به مناسبت هفته بسیج/ 1

مروری بر کارنامه درخشان بسیج از انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس

امام راحل در ارتباط با ضرورت بسیج و آمادگی مردم در دفاع از میهن اسلامی فرمودند: «دفاع از اسلام و کشور اسلامی امری است که در مواقع خطر تکلیف شرعی الهی و ملی است و بر تمام قشرها و گروه‌ها واجب است.»
کد خبر: ۲۶۶۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ - 13November 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: روز پنجم آذر ماه سال 1358 یعنی 9 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برادران سپاه در قم به حضور امام امت شرف‌یاب شدند و امام (ره) طی بیاناتی هشدار دادند که ما در آینده با درگیری‌های بزرگی مواجه هستیم و نباید از دشمنان‌مان و از حمله آمریکا غافل شویم و باید مردم در مبارزه با توطئه‌های آمریکا و ایادی داخلی او آماده شوند. امام(ره) فرمودند: «یک مملکتی که پس از چند سال، 20 میلیون جوان دارد، باید 20 میلیون تفنگ‌دار داشته باشد.»

برادران سپاهی با دقت به فرمایشات امام امت گوش فرا دادند و پس از آن در مدت بسیار کوتاهی (کمتر از دو هفته) اقدام به تشکیل ستاد هماهنگی و آموزش و سازمان‌دهی ارتش 20 میلیونی که مرکب از واحدهای مختلف سپاه بود، کردند. این فرمان حضرت امام (ره) مصادف بود با حرکت ناوگان جنگی آمریکا به سواحل جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، لذا لیبرال‌های حاکمیت وقت آن را یک حرکت سیاسی در مقابل استراتژی آمریکا دانستند و چندان به آن اهمیت ندادند اما مخالفین خط امام (ره) که بنی‌صدر و منافقین در رأس آنها بودند از این فرمان به سود خود استفاده کردند و با طرح «بسیج ملی» با مجموعه‌‌ای از لیبرال‌ها، منافقین، توده‌ای‌ها و ساواکی‌ها به سرکردگی بنی‌صدر اقدام به، به دست گرفتن عنان بسیج کردند. آنها شعار می‌دادند که بسیج باید از هر گروه و نهاد و دسته‌ای جدا باشد و مسئله‌ای را که بر آن تأکید داشتند این بود که بسیج نباید وابسته به سپاه باشد. آنها می‌کوشیدند تا بسیج را از روحیه تعبد و سلحشوری تهی کرده و به صورت اهرم فشار خود به کار گیرند.

مروری بر کارنامه درخشان بسیج از انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس

اما در دی ماه سال 1359 تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تلاش خود را برای انسجام بسیج و قانونی کردن آن آغاز کردند و موفق شدند، اداره و سازمان‌دهی بسیج را که همان آموزش و سازمان‌دهی مردم بود، به سپاه پاسداران واگذار کنند. سپاه کوشید تا غبار عناصر و ایادی غیر خط امامی را از تن بسیج بزداید و آن را که با تبلیغات لیبرال‌ها در نظر مردم خوب مقدس جلوه نکرده بود، با حضور نیروهای مومن و پاک‌سازی عناصر مخرب به نیرویی مومن، معتقد، پایدار و دشمن‌شکن مبدل کند و در این راه تا کنون موفقیت‌های زایدالوصفی به دست آورده‌ است. بسیج با به دست آوردن قداست واقعی خود روز به روز بر دل و جان مردم نشست و مامن مستضعفان و دشمن استکبار و ایادی ریز و درشت آن شد.

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران این بازوی مسلح و مقتدر مردمی رفته رفته با حضور مستمر و حساب‌ شده خود در جنگ تحمیلی و در کنار نیروهای مسلح مجموعه‌ای از شکست‌های متوالی را نصیب قوای متجاوز بعثی کرد و در اندک مدت ترازوی جنگ را به نفع اسلام تغییر داد. بسیج به بازوی قدرتمند اسلام و ایران مبدل شد و این مدرسه عشق آموزشگاه نیروهای پاک و خالص و وفادار به اسلام شد. امام (ره) که تولد بسیج و رشد و شکوفایی آن مرهون دم مسیحایی او است، در رابطه با این نیروی پاک و اصولاً ضرورت آموزش نظامی مردم در قالب بسیج رهنمودهایی فرموده‌اند که با دقت عمیق به فرمایشات گهربار ایشان توجه کنیم.

بسیج در کلام امام (ره)

امام راحل در ارتباط با ضرورت بسیج و آمادگی مردم در دفاع از میهن اسلامی فرمودند: «دفاع از اسلام و کشور اسلامی امری است که در مواقع خطر تکلیف شرعی الهی و ملی است و بر تمام قشرها و گروه‌ها واجب است.» امام امت در جای دیگری فرمودند:

«مملکت اسلامی باید همه‌اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد. یکی از ابواب فقه باب «رمی» است، باب تیراندازی است.» و در جای دیگر حضرت امام (ره) با تأکید به ضرورت دفاع از اسلام فرمودند: «باید این طور شود که یک مملکت بعد از چند سالی که 20 میلیون جوان دارد، 20 میلیون تفنگ‌دار داشته باشد.»

مروری بر کارنامه درخشان بسیج از انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس

و در جای دیگری اظهار داشتند: «الان در رأس همه مسائل اسلامی ما قضیه مواجهه با آمریکا است و باید تمام تجهیزات ما به طرف این دشمن باشد.»

«باز من تکرار می‌کنم که بدانید شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر غفلت بشود مملکت‌تان از بین می‌رود. غفلت نباید بکنید. غفلت نکردن به این است که همه قوا را و هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، هر چه تظاهرات دارید، بر ضد آمریکا بکنید، خودتان را مجهز بکنید تا تعلیمات نظامی پیدا کنند و به دوستان‌تان تعلیم بدهید.»

مروری بر کارنامه درخشان بسیج از انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس

امام خمینی (ره) با درک ضرورت تقویت بسیج و آموزش اعتقادی، سیاسی و نظامی مردم به هر مناسبتی بر این مسئله تأکید می‌کردند. ایشان در قسمتی دیگر از فرمایشات‌شان بیان داشته‌اند:

«من از آنچه تا کنون به همت مردان و زنان با شرف و رزمنده شده است امید آن دارم که در بسیج همه‌جانبه آموزش نظامی و عقیدتی، اخلاقی و فرهنگی با تأیید خداوند متعال موفق شوند و دوره تعلیمات و تمرینات عملی و نظامی و پارتیزانی و چریکی را شایسته و به طوری که سزاوار یک ملت اسلامی به پا خاسته است به پایان رسانند. بکوشید تا هر چه بیشتر نیرومند شوید در علم و عمل و با اتکال به خدای قادر مجهز شوید به سلاح و صلاح که خدای بزرگ با شماست.»

امام امت با علم به اینکه جهان مستضعفین حرکت‌های مردم مسلمان ایران را دنبال می‌کنند و به دنبال بهره‌گیری از تجارب موفق جمهوری اسلامی ایران هستند. بر الگو قرار دادن بسیج توسط سایر جهانیان ظلم‌ستیز تاکید کرده و فرموده‌اند: «من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم قرن شکست بت‌های بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه، عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسان‌های متعهد به جای آدمخواران بی‌فرهنگ.»

انتهای پیام/ 131

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدعلی علی پناهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
حرفی نیست. اما خودم دوره دو سال پایگاه محل بودم سربازی اسمم از ارتش آمد تیراندازی رفتم سپاه چون بسیجی بودم .درکل چهارسال دوره جنگ فعال بودم.الان بیکار شرمنده خانواده
نظر شما
پربیننده ها