در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

پاسخ حسین دهباشی به شُبهاتی درباره ناو «وینسنس» و «پرواز 655»

حسین دهباشی مستندساز کشورمان به شُبهاتی درباره حمله ناو آمریکایی وینسنس به پرواز 655 تهران به مقصد دوبی پاسخ داد.
کد خبر: ۲۶۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 14November 2017
پاسخ حسین دهباشی به شُبهاتی درباره ناو وینسنس و پرواز 655
«حسین دهباشی» مستندساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه همه کسانی که دفاع مقدس را درک کرده بودند اذعان دارند بر خلاف جنگ‌های دنیا، جنگ ما یک جنگ 2 نظام و ارتش نبود، اظهار داشت: بخش بزرگی از این نبرد که توسط قوای ایران مدیریت می‌شد کاملاً یک جنگ مردمی بود. از آن پیرزنی که همه دار و ندارش که چند تخم مرغ و یا قطعه‌ی طلا بود را به جنگ اهدا کرد تا حتی آن زن کشمیری که نذر داشت قوای اسلام پیروز شوند.
 
وی گفت: رزمنده‌ای که در جبهه حضور پیدا می‌کرد بر اساس وظیفه سربازی حضور نداشت البته برخی نیز بر اساس وظیفه ارتشی بودنشان حضور داشتند اما عمدتاً کار توسط نیروهای داوطلب و معتقد بود.
 
این مستندساز افزود: وقتی اصل جنگ اینطوری مردمی جلو می‌رود و همه دستاوردها بر دوش نیروهای داوطلب و برآمده از دل مردم ایران است، طبیعتاً بعد از جنگ نیز برای حفظ، اشاعه و معرفی دستاوردها نمی‌توان کار را به قسمت‌های کارمندی سپرد تا بر اساس حقوقی که کارمندان دریافت می‌کنند، جنگ را معرفی کنند. معنی این حرف چنین نیست که دستگاه‌های دولتی نباید در این قضیه حضور داشته باشند بلکه فعالیت آن‌ها کافی نیست. کما اینکه حضور ارتش کشورمان در دوران دفاع مقدس با وجود تمام تلاش‌ها، کافی نبود.
 
دهباشی تصریح کرد: امروز اگر می‌بینیم ما نمی‌توانیم دفاع مقدس را معرفی کنیم به این خاطر است که با آن به شکل انحصاری و کارمندی برخورد شده، در صورتی که جنگ متعلق به همه مردم ایران است. ما به خاطر کمبود امکانات و سختی‌هایی که داشتیم مدام با خلاقیت‌هایی مواجه می‌شدیم که توسط بهترین فرزندان این سرزمین تهیه و اجرا می‌شد.

وی ادامه داد: در مواجهه با نابرابری رسانه‌ای که ما در برابر بی‌بی‌سی و رسانه‌های غربی داریم به خلاقیت نیازمندیم. در مرحله اول باید امکاناتمان را افزایش دهیم. البته ما به دلیل بضاعتمان در کشور هرگز به لحاظ سخت افزاری به رسانه‌های غربی نمی‌رسیم بلکه باید با همان روحیه‌ای که باعث شد با ابتکار مردمی بچه‌ها و خلوص نیت روی اروند پُل زده شده و والفجر 8 رخ دهد یا در کربلای 5 از سنگرهای نونی شکل‌ رد شده و منجر به عملیات‌های بزرگ شود؛ ـ همان‌ها ـ اگر در معرفی جنگ وجود داشته باشد، می‌توانیم در خور دفاع مقدس کاری انجام دهیم.
 
این مستندساز گفت: اکتفا کردن به بودجه دولتی که هزار و یک شبه در آن وجود دارد، پول‌های بی برکتی هستند که نمی‌توان با آن کار مقدس انجام داد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شبهات موجود در مستندی که درباره پرواز 655 و حمله ناو آمریکایی وینسنس به وجود آمده است، گفت: نکته‌ای که از سرتیپ شهرام رستمی فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش و جانشین نیروی هوایی در کانال‌های خبری نقل شد تقطیع و تحریف شده بود.
 
دهباشی بیان کرد: اگر حکیمانه‌ترین سخن دنیا را که قرآن کریم باشد را از متن اصلی خارج کنید، می‌تواند به یک متن جهت‌دار تبدیل شود. پس باید صحبت‌های تیمسار رستمی را در متن صحبت‌هایش مطالعه کرد. نکته‌ای که ایشان مطرح می‌کند یک انتقاد به سیستم مدیریتی فرودگاه‌های کشور است که محل تامل است.
 
این مستند ساز گفت: نظر ایشان این بود که در شرایطی که جنگ وجود داشت اجازه پرواز هواپیماهای ایران‌ایر نیز باید توسط نیروی هوایی ارتش تایید می‌شد که اگر چنین تاییدیه‌ای اتفاق می‌افتاد شاید از مشکلات جلوگیری می‌شد. ایشان به صراحت در سخنانشان می‌گویند که اولاً نیروهای آمریکایی در آب‌های ایران بودند. ثانیاً عملیات متجاوزانه‌ای انجام داده بودند. ثالثاً اگر آن‌ها به عمد این کار را انجام نداده باشند نیز از بار تقصیر و عملیات جنایت کارانه‌شان ذره‌ای کم نمی‌شود.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار