در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان شد؛

نادر ابراهیمی چگونه رمان امام خمینی (ره) را خَلق کرد

حجت الاسلام سعید فخرزاده مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری روند خَلق رمان «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور می‌آید» توسط نادر ابراهیمی را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۶۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 20November 2017
نادر ابراهیمی چگونه رمان امام خمینی(ره) را خَلق کرد
«حجت الاسلام سعید فخرزاده» مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس به روایتی از چگونگی خلق مهم‌ترین رمان درباره حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار داشت: سال‌ها پیش مرحوم نادر ابراهیمی ضمن مشورت با حجت‌الاسلام زم رئیس وقت حوزه هنری تصمیم گرفت یک رمان درباره زندگی امام خمینی (ره) بنویسد.
 
وی گفت: رئیس حوزه هنری دوست داشت یک کار ادبی درباره امام خمینی (ره) نوشته شود که در قد و قواره ایشان باشد و یک رمان نویس توانمند این کار را انجام دهد؛ بنا بر این به سراغ نادر ابراهیمی که آن زمان رمان نویس مطرحی بود، رفت.
 
مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری افزود: آقای نادر ابراهیمی گفته بود که من امام را می‌شناسم؛ اما مثل مردم عادی. ولی اگر قرار باشد من قصه‌ای درباره ایشان بنویسم، باید فراتر از این، امام را بشناسم. آقای زم به ایشان گفته بود که ما به شما اطلاعات خواهیم داد.
 
فخرزاده تصریح کرد: آقای ابراهیمی عنوان کرده بود که من باید تحقیق و مطالعه‌ام را انجام دهم و پس از تحقیق و مطالعه بفهمم که آیا قادر به نوشتن درباره ایشان هستم یا نه. ظاهراً آقای زم گفته بودند من همه هزینه‌ها را پرداختم می‌کنم؛ حتی اگر کار به تولید منجر نشود و یا احساس کنید که نمی‌‌توانید درباره امام بنویسید. آقای زم چنین ریسکی را انجام داده بود.
 
وی گفت: آقای نادر ابراهیمی به مجموعه ما یعنی دفتر ادبیات انقلاب معرفی شد که درباره امام خمینی (ره) نیازمند مطلب و اطلاعات است. ما در آن ایام درباره انقلاب اسلامی تحقیقات انجام می‌دادیم و آقای بهبودی مدیر مجموعه بود. تصور کردیم ما باید یک سری اطلاعات درباره امام را فیش برداری و دسته بندی کرده و به ایشان تحویل دهیم و ماموریت تمام می‌شود.
 
مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری اظهار داشت: فکر می‌کنم چیزی حدود 300 تا 400 صفحه اطلاعات از منابع مختلف جمع‌آوری کردیم و به نادر ابراهیمی تحویل دادیم که با این اطلاعات کار را بنویسد. کمتر از 10 روز ایشان دوباره به ما مراجعه کرد و گفت من آن اطلاعات را مطالعه کردم، لطفاً منابع بعدی را ارائه کنید؛ این باعث تعجب ما شد.
 
فخرزاده بیان کرد: اعضای تیم دفتر ادبیات دوباره شروع به تحقیق کردند و فیش برداری انجام دادند. سری اول به دلیل اینکه منابع دَم دستی بود، کار زود پیش رفت؛ اما در سری دوم تحقیق و فیش برداری عمیق‌تر شد. منابع سری دوم نیز تهیه و تحویل ایشان داده شد و برای بار سوم ایشان مراجعه کرد و گفت نیازمند اطلاعات است. نادر ابراهیمی بیش از یک سال سراغ ما آمد و من احساس کردم اشتهای او پایان ناپذیر است.
 
وی خاطر نشان کرد: کار به جایی کشیده بود که بچه‌های محقق دفتر ادبیات برای پیدا کردن اطلاعات و مطلبی درباره امام خمینی (ره) به سختی افتاده بودند. در آن ایام یک تیم از دفتر ادبیات از کسانی که منابع را می‌شناخت، تلاش کرد تا به نادر ابراهیمی اطلاعات برساند. ایشان آن مطالب را خواند و بعد از مدتی گفت حالا من می‌توانم درباره امام چیزی بنویسم.
 
مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری گفت: نادر ابراهیمی شروع به تالیف رمان «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور می‌آید» کرد. جلد اول و دوم را نوشت. جلد سوم که جلد اصلی کتاب بود و با موضوع انقلاب اسلامی بود همزمان با مریضی نادر ابراهیمی شد و این مریضی تا فوت ایشان ادامه یافت و به تالیف سومین جلد نرسید.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار