زندگی‌نامه سرتیپ محمد جوادی منتشر شد

کتاب «روایت‌های ناتمام» شامل زندگی‌نامه سرتیپ محمد جوادی به نویسندگی ابوالفتح مومن منتشر شد.
کد خبر: ۲۶۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ - 11November 2017
زندگی‌نامه سرتیپ محمد جوادی منتشر شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ابوالفتح مومن از چاپ کتاب «روایت‌های ناتمام»، زندگی‌نامه سرتیپ محمد جوادی خبر داد.

این نویسنده در گفت‌وگویی اظهار داشت: از آن‌جا که سرتیپ محمد جوادی کارهای ارزنده‌ای در زمان دفاع مقدس برای دفاع از وطن خود انجام داده بنابراین بر آن شدم خاطرات او را در قالب کتاب به رشته تحریر درآورم.

او درباره شیوه نگارش این کتاب توضیح داد: در این کتاب خاطرات محمد جوادی در هفت فصل تدوین شده که فصل اول از کوچه شالبافان تا دبیرستان مروی نام گرفته است. در این کتاب آمده است: «سرتیپ محمد جوادی متولد ۱۳۱۴ همدان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همدان گذراند، دوره متوسطه را در مدرسه دارالفنون و مروی تهران پشت سر گذاشت، سپس وارد دانشکده افسری شد، پس از طی دوره سه‌ساله دانشکده افسری برای گذراندن دوره مقدماتی پیاده به شیراز اعزام شد.»

مومن ادامه داد: در فصل دوم این کتاب به پشت سر گذاشتن دوره مقدماتی با درجه ستوان دومی در تیپ ۳ همدان که در آن هنگام به «هنگ بیستم» معروف بود و به عنوان فرمانده دسته مشغول به خدمت شد، اشاره می‌شود. این سرتیپ در طول خدمت دوره‌های چتربازی، موتوری، جنگ‌های چریکی، دوره عالی، دوره کوهستان و دوره فرماندهی ستاد را طی کرد.

او با بیان این‌که فصل سوم این کتاب «از بیستون تا تخت جمشید» نام دارد، اضافه کرد: فصل چهارم با عنوان «یک دهه تکاپو» به فعالیت‌هایی که جوادی در کردستان داشته می‌پردازد. قالب این کتاب پرسش و پاسخی است. همچنین در این کتاب روایات مختلفی آورده شده و لوح تقدیر و تصاویری نیز ضمیمه کتاب کرده‌ایم که خوشبختانه از پژوهشکده اسناد دفاع مقدس تهران تأیید و آماده چاپ شده است.

این نویسنده به بیان برخی از فعالیت‌های سرتیپ جوادی پرداخت و بیان کرد: او فرمانده تیپ ۳ زرهی همدان، فرمانده تیپ ۴۰ سراب، فرمانده لشگر ۱۸ کردستان و فرمانده قرارگاه مقدم ارتش در غرب کشور در هشت سال دفاع مقدس بود. همچنین یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های وی دفاع از پادگان سنندج بود چرا که محمد جوادی تنها کسی بود که توانست پادگان سنندج را هنگام ایام انقلاب بدون خونریزی حفظ کند.

مومن همچنین با اشاره به این‌که اگر بتوانیم آموزه‌های تاریخی را به نسل جدید منتقل کنیم، موفق شده‌ایم، گفت: باید بدانیم چرا همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین نامیده‌اند.  موضوعات بسیاری در همدان وجود دارد که می‌توان با استناد به اسناد، فیلم، مستند، کتاب و مقاله تهیه کرد اما متأسفانه توجه آن‌چنانی به این موضوع نشده است که امیدوارم بنیاد همدان‌شناسی که چند ماهی است افتتاح شده در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام دهد.

او با بیان تعریفی از تاریخ، اظهار کرد: تاریخ عبارت است از خویشتن بودن و خویشتن ساختن بنابراین اگر تاریخ خود را بشناسیم دیگر دچار خودباختگی نخواهیم شد.

این نویسنده همچنین با بیان این‌که تاریخ همدان غریب واقع شده است، گفت: از آن‌جا که تاریخ هر کشور شناسنامه آن است بنابراین باید هویت ملی خود را شناخته و به نسل جدید منتقل کنیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار