دالوند در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

افزایش لشکر گرافیست‌های انقلاب

پیشکسوت عرصه گرافیک با بیان اینکه واکنش ضد امپریالیسمی گرافیک آنی است، گفت: امروز تعداد لشکر هنرمندان گرافیست انقلاب افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۶۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ - 16November 2017
واکنش ضد امپریالیسمی گرافیک آنی است/ افزایش لشکر گرافیست‌های انقلاب
«احمدرضا دالوند» پیشکسوت عرصه گرافیک و منتقد هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه اصولاً اولویت زیبایی‌شناسی برای گرافیک در مقاطعی که جنگ یا انقلابی رخ می‌دهد وجود ندارد، اظهار داشت: انتقال معنا، محتوا و پیام برای گرافیک در ایام انقلاب‌ها اولویت است. هرچند این 2 ویژگی اگر در کنار هم به کارگرفته شوند گرافیک قدرت بیشتری پیدا می‌کند؛ اما وقتی انقلاب و یا موضوع بزرگی مثل جنگ در مملکتی رخ می‌دهد، طبیعتاً یکی از رسانه‌های فوری که پاسخ‌دهنده به نیازهای اجتماعی و انقلابی خواهد بود، گرافیک و پوستر است.

وی گفت: در زمانی که مغول ایران را تصرف کرد، ایرانیان غزل‌سرا و قصیده‌سرایی که شاعر مسلک بودند، شعر را کنار گذاشتند و همگی مورخ شدند. اگر در گذشته تامل کنیم متوجه می‌شویم که کتاب‌های تاریخی مثل تاریخ بیهقی نگاشته شد و در زمانی که اشغالگرها به ایران حمله کردند، شعر کمتر گفته شده و تاریخ بیشتر نوشته شده است. در آن زمان هر کسی مشاهدات خود را می‌نوشت و کارها شبیه شرح حال بود.

این پیشکسوت عرصه گرافیک عنوان کرد: رسانه‌هایی که در انقلاب‌ها واکنش انقلابی نشان می‌دهند، کمتر مجال زیبایی‌شناسی دارند. در ایران نیز وقتی که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رخ داد و همواره طراحان و گرافیست‌ها واکنش‌های تصویری نشان می‌دادند که کارها در ابتدا کمتر زیبا و بیشتر پیام‌رسان بودند.

این منتقد آثار هنری تاکید کرد: امروز و بعد از حدود 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به شهادت نمایشگاه‌های هنری مثل نمایشگاه میانمار که در چند هفته پیش در حوزه هنری برگزار شد، پیام و زیبایی‌شناسی در آثار تصویری وجود دارد. امروز تعداد لشکر هنرمندان گرافیست انقلاب افزایش یافته است؛ همچنین جوانانی که گرایش به کار هنر دارند و مراکز آموزشی را پشتیبانی می‌کنند با بهره‌گیری از نرم‌افزاری‌ها پیشرفت خوبی داشته‌اند.

دالوند افزود: برخی از پوسترهای نمایشگاه‌های امروز ما شبیه به پوسترهای ابتدای انقلاب است. یعنی پوستر به زیبایی‌شناسی نمی‌پردازد و صرفاً پیام را رسانده است؛ اما در متن نمایشگاه‌ها، طراحان به دقت موضوع مورد نظر را با بهره‌گیری از ذهن خودشان تفسیر و تبیین می‌کنند.

این پیشکسوت عرصه گرافیک بیان کرد: هر پوستر از 2 عامل اصلی نوشته و نقش تشکیل می‌شود. گاهی اوقات در آثار گرافیکی «نقش» عمده است و گاهی نیز «نوشته» شخصیت اصلی است و گاهی ترکیب متعادلی از این 2 عامل در پوستر وجود دارد.

وی گفت: ابوالفضل عالی یکی از هنرمندان ابتدای انقلاب است که پوسترهای خیلی مهم ضد شاهنشاهی را تولید می‌کرد. امروز همان پوسترها با ابزار و آلات جدید دیجیتال توسط جوانان با قابلیت‌های خیلی زیاد تولید می‌شود.

دالوند عنوان کرد: در بحبوحه انقلاب‌ها و کوران جنگ‌ها رسانه‌های اطلاع‌رسان از جمله پوستر در مرحله اول وظیفه انقال پیام داشتند و زیبایی‌شناسی در مرحله بعدی بود. امروز که جنگ نظامی وجود ندارد و جنگ اقتصادی، تحریم و جنگ فرهنگی وجود دارد، مضامین ضد امپریالیسمی، بشردوستانه و با محوریت مقاومت سفارش داده می‌شود و واکانش آنی و فوری نسبت به آن موضوعات صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار