۱ اسراییلی کشته و ۲۱۰۰ فلسطینی نیز جان خود برا از دست دادند.

حماس چه چیز را به دنیا ثابت کرد ؟
اما این تنها بُعد از ماجرای جنگ حماس و اسراییل نیست. گرچه به نظر میرسد تعهدات طرفین همان تعهدات سال ۲۰۱۲ باشد اما حماس توانست چیزی را به اسراییل و کل دنیا ثابت کند٬ که تاکنون هیچ تصوری از آن وجود نداشت. حماس توانست ثابت کند در طول دوره جنگهای بلند مدت نیز توان دفاعی خود را همچنان حفظ کرده و میتواند به حملات صهیونیستی پاسخ دهد. این توانایی هم اینک به کل دنیا مخابره شده است. شاید تا چند وقت پیش تنها صحبت از این مسئله در رسانهها باب بود و در سایر مراجع دیگر نمیشد سندی مبنی بر این توانایی حماس دید اما هم اینک حماس به خوبی ثابت کرده که تسلط کافی بر جنگ دارد و به خوبی از جنگ افزارهایش علیه دشمن استفاده میکند.

سوالات دیگری نیز در طرف اسراییل همچنان وجود دارد. یکی از این سوالات این است : حماس از ماهها پیش با روی کار آمدن دولت نظامیان در مصر تحت فشارهای شدیدی بود. دولت جدید مصر در صحرای سینا تعداد زیادی از تونلهای غزه را شناسایی و تخریب کرده بود. به علت شناسایی این تونلها٬ صادرات سیمان به غزه نیز کلا از دستور کار خارج شده و اسراییل مانع از ورود سیمان به این منطقه میشد. قبل از جنگ ٬ موشه یعلون٬ وزیر دفاع اسراییل به کابینه پیشنهاد داده بود تا باز کردن گذرگاه رفح برای ورود کالا و مواد غذایی مورد نیاز این منطقه را در دستور کار قرار دهند چرا که فشار بیش از حد به مردم منطقه٬ در نهایت با خشونت جدید پاسخ داده میشد.

این مسئله اصلا قابل اغماض نیست که کمی آسان گیری از طرف اسراییل در قبال غزه میتوانست راه خشونتهای بیشتر را گرفته و از جنگ دیگر بین حماس و ارتش اسراییل جلوگیری کند اما نتیجه تندروی در نهایت به جوش آمدن خون مردم فلسطین و در گرفتن جنگی دیگر بود. حالا حماس و مردم غزه هر آنچه میخواهند را در اختیار دارند. گذرگاهها باز شده٬ محوله های کالا و مواد و تجهیزات خانه سازی و سیمان و مواد غذایی و دارویی در اختیارشان است و درنهایت این غزه است که به خواسته های خود رسیده و البته از پشتیبانی جهانی نیز برخودار شده است.

نتانیاهو ناتوان شده است

در ادامه این گزارش آمده است: اگر به سخنرانیهای نتانیاهو بعد از رسیدن حماس و اسراییل به آتش بس خوب گوش کنید٬ به این نتیجه میرسید که او اصلا قادر نیست مخاطبانش را قانع سازد که این جنگ در نهایت با پیروزی اسراییل به پایان رسیده است. بر اساس آخرین نظرسنجیهای صورت گرفته در اسراییل٬ ساکنان این منطقه در این منطقه به شدت تردید دارند که آیا واقعا پیروزیای به دست آمده یا نه.

مسئله دیگری نیز شکست بزرگ اسراییل در قبال غزه را مرتبا یادآوری میسازد : صفحات فیسبوک آویگدور لیبرمن٬ وزیر امور خارجه و نفتالی بنت٬ وزیر اقتصاد کابینه نتانیاهو نشان میدهد که این دو عضو امنیتی کابینه٬ به دلیل شکست خوردن اسراییل در مقابل حماس ٬ به شدت به نتانیاهو٬ حمله کردهاند.


وزارت دفاع و ارتش رژیم صهیونیستی نیز در میانه این دو نظر گیج و مبهوت باقی مانده است. بسیاری بر این عقیدهاند که این نیروها توان مقابله با حماس را نداشتهاند و در این میان گانتز فرمانده ارتش به شدت زیر تیغ انتقادات مردم و وزرای کابینه قرار دارد.

گانتز به دلیل تصمیم نتانیاهو برای حمله زمینی به غزه به شدت مورد انتقاد سیاستمداران اسراییل قرار دارد و از طرف دیگر انتقادات زیادی به دلیل سخنرانی ای که او در میانه جنگ انجام داد ٬ به او و ارتش وارد شده است. گانتز در این سخنرانی از ساکنان مناطق مرزی با غزه خواسته بود به خانههایشان بازگردند. او قول داده بود که دیگر خطری آنها را تهدید نمیکند اما این سخنرانی درست در میانه جنگ ایراد شده بود و بعد از آن ٬ ساکنان این منطقه با بازگشتن به خانه های خود در خطر از دست دادن جانشان قرار گرفتند.

نتانیاهو و موشه یعالون٬ وزیر دفاع روز چهارشنبه همچنان از این اظهار نظرهای گانتز دفاع کردند اما در همان زمان گانتز با نا آرامی در صندلیاش جا به جا میشد و نگاه نگرانی به سخنرانان داشت. در حقیقت صدای یعلون شبیه به معلمی بود که زودتر از موع ٬ شاگرد سرکش خود را برای آزمودن آنچه که آموخته بود به میدان تجربه فرستاده باشد.

هزینه جنگ با غزه چقدر بود ؟
در همین حال ارتش اسراییل این هفته برای جنگ دیگری در داخل آماده میشود : ارتش باید خود را برای گرفتن بودجه بیشتر آماده سازد. بودجه دفاعی مورد نظر ارتش به شدت سرگیجه آور است : وزارت دفاع تنها برای جبران خسارتهای ناشی از جنگ غزه در حدود ۹ میلیارد «شکل» یا ۲.۵ میلیارد دلار پول درخواست کرده است. این مبلغ البته جدای از بودجه درخواستی سال ۲۰۱۵ است که پیشتر از این بالغ بر ۱۱ میلیارد «شکل» تخمین زده شده بود.

این درخواست از جایی غیر قابل باور میشود که بدانیم کل بودجه تکمیلی اسراییل برای سال جاری در حدود همین مبلغی است که هم اکنون ارتش از نتانیاهو برای جبران جنگ غزه درخواست کرده است. اگر نتانیاهو با این درخواستها موافقت کند٬ تصور اینکه بودجه سال آینده چگونه تراز مالی پیدا میکند ٬به شدت سخت خواهد بود.

این جنگ شکاف موجود بین تصورات قبلی و میزان آمادگی حقیقی نظامیان در وزارت دفاع اسراییل را به خوبی نمایش داده است. وزارت دفاع اسراییل میداند که هم اکنون باید بودجه ای بسیار بالاتر از میزان فعلی را برای گنبد آهنین کنار بگذارد و بودجه بیشتری برای تهیه تانکها و و تجهیزات نظامی هزینه کند.

این جنگ نشان داده است که نیروهای زمین ارتش اصلا در آمادگی کامل به سر نمیبرند و باید آموزش و تجهیزات بیشتری را به آنها اختصاص داد.

 

منبع:افکار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار