دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

شکست توطئه سعودی- آمریکایی در لبنان/ تنزل جایگاه سعودی‌ها در منطقه

توطئه سعودی- آمریکایی در لبنان با وحدت و انسجامی که بین احزاب سیاسی لبنان بعد از استعفای حریری شکل گرفت، خنثی شد و جایگاه عربستان در منطقه به جای اینکه تثبیت شود، تنزل پیدا کرد.
کد خبر: ۲۶۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ - 18November 2017
شکست توطئه سعودی- آمریکایی در لبنان/ تنزل جایگاه سعودی‌ها در منطقه

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس،‌ تحولات جدیدی طی روزهای اخیر در لبنان رخ داد. سعد حریری که چندی پیش به عربستان سعودی سفر کرده بود، ناگهان اعلام کرد که از سِمت نخست‌وزیری استعفا می‌دهد؛ اقدامی که با عدم بازگشت وی لبنان ابهامات زیادی را درباره ماهیت این کناره‌گیری در محافل سیاسی و بین‌المللی ایجاد کرده است؛ این درحالی است که برخی از رسانه‌ها خبر بازداشت وی از سوی محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان را در خروجی خود قرار داده بودند.

یک سال می‌شود که لبنان به آرامش و استقرار سیاسی رسیده است، ناظران سیاسی منتظر بودند شاید دوباره بحران جدیدی امنیت و آرامش لبنان را به هم زند؛ اما انسجام و وحدت جریان‌ها و احزاب سیاسی در این کشور که این وحدت در لبنان بی‌سابقه بود، مانع ورود این کشور به بحران و چالش جدید شد.

این درحالی بود که آمریکایی‌ها و متحدان سعودی‌شان انتظار داشتند، وضعیت در لبنان بحرانی شود؛ اما سازمان‌ها و موسسات نظامی و امنیتی بر وحدت و انسجام خود پایبند ماندند و هیچ نوع آشفتگی و دستپاچگی در میان آنها مشاهده نشد.

همه ما می‌دانیم که توطئه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها علیه لبنان موضوع جدیدی نیست؛ آنها بعد از اینکه «میشل عون» ریاست جمهوری لبنان را بر عهده گرفته است، به صورت مستمر تلاش می‌کنند بحران جدیدی را در داخل لبنان ایجاد کنند، اما اتحاد ملت و احزاب سیاسی در این کشور تلاش بی‌وقفه آنها را خنثی می‌کند.

«جان عزیز»، مشاور سیاسی و رسانه‌ای میشل عون رئیس جمهور لبنان، در گفت‌وگو با تلویزیون «الجدید» اعلام کرد که همزمان با این بحران کنونی، ما به‌طور مستقیم از طرف‌های بین‌المللی این پیام را دریافت کردیم که این بحران در واقع بحران استعفا نیست، بلکه بیانگر حمله و موضع‌گیری بزرگ علیه لبنان است. ما با این موضوع از این زاویه برخورد می‌کنیم. خطر بزرگی لبنان را تهدید می‌کند. برخی طرف‌های بین‌المللی درصدد اقدام علیه لبنان هستند.

وی در این باره توضیح داد: ما پیامی مستقیم از یک طرفی دریافت کردیم با این درون مایه که موضوع ربطی به استعفای دولت و جایگزین کردن آن ندارد، بلکه آنچه اکنون روی می‌دهد تلاش برای بازگرداندن لبنان به وضع سال 1982 است. در سطح بین‌المللی برای حمله به لبنان تصمیم گرفته شده است.

مشاور رئیس جمهور لبنان افزود: پاسخ ما به این پیام این بود که سال 1982 سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان هدف حمله قرار گرفت، اما امروز در داخل لبنان سازمانی با ماهیت خارجی وجود ندارد و لبنانی‌ها با هرگونه اقدام علیه کشورشان به عنوان اقدام علیه همه لبنانی‌ها برخورد خواهند کرد.

اظهارات مشاور رسانه‌ای میشل عون هم نشان می‌دهد که توطئه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برای ایجاد بحران در لبنان به زمان‌های خیلی دوری برمی‌گردد.

در واقع می‌توان گفت که عربستان و آمریکا نقش مکملی ایفا می‌کنند تا لبنان را در باتلاق بحران‌ها گرفتار کنند. طرح ایجاد بحران در لبنان و تبدیل آن به کشوری مثل سوریه (زیرساخت‌های سوریه تا حدود زیادی از بین رفته است)، طرحی است که از سوی موساد برنامه‌ریزی شده است.

در طرح مذکور نقش‌ها بین عربستان و آمریکا تقسیم شده است؛ طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، آمریکا مسئولیت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه حزب الله و در نهایت لبنان را بر عهده گرفته دارد و عربستان نیز مسئولیت فشارهای سیاسی را عهده دار شده است.

پر واضح است، این مهم‌ترین دلیلی است که مسؤولان سعودی را به این فکر انداخته تا سعد حریری به ریاض دعوت کنند و سپس وی را مجبور به استعفا از سمت نخست‌وزیری کنند؛ اگر دقت کنیم می‌بینم که این اقدام سعودی دقیقا بعد از گذشت دو هفته از زمانی‌که کنگره آمریکا حزب الله را تحریم کرد، صورت گرفته است تا این دو متحد به خیال خود لبنان را بار دیگر به محل درگیری و نزاع‌های سیاسی بر سر حکومت تبدیل کنند.

بنابراین همزمانی فشار سیاسی و اقتصادی بر حزب الله و لبنان از سوی عربستان و ایالات متحده آمریکا به تنهایی نشان می‌دهد که این فشارها در راستای توطئه‌ای است که از جانب موساد برنامه‌ریزی شده است.

با این وجود توطئه مشترک آمریکا و عربستان سعودی برای ایجاد بحران و و درگیری‌های سیاسی بین احزاب و طرف‌های سیاسی با شکست سنگینی روبرو شد.

بخش اعظمی از این پیروزی به نقش محوری سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان و میشل عون رئیس جمهور لبنان بر می‌گردد؛ این درحالی بود که محور آمریکایی- سعودی- صهیونیستی گمان می‌کرد، ایجاد بحران سیاسی در لبنان طرف‌های سیاسی را مقابل هم قرار خواهد داد؛ اما همه محاسبات آنها به هم ریخت و لبنانی‌ها بار دیگر ثابت کردند که اهل توطئه و فتنه نیستند.

به هر حال بسیاری از تحلیگران بر این باورند که سیناریوی جدید سعودی‌ها در لبنان بیشتر به خاطر این است که جایگاه سعودی‌ها در منطقه مخصوصا بعد از پیروزی‌های اخیر دولت سوریه و شکست داعش در عراق تنزل پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی از دیدگاه سعودی‌ها لبنان آخرین پایگاه برای اجرای طرح‌های شوم خود بعد از اینکه طرح‌های آنها در سوریه و عراق با شکست مواجه شده و در جنگ خونین یمن هم گیر کرده است، می‌باشد.

سعودی‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند با ایجاد بحران در لبنان به حزب الله لبنان و محور مقاومت که تاثیر زیادی در خنثی کردن طرح‌های آنها دارند، ضربه بزنند؛ اما معادله به هم خورد و خود ریاض متحمل خسارت‌های زیادی درسطوح بین‌المللی شد. همانطور که در مجامع بین‌المللی و حتی نزدیک‌ترین متحدان سعودی استقبالی از دخالت آنها در امور لبنان نشد و سعد حریری که به گفته برخی از رسانه‌ها در ریاض بازداشت بود، امروز به همراه همسرش راهی پاریس شد تا با ماکرون دیدار داشته باشد و طی تماسی که از پاریس با میشل عون داشت، تاکید کرده است که چهارشنبه به لبنان باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که فرانسوی‌ها حاضر نشده‌اند در مورد حریری این تصمیم را بگیرند که وی باید برای همیشه در این کشور بماند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها