یادداشت/ رضا سراج

اشتباه محاسباتی عربستان در لبنان

طرح عربستان برای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان و تضعیف حزب‌الله، با اشتباه محاسباتی، منجر به شکست زودهنگام آل سعود شد.
کد خبر: ۲۶۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ - 14November 2017

اشتباه محاسباتی عربستان در لبنانبه گزارش فضای مجازی دفاع پرس، رضا سراج کارشناس مسائل بین الملل در کانال تلگرامی خود نوشت:

طرح 2 مرحله‌ای عربستان برای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان و تضعیف حزب الله با اشتباه محاسباتی بن سلمان، منجر به شکست زود هنگام آل سعود شد.

در طراحی آل سعود برای لبنان، مقرر شده بود که پس از استعفای سعد حریری، طرفداران او حرکت اعتراضی خود را علیه حزب الله آغاز کنند و در ادامه ساکنان اردوگاه فلسطینی «عین الحوه» در شهر صیدا، که عموما نیز مسلح هستند، بزرگراه صیدا به جنوب لبنان را مسدود ساخته و بحرانی جدی را برای بی‌ثباتی در این کشور خلق نمایند. طرح عربستان چنانچه در مرحله اول با موفقیت همراه می‌شد؛ می‌توانست زمینه ساز مرحله دوم (حمله اسرائیل به لبنان) گردد. در این ارتباط سید حسن نصرالله طی سخنانی به مناسبت اربعین، درخواست عربستان از اسرائیل برای حمله به لبنان را فاش ساخت.

بن سلمان در نظر داشت همزمان با اجرای طرح مذکور برای بی‌ثباتی لبنان و تضعیف حزب الله، بندر اَلحُدیده در یمن را اشغال نموده و به موفقیت راهبردی در برابر ایران دست یابد. با اصابت موشک بالستیک انصارالله به ریاض از یک سو و اتحاد ملی بین شیعیان، اهل تسنن و مسیحیان در لبنان از دیگر سو، اشتباه محاسباتی عربستان و شکست زود هنگام آل سعود رقم خورد.

 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها