جنایات داعش در عراق توسط مستندسازان «مرکز گسترش» روایت می‌شود

مدیر مرکز مستند حقیقت گفت: 2 گروه مستندساز به سرپرستی محمد صدری و ماجد نیسی جهت تولید فیلم مستند در بغداد حضور دارند.
کد خبر: ۲۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰ - 01September 2014

جنایات داعش در عراق توسط مستندسازان «مرکز گسترش» روایت می‌شود

به گزارش سرویس فرهنگی دفاع پرس، «مرتضی شعبانی»مدیر مرکز مستند حقیقت با اشاره به مستندسازانی که به تازگی از سوی مرکز مستند حقیقت به عراق رفتهاند، اظهار کرد: ۲ گروه مستندساز به سرپرستی محمد صدری و ماجد نیسی جهت تولید فیلم مستند در بغداد حضور دارند.
 
وی جنایات گروهک داعش و آورگان مسیحی را سوژههای این مستندسازان عنوان کرد و گفت: از جمله محورهایی که قرار بود مستندسازان ما روی آن کار کنند آوارگان مسیحی هستند که به خاطر اقدامات داعش در شهرهایی مثل نجف و کربلا اسکان داده شدند و شیعیان این دو شهر به آنها پناه دادند.
 
 مدیر مرکز مستند حقیقت تصریح کرد: استقبال مردم از بحث دفاع و جهاد همه جانبه در کشور از دیگر محورهایی است که قرار است به آنها پرداخته شود. همچنین تخریب اماکن تاریخی، مذهبی مثل کلیساها و مساجد توسط گروه داعش از دیگر موضوعاتی است که قرار است پیگیری شود و خوشبختانه چون آقای «محمد صدری» از فیلمبرداران گروه روایت فتح بوده است تجربه خوبی از حضور در چنین موقعیتهایی دارد.
 
شعبانی گفت: نگاهی که در روایت فتح بود یک تفاوت ماهوی با دیگر مستندهایی که در این نوع ساخته میشود، داشت و آن نگاه انسانی روایت فتح بود که در آن ابزار و ادوات جنگی و مسایل میدان جنگ چندان ملاک نظر نبود. در این نگاه بیشتر روحیه آدمها و انگیزه دفاع اهمیت دارد. مستندساز با این نگاه وارد لایهای عمیقتر میشود و من امیدوارم با تجربیات خوبی که این مستندسازان از آن زمان دارند بتوانند آثاری با همان حال و هوا بسازند.

وی با اشاره به همکاری مشترک این گروه با مستندسازان عراقی خاطرنشان کرد: این مستندها با حمایت و پشتیبانی شبکه های تلویزیونی که در عراق وجود دارد، ساخته میشود و آنها بخشی از نیازمندیهای مستندسازان ما را تامین میکنند. ساخت مستندها به صورت مشترک انجام میگیرد تا از مستندها در خود عراق هم استفاده شود و قرار است بعدا از شبکههای تلویزیونی عراق هم به پخش برسد.
 
مدیر مرکز مستند حقیقت با اشاره به اینکه یکی از ویژگیهای مهم مستندهایی که درباره جهاد ساخته میشوند وجهه تبلیغاتی آنهاست، افزود: این مستندها قرار است مردم را به ادامه جهاد و دفاع مردمی که دارند ترغیب کند. و وظیفه مستندساز این است که حرکت دفاع را به کل جامعه تعمیم میدهد. به طور مثال هدف این است که مردم عراق آشنایی بیشتری با جنایات تکفیریها پیدا کنند، تصور کنند که این گروه فقط با شیعه مشکل دارد بلکه آنها هرکسی را که بر سر راه اینها بایستد نابود خواهند کرد.
 
شعبانی اضافه کرد: حدود چند روز پیش گروه تکفیریها به یکی از مساجد اهل سنت در شمال بغداد وارد شدند و حدود ۸۰ نفر از آنها را کشتند. مستندسازان باید این جنایات را نشان دهند تا همه نسبت به آنها آگاهی کسب کنند. درواقع در هر گوشه از دنیا که اتفاقی رخ میدهد مستندساز باید مثل آیینهای در برابر این حوادث قرار بگیرد و حقایق را به همان شکل نشان دهد.
 
وی درباره گروه داعش و جنایتهای آنها عنوان کرد: ریشه این گروه به القاعده و گروههای تروریستی بازمیگردد ولی اینها آنقدر جنایات زیادی در منطقه داشتهاند که حتی القاعده هم آنها را به رسمیت نمیشناسد.

مدیر مرکز مستند حقیقت در پایان درباره گروه مستندسازی که به عراق رفته است و همچنین اهمیت و نقش زبان در ساخت این مستندها افزود: در هر موضوعی مولفه اول ارتباط است. اگر کسی بتواند در مساله مورد نظر ارتباط برقرار کند بیواسطه می تواند مفهوم خود را القا کند. خوشبختانه ماجد نیسی یکی از مستندسازانی که به عراق رفته است خودش یک عرب ایرانی است و از این لحاظ به زبان عربی تسلط دارد. بنابراین واسطهای بین او و طرف مقابلش برای گفتگو وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار