در نشست نقد رمان «شانزده سال» عنوان شد؛

آرمین: طرفدار قاجار و پهلوی نیستم/ فتاحی: سوره مهر برای چاپ رمان وقت بیشتری بگذارد

نشست نقد و بررسی رمان «شانزده سال» نوشته منیژه آرمین عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱ - 13November 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، جلسه نقد و بررسی رمان «شانزده سال» نوشته منیژه آرمین با حضور «حسین فتاحی» و «ابراهیم زاهدی مطلق» از نویسندگان و منتقدان ادبی و نویسنده این رمان در حوزه هنری برگزار شد.

منیژه آرمین با بیان اینکه در این رمان ریسک کرده است، اظهار داشت: این کتاب شبیه یک نقاشی است که قسمتی از طبیعت، انسان و گوشه‌های از کتاب در آن وجود دارد. به دلیل اینکه می‌دانستم چه چیزی را خواهم نوشت، انتظار نقد بر این رمان را داشتم.

وی افزود: انتظار داشتم این رمان به دلیل بهره‌گرفتن از تاریخ مثل یک صدای تازه، حرکتی را ایجاد کند تا خواننده را به موقعیت نزدیک کند. رمان «شانزده سال» برای من یک تجربه جدید بود و از آنجایی که اهل ریسک بودم و از شکست نمی‌ترسیدیم این کار را انجام دادم.

این رمان نویس افزود: من طرفدار قاجار و پهلوی نیستم و ضد کسی هم نیستم، این ویژگی شخصیتی من است. برای اثبات حرفم خواننده را به کتاب «شب و قلندر» ارجاع می‌دهم؛ اما رمان شانزده سال درباره قاجاریه نبود و اصلا موضوع زوال و انقراض موجب شد که من چند فصل در این کتاب بیاورم و تلاش کردم واقعیت‌ها را بازگو کنم.

وی تصریح کرد: این کتاب مثل قطعه پازلی است که باید توسط خواننده گذاشته شود و سپس به شناخت انسان برسد. مجموعه افراد در این داستان مثل تار و پودی بودند که خواننده را به شناخت درونی و بیرونی انسان‌ها می‌رساندند.

آرمین بیان کرد: نویسنده و هنرمند یک آدم است و خواننده نیز یک آدم است. نویسنده بر اساس معلومات مطالبی را می‌نویسد. خواننده نیز باید درباره همان چیزهایی که نوشته شده است حرف بزند چون نویسنده بر مطالب نوشته شده احاطه دارد و نمی‌تواند پاسخگوی چیز دیگری باشد.

وی گفت: معتقدم هر جلسه‌ای برای برخورد و نزدیک شدن اندیشه‌ها باشد، جلسه‌ی مقدسی است و به نظرم جلسه نقد نیز همین گونه است. من خیلی زیاد از تخیلاتم در نوشتن رمان تاریخی استفاده می‌کنم. برخی فکر می‌کنند خلاقیتی در این کتاب‌ها نیست؛ اما اشتباه فکر می‌کنند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: من 4 سال برای نوشتن این کتاب وقت گذاشتم و بیشترین بهره را از سفرنامه‌ها، خاطرات و نویسندگان و هنرمندان گرفتم و کمتر از منابع تاریخی بهره گرفتم. هدفم از نوشتن این کتاب نیز شناخت انسان بود.

«حسین فتاحی» در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر جلسه نقد و بررسی رمان‌ها قبل از چاپ برگزار شود، شاید خروجی کتاب چیز دیگری شود، اظهار داشت: بسیاری از ما نقد‌پذیر نیستیم و کار جمعی را دوست نداریم. اگر نقد را جدی می‌گرفتیم کیفیت رمان‌ها و آثار ادبی بهتر می‌شد.

وی افزود: نویسنده می‌توانست خیلی کارها و مطالب را در رمان شانزده سال اضافه کند که این امر محقق نشده است. سوره مهر که یک ناشر دولتی است باید برای رمان وقت بیشتری می‌گذاشت و اجازه می‎‌داد این رمان قبل از چاپ نقد می‌شد تا کار بهتری از آب در می‌آمد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار