دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

استقبال گسترده لبنانی‌ها از انتخابات پارلمانی/ مشارکت حدود 50 درصدی مردم لبنان

مردم لبنان پس از 9 سال دوباره به پای صندوق‌های رای رفتند؛ حضوری که بدون شک به مذاق دشمنان قسم خورده این کشور خوش نمی‌آید.
کد خبر: ۲۶۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ - 07May 2018

استقبال گسترده مردم از انتخابات پارلمانی در لبنانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، پس از 9 سال مردم لبنان بار دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند. استقبال لبنانی‌ها از این انتخابات به قدری بود که در برخی از حوزه‌ها مردم قبل از باز شدن حوزه‌های انتخاباتی در آنجا اجتماع کرده بودند. میشل عون رئیس جمهور لبنان، اذعان داشت که استقبال مردم از این انتخابات به قدری بود که شگفت زده شدم.

انتخابات پارلمانی لبنان یک‌سال پس از بن‌بست سیاسی که در سال 2017 میلادی به اعمال اصلاحاتی در قوانین انتخاباتی آن کشور انجامید، برگزار می‌شود. لبنانی‌ها در روز 16 اردیبهشت 1397 به پای صندوق‌های رای رفتند تا از میان 583 نامزد انتخاباتی تعداد 128 را انتخاب کنند. در حدود 12 هزار و 615 لبنانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که 66 درصد از آنان در 6 کشور «مصر، عربستان، امارات متحده، کویت، قطر و عمان» ساکن هستند.

پس از نزدیک به یک دهه از سال 2009 مردم لبنان شاهد 2 بار سقوط دولت خود در سال‌های 2011 و 2013 بوده‌اند و کرسی ریاست جمهوری برای 29 ماه خالی بوده است. هم‌اکنون سیستم سیاسی لبنان براساس موافقت‌نامه «آشتی ملی» در سال 1989 که به 15 سال جنگ داخلی لبنان خاتمه داد، بنا شده است. بر اساس این سیستم سیاسی، 128 کرسی‌های مجلس به طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده است و تعیین شده است که رئیس جمهور مسیحی، نخست وزیر مسلمان سنی و سخنگوی پارلمان باید مسلمان شیعه باشد.

احزاب متعدد لبنان نظیر «جنبش امل، جنبش آزاد میهن‌پرستان، جنبش آینده، حزب پیشرو سوسیالیت، فدراسیون ارمنی‌های انقلابی، حزب الله و ...» در این کشور با رقابتی تنگاتنگ برای کسب کرسی‌های مجلس در رقابتند. در این میان حزب الله لبنان از حمایت زیادی برخوردار است. این حزب با ریاست حسن نصرالله در سال 2006 سبب عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان شد.

رقیب نزدیک حزب سعد حریری، حزب الله لبنان تلقی می‌شود

«نهاد المنشوق» وزیر کشور لبنان، اعلام کرد که میزان مشارکت مردم در این انتخابات 49/20 درصد بوده است. شمارش اولیه آراء بیانگر آن است که از میان نامزد‌های منتخب مقاومت لبنان، تاکنون 8 کرسی در حوزه انتخاباتی بعلبک‌ الهرمل از آن حزب الله شده است. این امر سبب شد تا مردم شادی خود را در خیابان‌ها به نمایش بگذارند.

به گفته منابع لبنانی، صندوق‌های رای گیری در حوزه بعلبلک-الهرمل پر شده است و به همین منظور صندوق‌های اضافی تحویل داده شده است. بر همین اساس، 73 صندوق اضافی به این حوزه ارسال شد که سه صندوق به شهرک الخضر، 2 صندوق به شهرک النبی شیت، بریتال هشت صندوق، الصوانیه یک صندوق، یونین یک صندوق، 35 صندوق به شمسطار و روستا‌های مجاور آن و 23 صندوق به راس بعلبلک و اطراف آن در بقاع شمالی تحویل داده شده است. گزارش‌های ارسالی از لبنان حاکی از حضور مقامات لبنانی در پای صندوق‌های رای و ترغیب رای‌دهندگان است.

پیروزی محرض مقاومت لبنان در ساعات اولیه شمارش آراء نشان از اعتماد مردم لبنان به حزب الله و توان آن در دفاع از تمامیت ارضی و پیشبرد مقاصد سیاسی لبنان دارد. قدر مسلم آن است که عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا از پیروزی حزب الله خرسند نخواهند بود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار