درخشش «درخت زیتون سعد» در جشنواره‌های بین‌المللی

فیلم کوتاه درخت زیتون سعد از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی به عنوان فیلمی نمادگرا توانسته است با حضور در جشنواره‌های بین‌المللی جوایز مهمی را از آن خود کند.
کد خبر: ۲۶۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ - 18November 2017
درخشش «درخت زیتون سعد» در جشنواره های بین المللی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، فیلم کوتاه درخت زیتون سعد به کارگردانی و نویسندگی احمد زائری و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر به عنوان فیلمی نمادگرا پس از طی کردن مراحل تولید توانسته است نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان را به خود جلب کند.

احمد زائری نویسنده و کارگردان فیلم زیتون سعد با اعلام این خبر اظهار داشت: فیلمنامه فیلم زیتون سعد چند سال پیش نوشته شد و من وقتی این فیلمنامه را نوشتم جغرافیای خاصی را در آن ننوشته بودم. با توجه به المان‌های موجود در قصه می‌خواستم داستان در فلسطین یا غزه اتفاق بیافتد. در سفری که به سوریه داشتم فهمیدم که هر آنچه که من در فیلمنامه زیتون سعد نوشته‌ام در سوریه هم اتفاق افتاده است. پس تصمیم گرفتم در سوریه فیلمم را بسازم.

وی با اشاره به شرایط خاص فیلمسازی در سوریه گفت: فیلم‌سازی در کشوری که درگیر یک جنگ بزرگ شده بسیار سخت است. اما من چون دوست داشتم این فیلم با روح سوری ساخته شود در همان شراط سخت فیلم را کلید زدم. البته این اتفاق ممکن نبود مگر با حضور تهیه کننده‌ی خوش ذوقی چون مهدی مطهر. این فیلم را در ماه رمضان سال گذشته تولید کردیم و به نظرم لطف خدا و کار گروهی بود که در آن شرایط طاقت‌فرسا به ما کمک کرد که این پروژه را نهایی کنیم.

زائری اضافه کرد: ایده اولیه فیلم قصه‌ی پسری است که عاشق فوتبال است و بعد از برخورد خمپاره در کنار آن‌ها چشمانش را از دست می‌دهد و خود را در خانه حبس کرده است. به همین دلیل مادر او تلاش می‌کند که با یک خلاقیت او را از این افسردگی و خانه‌نشینی نجات دهد.

کارگردان فیلم کوتاه درخت زیتون سعد درمورد نمادهای به کار رفته در این فیلم گفت: در این فیلم تلاش شده است تا از زبان استعاره بهره گرفته شود. برای مثال نام فیلم و نام شخصیت پسربچه نیز استعاره و نماد است. سعد در زبان عربی به معنای خوشبختی و سعادت است و درخت زیتون نیز نماد صلح و دوستی است و نمادی از اینکه ریشه‌ی این پسر بچه در خاک کشور خودش است.

زائری در مورد حضور فیلمش در جشنواره های بین المللی تصریح کرد: اولین حضور بین المللی درخت زیتون سعد بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر بود که در افتتاحیه این جشنواره با حضور دبیران جشنواره‌ها از کشورهای مختلف و رنا شمیس بازیگر مشهور سینمای سوریه که نقش مادر را در این فیلم دارد اکران شد. درخت زیتون سعد در جشنواره بین المللی فیلم کودک نیز حضور داشت و پس از آن در جشنواره فیلم صلح آسیا نامزد بهترین فیلمنامه شد. در جشنواره کریشن کانادا نیز مورد تقدیر قرار گرفت و بعد از آن در جشنواره فیلم نیویورک جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار